Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Päivän :-(

Keskustelu osiossa 'Yleistä keskustelua' , aloittajana jaahv, 28 Maaliskuu 2007.

  1. motris

    motris Well-Known Member

    4 928
    785
    113
    Vs: Päivän :-(

    Okei. Kiitos tästä. Mä olen aina ajatellut, että kiertoliittymässä ajavalla on etuajo-oikeus. Ja näin ollen tulkinnut, että poistumisessa väistämisvelvollisuus kohdistuu vain jalankulkijaan, niin kuin aina suojatien kohdalla. Ja kääntymisen kohdalla on simppeliä. Kaikki pyöräilijät eivät vain aina muista, että kevyenliikenteenväylän ja tien risteyksessä autoilijan tulee antaa tietä vain jalankulkijalle, mikäli sitä ei kärkikolmiolla tms. ole muuten osoitettu.
     
  2. Vinski

    Vinski Well-Known Member

    4 329
    403
    83
    Vs: Päivän :-(

    Pidä edelleen siitä kiinni, vaikka joku muuta väittää.
     
  3. Pan

    Pan Well-Known Member

    2 607
    1 320
    113
    Vs: Päivän :-(

    Tämä sääntö on voimassa vain normaalien tieristeyksien ulkopuolella. Siis käytännössä poikkeutilanne. Mun aikoinaan käyttämälläni n, 9,5 km työmatkan pyöräreitillä Talinrannasta Kruununhakaan tällaisia risteyksiä oli ainoastaan yksi Hesperiankadulla. Kaikki muut parikymmentä olivat normaaleja risteyksiä, joista toki useimmat valo-ohjattuja.
     
  4. motris

    motris Well-Known Member

    4 928
    785
    113
    Vs: Päivän :-(

    :D No ei. Tietysti pitää yrittää välttää kaikki kolarit. Oli syy kenessä tahansa, niin tuskin kiva kantaa mukanaan sitä, että on tappanut jonkun. Kiertoliittymät on hankalia paikkoja autoilijoille näin lumettomana pimeänä, jos haluaa muutkin liikkujat huomioida. Varsinkin pyöräilijät. Valoja kun on nykyisin joka puolella.
     
  5. motris

    motris Well-Known Member

    4 928
    785
    113
    Vs: Päivän :-(

    Ei tuo nyt poikkeustilanne ole. Pyöräilijöitä koskee samat väistämisvelvollisuudet kuin autoilijoitakin.
     
  6. Pan

    Pan Well-Known Member

    2 607
    1 320
    113
    Vs: Päivän :-(

    Kyllä pääkaupunkiseudiún työmatkapyöräilijät kaikki tuon tietävät, mutta ottavat autoilijoiden jäykkäniskaisuuden ja itsekkyyden huomioon ja seuraavat muuta liikennettä silmä tarkkana ja kädet jarrukahvoilla. Tai no, suurin osa kumminkin.

    Ettei tulisi väärää käsitystä, niin kyllä mä autollakin ajan, nyjyisin tosin vain n. 25000km/v.
     
  7. Pan

    Pan Well-Known Member

    2 607
    1 320
    113
    Vs: Päivän :-(

    Ehkä ilmaisin itseni huonosti. Kaupunkialueilla on hyvin vähän sellaisia pyörätien ja ajoradan risteyksiä, jossa pyöräilijän tulee väistää autoja. Kokemukseeni perusten runsaasti alle 10% kaikista risteyksistä. Joten tuon säännön esiin tuominen näissä keskusteluissa on käytännön tilanteiden kannalta harvinainen. Ja siten poikkeus useimmiten noudatettavaan sääntöön.
     
  8. Vinski

    Vinski Well-Known Member

    4 329
    403
    83
    Vs: Päivän :-(

    Luin pari päivää sitten uutisen "jäykkäniskaisen" autoilijan syyttämättäjättämispäätöksestä. Onneton pyöräilijä oli juurikin jäänyt kiertoliittymästä poistuvan auton alle.
     
  9. motris

    motris Well-Known Member

    4 928
    785
    113
    Vs: Päivän :-(

    Joo. En halunnut kinastelua tästä, kuka on oikeassa ja kuka väärässä. Todennäköisempää, että autoilija tappaa pyöräilijän kuin toisin päin. "Jäykkäniskoja" on varmaan niin autoilijoissa kuin pyöräilijöissäkin. Sikaniskat sitten vielä erikseen.

    Mulle vain on kiertoliittymäsääntö on epäselvä. Enkä ole vastausta siihen oikein saanut. Toki annan tilaa poistuessani kaikille suojatien ja pyörätien jatkeen ylittäville. Pyöräilijöitä on vain tosi paljon vaikeampi havaita näillä keleillä.

    Ja tänään tosiaan oikeasti vitutti pyöräilijä, joka meinasi ajaa päälle, kun olin suojatiellä kävelemässä.

    Edit: Kirjoitettu huomioimatta Vinskin kommenttia.
     
  10. Vinski

    Vinski Well-Known Member

    4 329
    403
    83
    Vs: Päivän :-(

    Syyteharkinta ei edes tainnut niinkään liittyä tuohon väistämisvelvollisuusasiaan kuin siihen, että autoilija ei saanut pidättymään autoansa riittävän ajoissa ja pyöräilijä menehtyi puristuessaan auton alle.
     
  11. kebax

    kebax Well-Known Member

    11 240
    211
    63
    --
     
    Viimeksi muokattu: 20 Maaliskuu 2019
  12. Pan

    Pan Well-Known Member

    2 607
    1 320
    113
    Vs: Päivän :-(

    Kiertolliittymän voi mieltää päättymättömäksi tieksi, jonne tulevilla on liikennemerkeillä osoitettu väistämisvelvollisuus. Ja kun kiertoliittymästä poistutaan, niin siinä noudatetaan samoja sääntöjä kuin muuallakin risteyksissä oikealle käännyttäessä.
     
  13. Vinski

    Vinski Well-Known Member

    4 329
    403
    83
    Vs: Päivän :-(

    Olet Pan periaatteessa oikeassa. Tulkinta ei kuitenkaan ole niin selkeää oikeustapauksissakaan.
     
  14. motris

    motris Well-Known Member

    4 928
    785
    113
    Vs: Päivän :-(

    Tähän haluaisin "kättä pidempää". Kiertoliittymä ei ole risteys. Kuten nimikin sanoo; kiertoliittymä. Siellä olevalla on etuajo-oikeus. Kiertoliittymästä poistutaan aina oikealle. Ymmärrän paradoksin siltä näkökulmalta, että moni autoilija näyttää kiertoliittymään mennessään vilkkua vasemmalle.

    Kiertoliittymään tultaessa autoilijoille näytetään yleensä kärkikolmiota. Se on selvä.

    Kiertoliittymässä ajaessa autoilijalla on etuajo-oikeus.

    Etuajo-oikeus voi loppua risteykseen tms. Se voidaan osoittaa asetuksen mukaisella merkillä. Risteys loppuu suojatien jälkeen.

    Suojatielle tulevalle jalankulkijalle on annettava esteetön kulku.

    Eli kysymys: Oletko ihan varma tulkinnastasi?

    Edit: lisätty sana "yleensä"
     
  15. Pan

    Pan Well-Known Member

    2 607
    1 320
    113
    Vs: Päivän :-(

    Hieman terminologiaa:

    Etuajooikeus osoitetaan liikennemerkillä 211 (kärjellään oleva neliö), jollaista kiertoliittymissä ei käytetä. Sen sijaan jo pitkään on puhuttu väistämisvelvollisuudesta ja se taas perustuu joko liikennemerkkiin 231 (kärkikolmio) tai yleisiin sääntöihin.

    Mutta tässä on mun mielestä hyvin selkeä Liikenneturvan ohje
    https://www.liikenneturva.fi/fi/liikent ... enneympyra"]https://www.liikenneturva.fi/fi/liikenteessa/ennakoiva-ajo/liikenneympyra

    Joten lopetetaan tämä keskustelu ja liikutaan huomaavaisesti, kaikilla teillä ja tavoilla.
     
  16. Johannes

    Johannes Well-Known Member

    2 346
    302
    83
  17. motris

    motris Well-Known Member

    4 928
    785
    113
    Vs: Päivän :-(

    Ei ollut tosiaan tarkoitus loukata tai muuta. Ihan vilpittömästi ole miettinyt, kuinka tuo menee. Ja näköjään Vinskin linkin mukaankaan ei ole niin selvää ollut.

    Se on ihan totta, että kaikkien pitäisi olla huomaavaisia kaikkia kohtaan. Mutta itsekin olen meinannut kerran ajaa pyöräilijän päälle ihan vahingossani pihalta tullessani jalkakäytävän yli. Pahinta oli, että tarakalla istui lapsi. Tuskin olisi helpottanut oloani, vaikka syytön olisin ollutkin. Tai pyörän ajaja syyllinen.

    Mutta kiitos. Linkit selvensi.
     
  18. Vinski

    Vinski Well-Known Member

    4 329
    403
    83
    Vs: Päivän :-(

    Jäi tuo artikkeli sikäli vaivaamaan, että piti etsiä alkuperäinen onnettomuusuutinen. Täytyy ottaa kantaani takaisin, koska syyttämättäjättämispäätökseen johtanut onnettomuus ei täysin vastaa paikkana ja tapahtumana edellissä kommenteissa käsiteltyä normaalia väistämissääntöä kiertoliittymissä.

    http://yle.fi/uutiset/pyorailija_menehtyi_onnettomuudessa_seinajoella/7898646
     
  19. Mirrored

    Mirrored Well-Known Member

    23 779
    749
    113
    Vs: Päivän :-(

    Isommat kauppojen tai huoltamoiden parkkipaikat ovat välillä ihan käsittämättömiä siinä, mikä ajorata niissä on tulkittavissa tai verrattavissa tieksi ja mikä ei.  Tielle tuleva tietenkin väistää tien liikennettä ja samoin tieltä liikkeelle lähtevä. 

    Ei sen puoleen etten olisi päässyt sujuvasti eteenpäin, mutta kun tuolla liikenteessä on näitä ei niin varmoja kuljettajia, joille pitää olla risteyksissä täysin vapaata ennenkuin lähtee liikkeelle.  Kiva odotella takana, kun jollekulle ei kelpaa liikkeellelähtöön juuri minkään pituinen väli.  Näyttää puuttuvan ymmärrystä siitäkin, että nopeusrajoitus tai yleensä autojen nopeus vaikuttaa myös siihen, minkälainen autonväli riittää väliin ajoon.

    Mutta tämähän liittyy liikenteeseen yleensä eikä vain parkkipaikkoihin. 
     
  20. Pan

    Pan Well-Known Member

    2 607
    1 320
    113
    Vs: Päivän :-(

    En sitä niin mieltänytkään. Enkä itsekään ole vastaavaa muita kohtaan tarkoittanut.