Vs: Päivän :-( Ei, ei se millaiseksi tuon ryhmän sopimus muodostuu, ole koko kansantaloutta koskeva kysymys. Viennin pysähtyminen on.
Vs: Päivän :-( Juuri näin, ja edellisestä määritelmästäni "en ymmärrä", vedettiin kummallisia, mielipiteiden kertojien mielestä ilmeisesti huvittavia, yhteenvetoja, itse asiassa määritelmäni "en ymmärrä" tarkoitti tässä tapauksessa, että en hyväksy, mutta mitä merkitystä meikäläisen hyväksymättömyydellä on? Onneksi lakko on peruttu (näin ymmärsin), mutta niin tai näin, Kekkonen oli aikoinaan kunnon diktaattori, tällaisia tapauksia ei olisi voitu hänen aikanaan hyväksyä. Ei ole ainakaan minun moraalin mukaista, että pieni ryhmä hakee itselleen etuja joita joku ammattijärjestö alkaa tukea invalidisoimalla koko Suomen kansantaloutta rampauttavia toimintoja, sekä törkeää, että moraalitonta toimintaa.
Vs: Päivän :-( Näinhän yritysten omistajat ja johtajatkin tekevät, heittävät surutta porukkaa pihalle, että kurssi nousee ja taas bonukset paukkuu, se on sitten ihan OK.
Vs: Päivän :-( Kauppaliikenteen toimivuuden turvaaminen on siis mielestäsi sama asia kuin aiheettomat irtisanomiset?
Vs: Päivän :-( Ei, mutta väärin on molemmat, vain toisesta vedetään hernettä nokkaan koska mikäänhän ei tässä maailmassa ole niin tärkeätä kuin rahan kerääminen, etenkin nille jotka muutenkin rypevät siinä.
Vs: Päivän :-( Onko sinulla esiintynyt yleisemminkin muistihäiriöitä? Jos, niin soita heti aamulla 019-2203 555. (Kirjoita numero muistiin....) Kekkosen aikaan yksi talven merkkejä oli jäänmurtajien lakko - silloin ne vain ymmärrettiin sijoittaa jäitten tulon eikä jäitten lähdön aikaan. Ilman tukiakin kauppalaivojen liikenne pysähtyi jäänmurtajien pysähtyessä. Niilo Wälläri johti merimiesunionia, ja vaati milloin mitäkin pikku etuutta porukoilleen. Legendaarisimpia taisi olla vaatimus asevelvollisuuden poistamisesta merimiehiltä Hauska yksityiskohta oli myös Suomen Joutsen - sitä oltiin viemässä romuttamolle, mutta Wälläri ilmoitti, että se on sitten perseet penkkiin, jollei laivalle löydy paikkaa. Löytyi. Jokatalviset jäänmurtajien lakot olivat yleinen vitsin aihe, m.m. Kari Suomalainen taisi piirtää aiheesta lähes niinikään vuosittain - siten, vaikka ei olisi uutisia lukenutkaan, vain katsellut kuvia, niin asia olisi tullut väistämättä tutuksi.
Vs: Päivän :-( Itse asiassa olet ihan oikeassa juurikin jäänmurtajien osalta, harhauduin muistelemaan "yleistä" Kekkosen osallistumista tämän tapaisiin lakkotouhuihin. Olisikin kiva tietää, mikä yhteys Kekkosella ja Wällärillä oikeasti oli ja miksi juuri merenkulun osalta Kekkonen oli hampaaton.
Vs: Päivän :-( "...väärin on molemmat..." Siis kauppaliikenteen toiminnan turvaaminen on mielestäsi väärin. Asia harvinaisen selvä.
Vs: Päivän :-( Luetun ymmärtäminen... tuo lakko olisi ollut väärin niin kuin on aiheettomat irtisanomisetkin, inhimilliseltä kannalta irtisanomiset ovat vain paljon pahemmat kuin lyhyet lakot, niissä ei menetetä mitään muuta kuin rahaa ja sekin yleensä vain vähäksi aikaa.
Vs: Päivän :-( En osaa muuta sanoa, kuin että miksi pitää tulkita tahallaan väärin? (siis olettaen, että ymmärrän Aranevan mielipiteen oikein) Edit: Ara ehti ensin.
Vs: Päivän :-( Kekkonen ei vielä ollut ihan vahvimmillaan Wällärin aikaan, toisaalta äijillä saattoi olla jokin sivussapidetty yhteisymmärryskin. Wälläri johti merimiesunionin pois kommunistien vaikutusalueelta ja demarien huomaan, sekin saattoi olla Kekkoselle mieleen. Ajaln henkeä kuvannee tämäkin: Kekkonen oli aikanaan päässyt taivaaseen ja oli siellä alkuun kovin yksinäinen. Ketään tuttuja ei ollut näkynyt. Kerran Urkki kuitenkin huomasi tutun oloisen hahmon ja tarkemmin katsottuaan tunnisti, että Wällärin Niilohan se siinä. Vanhat tuttavukset olivat iloisia tapaamisesta. Lopulta Urkki kysäisi, että "En ole huomannut sinua aikaisemmin täällä...?" Siihen Niilo W. kertoi, jotta "Aikaisemmin minä olinkin tuolla alakerrrassa, mutta kun siellä alkoi se lämmittäjien lakko, niin toimittivat sieltä pois tänne ylemmälle puolelle!".
Vs: Päivän :-( Itse asiassa just päivän lehdessä on juttu; Kekkonen kyllä yritti siirtää murtajat laivaston aluksiksi. Turpaan tuli, ja sittemmin kukaan ei ole yrittänyt. http://www.iltalehti.fi/uutiset/2015040 ... 3_uu.shtml"]http://www.iltalehti.fi/uutiset/2015040119455673_uu.shtml
Vs: Päivän :-( Ei luetun ymmärtäminen vaan tarkoitetun kirjoittaminen. Minä kirjoitin: "Kauppaliikenteen toimivuuden turvaaminen on siis mielestäsi sama asia kuin aiheettomat irtisanomiset?" ja sinä vastasit "väärin ovat molemmat.." Selvennyksesi oli kyllä tarpeen.
Vs: Päivän :-( Mikäpäs sitä kiirastorstaina enemmän ärsyttäisi, kuin se, että kahvilasta ostamansa 37,4e/kg maksava kahvi on vanhaa ja aikast pahaa. Mutta ehkä pääsiäisenä kuulukin kärsiä...
Vs: Päivän :-( Se oli vahinko jota pyydän anteeksi, viestisi viittaussuhdetta se ei kuitenkaan muuta miksikään.
Vs: Päivän :-( Meinaa ihan väkisinkin lähtiä kattopellit lentoon. On senverran korkialla että ei oo enää miehiä jotka sinne kiipeis. Pitää varmaan hommata pihalle joku kone
Vs: Päivän :-( Samat fiilikset, mutta alan jo tottua tuohon hirveään metelliin. Itse asiassa tuotiin 90-luvun lopussa kaverin X99 vene Sandhamnista Suomeen syksyllä lokakuun lopulla kun olosuhteet oli jonkun verran hankalammat, koko matka tultiin sivu/myötätuuleen tuulen voimakkuuden ollessa koko ajan yli 30m/s ja pahimmillaan yli 33m/s jatkuvaa tuulta, puuskat oli tietysti noita arvoja korkeammat. Suurin mitattu hetkellinen aallonkorkeus oli 9m ja keskimäärin jotain 4-6m. Silloinkaan ei kotitaloni katto lähtenyt lentoon, monet uskoivat, ettei me enää tuolta mereltä koskaan elävänä rantautuisi.
Vs: Päivän :-( Ruotsalainen FOTO-lehti lopetti. Olen ostanut sitä vuodesta 1992 (nimi oli tuolloin Aktuell Fotografie) ja oli toinen niistä kahdesta valokuvausaiheisesta lehdestä joita olen säännöllisesti ostanut. Sääli.