Vs: Päivän :-( Tietokoneiden virtalähteen häiriöt ovat aika yleisiä ja normaalisti tarkistettavia asioita näissä mystisissä kyykkäämisissä ja epämääräisissä käynnistysongelmissa. Yhden koneen virtalähteen rikkoutumisesta on itselläkin kokemusta.
Vs: Päivän :-( Jep, erityisesti nämä mystisesti tulevat ja menevät viat ovat yleensä virtalähdevikoja...
Vs: Päivän :-( Mitenköhän nuo virtalähdeongelmat on tarkistettavissa? On kyllä hyvälaatuinen poweri (Seasonic) mutta eihän sitä koskaan tiedä...
Vs: Päivän :-( Vakuutusmatematiikka näyttää olevan raaka laji. Kun omistin Ison kissan, eli kunnon sitikan, kuului se Sammon mielestä samaan vakuutusluokkaan kuin Rolls Royce. Kysysin, että miksi näin - onhan autojen hinnoilla "pieni" ero. Johtuu kuulemma siitä, että molempia on hyvin vähän ja sen vuoksi yksi kolari edustaa autokannasta merkittävän suurta osaa. Molemmat ova kuulemma kalliita korjata. Niin, että silleen... Jälkikirjoitus: Kun työkaverini myöhemmin onnistui Tehtaankadulla ajamaan tuplakolarin (niin etu- kuin takapääkin) samalla autolla, tuli (90-luvulla) myöhemmin Sammosta kuiva kirje, että he ovat maksaneet auton korjauksesta 28 000 mk. No, siinä tuli kyllä vakuutusmaksut reippaasti takaisin, mutta bonukset menivät
Vs: Päivän :-( Taitaa jäädä ostamatta toinen ihan testausta varten, semminkin kun on näin satunnaista vikailua. Veikkaan kuitenkin ennemmin että emo alkaa vetelemään viimeisiään, löytyy niin paljon samanlaisia ongelmia näistä emoista kun vähän guuglailee.
Vs: Päivän :-( Ihanan kallistahan tuo moottoripyörällä kaahailu on. Toisaalta, en ymmärrä ollenkaan, miksi esimerkiksi minun veneilyn harrastajana pitäisi venevakuutukseni hinnassa maksaa myös moottoripyöräväen kustannuksia. Hiukan omalaatuinen logiikka, jos ollaan sitä mieltä, että on epistä, mikäli pitää maksaa omat laskunsa. - Jaa no, olisiko kreikkalainen logiikka paremmin asiaa kuvaava...
Vs: Päivän :-( Itsellä tipahti jännite kuormituksessa eli heti tietokoneen käynnistyksen yhteydessä tapahtuvan laitetestauksen aikana. Ilman kuormaa taisi jännitteet pysyä ihan spekseissä.
Vs: Päivän :-( Tuolla vois katella jännitteitä, lämpötiloja ja tuulettimien kierroksia: http://www.cpuid.com/softwares/hwmonitor.html Mä selvitin sen avulla satunnaisen kaatuilun, joka johtui siitä, että uudessa HP:n pöytäkoneessa virtalähteestä tulevan kaapelin mutka roikkui näytönohjaimen tuulettimen siipien välissä -> kierrosluku = 0.
Vs: Päivän :-( Mulla semipassiivinen poweri eli tuuletin alkaa pyörimään vasta kun tehoa tarvitaan enemmän. Mutta vois olla hyvä ohjelma, etenkin jos sen saa tekemään logia. Täytyypä kokeilla.
Vs: Päivän :-( Joku sähköasiasta enemmän perillä oleva voisi kertoa paremmin, mutta tietääkseni hakkurivirtalähteille on jossain määrin ominaista, että niitä rikkoutuu silloin tällöin yks-kaks yllättäen. Varmaan laatu (ja hankintahinta) korreloi vikaantumisriskin kanssa. Taannoin tuli ranskalainen dokumentti vikaantumisherkistä halvan pään Samsung-televisioista. Niistä meni juurikin virtalähde rikki ja täsmällisemmin halvat (lue viroksi) diodi/diodit. Muokkaus: Dokumentti ei ollut sinänsä pelkästään telkkareista, vaan epäillyistä suunnitellun määräajan perästä hajoavista laitteista.
Vs: Päivän :-( Kun itse joskus korjailin koneita, niin mulla oli aina vara-virtalähden mukana jolla ensiksi testasin koneen. Monasti vika löytyi sillä nopeiten.
Vs: Päivän :-( Yritän opiskella Leicani kanssa valottamista siten että en käytä mitään mittaria. Kaksi rullaa kehitin äskön ja ehkä 50 prosenttia kuvista onnistu tai sanotaan että yli 30 prossaa niin ei tuu yliarvioitua. EI ole helppoa se. Mutta meinaan siltikin jatkaa tällä tiellä. Sun sixteen arvoihin pitäis tehdä Suomen keleihin sopivat taulukot.
Vs: Päivän :-( En muista olenko täällä kertonut mutta opiskeluaikoina puolalainen vaihto-oppilas lainasi koulun Mamiya RB67:aa (olikin toinen käyttäjä kyseiselle kameralle minun lisäkseni) ja kuvasi sillä diaa ilman mitään mittaria. Oli harrastuneisuus hieman toista luokkaa mihin niissä ympyröissä oli totuttu. Olen minäkin kuvannut ilman mittaria, ja todennut että minulle ei sovi tyyli jossa puolet ruuduista on käytännössä pilalla. Toki negasta pystyy taikomaan jonkinlaisen kuvan vaikka valotus olisi reilustikin pielessä. Suosittelisin siis kuitenkin sitä mittaria. Ymmärrän kyllä pyrkimyksen minimalistiseen/puristiseen harrastuneisuuteen. Miten olisi tämä, Leican kanssa olisi ehkä vielä hyväksyttävissä: https://kameratori.fi/leica-meter-mc_1 Epätasaisen valotuksen kanssa ehkä standikehitys ja/tai Pyrocat -kehitteet?