Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Päivän :-(

Keskustelu osiossa 'Yleistä keskustelua' , aloittajana jaahv, 28 Maaliskuu 2007.

1. SakkeM

SakkeM Well-Known Member

23 208
    3 521
    113
    Vs: Päivän :-(

Mitähän minä olisin kitkoilla ajellut...  Kymmenkunta vuotta nyt.  Vielä ei ole tullut sellaista tilannetta vastaan, jossa olisi tarvinnut tai kaivannut nastoja.  Joillakin keleillä kyllä pitää kaasujalkaa keventää, mutta lähinnä ne ovat sellaisia sohjovallitilanteita.  Niissähän ei nastakaan auta mitään, kun se ei kuitenkaan ylety tiehen.

En usko koskaan enää hankkivani nastarenkaita.  Ekan puoli talvea ne kaiketi olisivat jonkinlainen turvallisuutta lisäävä tekijä, mutta sen jälkeen kun  ovat kuluneet renkaan pinnan tasoon, niillä ei ole n.s. paskankaan merkitystä, meteliä vain pitävät.  Ja kuluttavat teitä, lisäävät pölyä ilmaan yms.

Kitkoilla on sekin etu, ettei tarvitse pohtia koska vaihtaa ja koska ei.

2. SakkeM

SakkeM Well-Known Member

23 208
    3 521
    113

Kuin myös.

Osanottoa.  Paha päivä.

3. Vs: Päivän :-(

Kitkojen huono puoli on se, että ne huononevat, jos muilla ei ole nastoja. Nastat kun raapivat jään ja lumen karheaksi. Ne kitkojen kiillottamat pinnat...

4. SakkeM

SakkeM Well-Known Member

23 208
    3 521
    113

Valtaosa nastojen omistajistakin ajelee aika sileillä renkailla. Eivät ne paljoa raavi.

Jotta nastoista olisi oikeaa hyötyä, ne pitäisi uusia joka talvi.  Harvapa niin tekee, takseja lukuunottamatta.

Nastojen hinta teiden kulumisessa on kyllä kansantaloudellisesti hirveä. Kieltämällä ne säästettäisiin miljoonia ellei sitten miljardeja.

(Ainakin 110 % haittavero niille pitäisi saada...  :)

5. niffe

niffe Well-Known Member

13 453
    563
    113

Sama pätee kitkoihin. Pakastettu kumi menettää nopeasti elastisuuttaan ja sen mukana pitonsa. Hinnoittelu on hankalampi kysymys, koska siinä yhtälössä pitää hinnoitella ihmishenki.

6. SakkeM

SakkeM Well-Known Member

23 208
    3 521
    113

Ei muuten päde.  Kitkarenkaiden kumiseos ei niin paljoa kovetu kylmässä, mistä toisaalta sitten seuraa se em. haitta, että niitä ei oikein voi käyttää kesällä - pehmenevät liikaa lämpimässä.

Ikä kyllä vaikuttaa. Vähän ajavilla voi olla 5-6 vuotta vanhoja renkaita, ja ne ovat jo niin kovettuneita, ettei pitoa ole samaan tapaan kuin uusilla.

7. SakkeM

SakkeM Well-Known Member

23 208
    3 521
    113

BTW, tiedättekös, mikä on kuuluisin liikenneonnettomuus, joka aiheutui kumin kovettumisesta pakkasessa?

8. Vs: Päivän :-(

Arvatkaas ottaako pattiin kun ostin nastat. Aina ennen on pärjätty kitkattomilla eikä koskaan vaaratilanteen oloistakaan. Tänään vaihdoin talven ajetut nastakiekot kesiksiin ja vilkaisin Nokialaisten kulutuspintaa: varmaankin neljännes nastoista irronnut. Tuskin kukaan ajaa rauhallisemmin kuin minä eikä kilometrejäkään ole kauppa-autossa paljon kertynyt. Pffft...

9. markku55

markku55 Active Member

Minä olen käytännössä pakotettu käyttämään kitkarenkaita, muuten tinnitykseni pahenisi ylivoimaiseksi kestää.
    Olen käyttänyt kitkoja ja vain kitkoja talvella jo yli 15v, no problem koskaan kunhan tulee rauhallisesti risteyksiin, kitkat on nykyään helvetin hyviä, 2000 luvulla on nekin parantuneet huimasti, totaalisen eri asia kuin vanhat kivikovat täysin kulumattomat hakkapeliitat 70-luvulta ;)
    Pakko tarkistaa tilannetta, aika kuluu niiin nopeasti, eli käytin kitkoja jo 80-luvun lopusta ;)
    Itse asiassa nykyiset on viimeistä talvea päällä, pitävät vieläkin melko hyvin, kuudes talvi ja kilsoja ehkäpä 35-40.000km, kuvion syvyys vielä selvästi yli minimin varsinkin nyt kun on jo kesäkelisäännöt päällä, eli vielä mennään jonkun aikaa, ennen kuin vaihdan suvikumeihin.
    Väittävät, että nykynastat ei pidä ääntä, joopa, ei ne pidä ääntä, ne huutavat siinä melkein kuin ennekin, mutta pito on nastasääntöjen tiukentuessa pudonnut selkeästi, ero nasta- ja kitkarenkaiden välillä on jo aika pieni, ja silloin kun nastoja oikeasti tarvitaan, niin ei tarvitse kitkoilla kuin käyttää harkintaa ajotyylin suhteen.
    Miksi Euroopassa ollaan niin fiksuja, ettei nastoja edes sallita, sais ne EU säädökset astua siltä osin voimaan myös Suomessa, niin ei tarvitsisi pakokaassujen kyllästämää pikipölyä hengitellä ja teiden ylläpito olisi selkeästi halvempaa ja urien pienentyessä myös vesiliirto-onnettomuudet vähenisi.
    Raskas kalusto joka nastoja oikeasti tarvitsisi pitkissä ylämäissä, ei niitä saa käyttää, mutta meidän harrastelijoiden pitäisi ajaa varmaan rallipiikeillä, jotta ei tarvitsisi hiljennellä kelien mukaan.
    Mä en kerta kaikkiaan näe mitään hyötyä nastoista, kielto päälle HETI.

10. niffe

niffe Well-Known Member

13 453
    563
    113

Sekä kitkat että nastarenkaat käyttävät nykyään varmaan suurinpiirtein samoja kumilaatuja, koska liimalaadut ja nastoitustekniikka on kehittynyt. Aikaisemmin oli ongelmia saada nastat pysymään pehmeissä kumeissa. Muuten suurimmat erot ovat lähinnä lamelleissa ja jos jotain eroa on kestävyydessä, se on kyllä varmasti nastarenkaan eduksi.

P.S. Sopivalla liimalla ja hapottamalla rengas saadaan nastat pysymään esim. enduro-renkaassa niin, että renkaasta lähtee klopit nastan mukana, mutta se ei ole sitten mikään vuoden ympäristöteko.

11. SakkeM

SakkeM Well-Known Member

23 208
    3 521
    113

Hih, ne vanhat Hakkapeliitat eivät tosiaan juuri kuluneet talvikelillä.  Harmitti, kun piti heittää pois melkein täydellä kulutuspinnalla olevia renkaita.  Ei niitä kuitenkaan käyttää voinut, rätit pettivät ja renkaat olivat aina lopulta kieroja kuin poliitikon sielu.  Yhtään en muista ajaneeni loppuun, runko petti aina ensin.

Sittemmin olen oppinut välttelemään Nokiaa  niin puhelimissa kuin renkaissakin.

12. Vs: Päivän :-(

Tää porukka joka dissaa nastoja ja ylistää hurmiossaan kitkoja ei ilmeisesti aja oikeassa talvikelissä vaan päästele suola-auton perässä kehäkolmosella ?

13. markku55

markku55 Active Member

No tuo on totta, mutta jos oikein mietitään tilannetta, niin lapissa ei kai nastoja tarvita, kuivat lumiset tiet, pahimmat paikat on juurikin etelässä, missä päivällä lumi sulaa ja yöllä jäätyy jolloin käytössä on todella liukas jääpinta, parhaimmillan vielä hieman kostea, se on kitkoille pahin tilanne, mutta kuten sanoin, hieman harkintaa peliin, niin ei mitään ongelmaa, mutta ilman nastoja vältyttäisiin monesta muusta ongelmasta joista jo mainitsin.
    Niin ja vielä, suolaaminen tulisi lopettaa samoin HETI, opetellaan mieluummin ajamaan harkitusti keli tiedostaen, kuin että tuhotaan pohjavesiä ja ruostutetaan autot, säästyisi tuulilasinpyhinsulat, vielä levityskalustokin uusimiselta ja suolaa ei tarvitsisi ostella, ajonäkyväisyyskin paranisi jolloin kolarit vähenisi - hyvä ratkaisu, eikös?

14. SakkeM

SakkeM Well-Known Member

23 208
    3 521
    113

N.s. "oikeassa talvikelissä"  niitä nastoja ei tarvitse ainakaan, siis lumisella tiellä.  Tarvetta voi olla lähinnä Niffen edellä kuvailemissa tilanteissa, joissa jarrutukset ovat hioneet pinnan jäisen sileäksi.  Niissäkin riittää, että hiljentää vauhtia hieman ennen sitä viime tippaa.

15. SakkeM

SakkeM Well-Known Member

23 208
    3 521
    113

Nastojen yksi seuraus on kesärenkaiden nopea kuluminen. Keväällä asfaltti on aika karkeaa nastojen jäljiltä, ja kesärenkaat kuluvat äkkiä. Toisaalta, onpahan pito hyvää...  :)

Maissa, joissa nastat on kielletty, kestävät renkaat 40-100 % kauemmin, tosin tietysti muitakin muuttujia on.

16. timppis

timppis Well-Known Member

1 905
    213
    63

Kaikilla koiranomistajilla edessä, myös minulla varmaan kohta. Liikuttaa syvästi.........Voimia !!!!!

17. Keni

Keni Well-Known Member

6 384
    1 764
    113

Ikävä kuulla, jaksamista!
    Yllättävän rankkoja juttuja nämä ovat.

18. JarzaS

JarzaS Active Member

1 980
    0
    36

12 vuotta on mulla ollut duuniautossa kitkat ja ajelua ihan ympäri maan semmoset 30-40 tuhatta km josta suurin osa talvella. Syksyllä ajoissa alle ja keväällä ei ole kiirettä vaihtaa. Enkä tosiaan ajele pelkästään pääteitä, nuo maatilat kun harvemmin on ihan niiden varrella.
    Joskus mulla oli jopa varalta ketjutkin kyydissä mutta ikänä ei tarttenut avata paketista.
    Muistan yhden reissun kun tulin jostain pohjanmaalta kotiin. Oli pari päivää satanut kunnolla lunta ja sitten kääntyi vesisateeksi. Pohjaslahden mäet oli vesisateen kiillottamaa kaljamajäätä. Ensin vähän hirvitti mutta hyvin meni. Vähän matkan päässä oli sitten yksi auto ojassa ja pysähdyin kysymään onko kaikki kunnossa. Ukko kirosi lujasti kun oli mennyt mainosmiesten retkuun ja ostanut jotkut nokian kanttinastarenkaan, ei pitänyt nekään. Mä en viitsinyt sanoa ettei mulla ole nastoja lainkaan ;)

Nyt ekan talven ajoin nastarenkaat cx-fillarissa ja voi sitä rapinaa. Eipähän tarttenut soittokelloa kilisyttää..saiskohan tuohonkin kitkarenkaat...

19. Tuus4

Tuus4 Well-Known Member

2 141
    41
    48

Kolikos se, kun Apollo räjähti.

20. SakkeM

SakkeM Well-Known Member

23 208
    3 521
    113

Lähelle meni. Sukkula Challenger, 1986.  Räjähti, koska aamupakkasessa kovettunut apuraketin O-rengastiiviste vuoti polttoainetta.