Vs: Päivän :-( Olen jo vuosikymmenet sitten aloittaa keskustelut suomeksi. Kumppani kyllä tarjoaa valikostaan kieliä, josta sitten voi valita sen millä kommunikointi sujuu parhaiten. Jos ranskalainen kysyy että osaatko edes englantia olet voiton puolella.
Vs: Päivän :-( Olisipa mielummin tullut säädös, että uusissa myytävissä renkaissa on oltava uutena 4mm enemmän urasyvyyttä. http://www.mtv.fi/uutiset/kotimaa/artikkeli/uusiin-autoihin-pakollinen-muutos-renkaisiin---ilmanpaineiden-tarkastus-vahenee/3154320
Vs: Päivän :-( Joo, nuo korotetut minimi kuvionkorkeudet ja oikeasti mataloituneet urasyvyydet uusissa renkaissa on olleet kummallinen muutos viimeaikojen renkaissa, ja kuka tuon maksaa, no kuluttaja tietenkin, ja kuka tuosta hyötyy, no valmistajat ja myyjät, mutta kukas sitten maksaa yhteiskunnallisesti tuosta älyttömästä kulutuksesta, no me kaikki tietenkin. Voi helvetti, että on tyhmää touhua.
Vs: Päivän :-( Joo, pelleily senkun jatkuu, vaikka Kyllöskä on jo poistunut ministeriöstä. Helposti rikkoutuvaa väärinhälyttävää skeidaa muutamalla sadalla eurolla taas...
Vs: Päivän :-( Ai neffe luulee taas, että kyse on suomalaisesta päätöksestä, eytä Kyllönen teki EU-säädöksen. ;-D Tehdään aatoja niffelle ;-D
Vs: Päivän :-( Kotimaan uutinen ja kotimaan lainsäädäntöön implementoitava EU-säädös. On meillä paljon vanhempiakin EU-säädöksiä odottamassa implementointia mm. alkoholilainsäädännössä. Miksi siis kiirehtiä kaikkein turhimpien kanssa? No, mutta ei siinä mitään - tee vaan aaltoja - kiva kun löytyy diggareita melkein Turkussest asti...
Vs: Päivän :-( Suomessa on - taas - kustannus suurempi kuin muualla, meillä kun useat käyttävät kaksia renkaita. Vaikka uudessa autossa systeemi onkin, niin niihin toisiin renkaisiin se on asennettava. Asennustyö maksaa, anturit 200-300 euroa liikkeessä ja 60-100 nettikaupassa. Sitten ne on koodattava auton järjestelmään, ja jos vanhat merkit paikkansa pitävät, koodaus tehdään niin monimutkaiseksi, että sen voi tehdä vain merkkiliikkeessä.... Talvirengassarjan hinta nousee helposti 500 euroa tuolla systeemillä. Ja sitten joka kerta renkaat vaihdettaessa joku anturi piippaa virhettä - etkä muuten tiedä mikä. Liikkeen laskun mukaan se taitaa aina olla se neljäs avattu Muutaman vuoden mittaan on minulla ollut kerran (1) aiheellinen hälytys kaikkien niitten väärien joukossa. Sanoisin hyötyä melko kyseenalaiseksi.
Vs: Päivän :-( Todellakin. Kukaan ei ole tekstin mukaan tutkinut edes pakkaa kestävyyttä ja silti tehdään pakolliseksi. Hienoa. Lisäksi entistä enemmän tasapainottaminen tarvetta pyöriin. Hölmölästä suoraan.
Vs: Päivän :-( Tässä lähisukulaisen Bemarissa on tuollaiset ja niistä on tosiaankin ollut vain riesaa. Talvisin vikakoodiloki jatkuvasti täynnä väärän hälytyksen vuoksi. Lisäksi ne menevät aina välillä oikeasti rikkikin. Aivan tarpeettomia näillä leveyspiireillä.
Vs: Päivän :-( Patterikäyttöisten paristo kestää pari vuotta. Suomessa kun ajetaan kaksilla renkailla, on niitä sisäpuolelle asennettujen pariston vaihtoa varten aina poistettava rengas vanteelta. Ihan kivaa... Halpismallithan asennetaan ulkopuolelle venttiilin suulle. Ne ovat aika vaivattomia, tavallaan kai vain isohko venttiilin hattu. Ruuvailee uuden hajonneen tilalle sitten. Olettavasti nuo vakiovarusteena olevat kuitenkin asennetaan sisäpuolelle. Sittenhän on niitä pyörimisnopeuden eroja mittaavia systeemeitä, mutta kait vain harvoissa merkeissä. Ne saattavat olla vähemmän huoltoa vaativia, eikä renkaan vaihto ole ongelma.
Vs: Päivän :-( Toista se oli aikanaan (kenties vieläkin) noissa puolustusvoimien venäläisissä Zileissä ja muissa kuorma-autoissa. Hytistä löytyi suoraan vipstaakit ja mittarit pyörien ilmanpaineille. Välillä nekin jopa toimivat, joskin tuppasivat aina jostain vuotamaan jos tätä "etähallintaa" yritti käyttää. Renkaiden tasapainoituksen kannalta järjestelmällä ei ollut merkitystä - olivathan renkaat jo uutena likimain nelisnurkkaisia :--)
Vs: Päivän :-( Jos tuo on kallista, niin porukka alkaa ajella nastattomilla kesät talvet. Siinä olisi lisäsyytä saada kunnon kulutuspinta nykyisiin muutamaan milliin.
Vs: Päivän :-( Joo. Olen muutamat kitkat ajanut loppuun kesällä, mutta kuluvat lämpimässä aika äkkiä. En sitten tiedä, olisiko M+S-hyväksyttyjä kovemmasta seoksesta saatavana. Suomen kysyntä on niin pientä maailman isoja tehtaita ajatellen. Nastojen ulinaa en ole viitsinyt kuunnella n.s. Herran vuosiin: tänä talvenakin olisi ollut ehkä 2 päivänä niille jotain käyttöä, tarvetta ei koskaan.
Vs: Päivän :-( Täältä löytyy vannoutunut nastojen käyttäjä. Erityisesti täällä Etelä-Suomessa nastat ovat talvella merkittävä turvallisuustekijä, koska lunta on vähän ja lämpötilat seilaavat koko talven nollan molemmin puolin. Kaupunkien risteyksissä ja pysäkkien lähettyvillä on lisäksi kiillotettuja jääpaanteita. Molempia on käytetty - aina välillä vaihdettu kitkoihin ja kokeiltu, että joko olisi, mutta ei ole vieläkään. Pehmeys ja ääni eli mukavuustekijät ovat toki nastattomien puolella, mutta tositilanteessa jäisillä tieosuuksilla en pidä kitkattomista, enkä sen puoleen huonokuntoisista nastarenkaistakaan, joten pari kertaa on tullut vaihdettua takaisin nastoihin jo puolessa välissä sesonkia. Kova sivutuuli ja jäinen ajorata saavat mm. aikaan liikennetilanteita, jolloin kitkoilla ajon pitäisi olla kokonaan kielletty.