Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Päivän :-(

Keskustelu osiossa 'Yleistä keskustelua' , aloittajana jaahv, 28 Maaliskuu 2007.

1. sahe69

sahe69 Well-Known Member

10 276
    47
    48
    Vs: Päivän :-(

Eri nokkelaa!

2. SakkeM

SakkeM Well-Known Member

23 208
    3 521
    113

Älä ny, kun kerrankin löytyi jotain, josta ei kinata!

3. niffe

niffe Well-Known Member

13 453
    563
    113

Niin, halusin vain muistuttaa siitä mihin puolueet ovat sitoutuneet päästäkseen "kantamaan hallitusvastuuta". Yleinen käsitys tuntuu olevan, että jos ja kun se oma puolue pääsee sinne hallitukseen, niin se ajaa siellä meidän omaa politiikkaa. Vähän kuten vassarit antoivat ymmärtää, että oman politiikan ajaminen vaikeutui - todellisuudessa sen osalta kädet ovat pitkälti sidotut sitouduttaessa hallitusohjelmaan. Kunhan nyt puhuvat jälkien peittelemiseksi.

4. SakkeM

SakkeM Well-Known Member

23 208
    3 521
    113

Ainakin RKP on siinä hyvin  onnistunut.  Muuta doktriiniahan heillä ei olekaan kuin etuisuuksien kähmiminen omalle porukalle muitten kustannuksella.

5. Keni

Keni Well-Known Member

6 384
    1 764
    113

Onko jokin missio päällä, sen verran usein toistat samaa asiaa?

6. SakkeM

SakkeM Well-Known Member

23 208
    3 521
    113

En läheskään niin usein kuin vedätyksiä tehdään.  Minulla on sentään välipäiviä....

7. jhalmu

jhalmu Active Member

8 551
    3
    38

Onko muustakin havaintoa?
    Äh, typerä kun ei tule aiempia viestejä enää sisennökseen.
    Tarkoitin että muusta havainta RKP:n kohdalla.

8. SakkeM

SakkeM Well-Known Member

23 208
    3 521
    113

Olen jonkin verran toisella silmällä seuraillut noita puuhasteluja vuodesta... no, about -79 se taisi olla, kun Pär Stenbäck oli opetusministerinä ja ryssi lukion opetussuunnitelmauudistuksen pakkoruotsinsa suojelemiseksi.  35 vuotta kummiskin....  Jos,  siis  *JOS* jotain sellaista, mistä voisi käyttää nimitystä "reilua peliä" olisi ollut havaittavissa, niin luulenpa, että olisin pannut sen merkille. En minä ihan niin hokaamaton ole...  Mutta kun ei, ei ja ei. 

Se siitä, en halvenna sitä mutapainisakkia tämän enempää.  Se kun tekee sen itse NIIN  paljon paremmin.

9. Vinski

Vinski Well-Known Member

4 329
    403
    83

Missähän tuo ikivanha ryssiminen on näkynyt. Tuon jälkeen on koettu muun muassa Nokian ihme ja paljon muutakin osoitusta suomalaisesta tiedosta ja taidosta.

10. Keni

Keni Well-Known Member

6 384
    1 764
    113

Jaha, tästä olikin sitten jälleen kerran kyse. Muutamasta ruotsintunnista koulussa sata vuotta sitten...
    Itseäni harmitti kouluaikana ihan kaikki aineet, mutten nyt jälkikäteen jaksa yrittää löytää niihin syyllisiä. Päinvastoin olen jokaisesta koulutunnista hyvin kiitollinen...

11. J.A.K.

J.A.K. Active Member

2 581
    22
    38

Lukiossa harmitti ruotsin opettajan asenne ja sitä kautta kielen opiskelu. Nyt kuitenkin lähes neljän kymmenen vuoden päästä voin olla tyytyväinen että ruotsin kieli kuului pakollisten aineiden joukkoon. Ystäväpiirissäni on ollut jatkuvasti kouluaikojen jälkeen äidinkieleään ruotsia puhuvia. Porukoihin on ollut helppo kuulua, kun on löytynyt yhteinen sekakieli silloin kun sanat ovat muutoin olleet hukassa.

Kuusitoistavuotiaana ei voi tietää mitä elämä tuo tullessaan. Koulussa voisi aivan mainiosti olla äidinkielen lisäksi neljä vierasta kieltä, joiden tavoitetasot voisivat vaihdella. Olisipahan perusta mistä ponnistaa.

12. Kasimir

Kasimir Well-Known Member

9 684
    547
    113

Kun nyt mennään tähän kielikysymykseen, niin minä jouduin lukemaan pitkän saksan. insinööri-isäni oli sitä mieltä. Ensimmäisenä tietysti ruotsi, jota olen joskus Ruotsissa yrittänyt käyttää, mutta vastapuoli on aina heittäytynyt puhumaan englantia, jota minä lyhyen englannin lukijana en kovin hyvin hallitse. Olen ollut useissa pohjoismaisissa ja laajemmissakin kansainvälisissä tapaamisissa ja aina on puhuttu englantia. Kieli-identiteetti on tärkeää ja se pitää säilyttää, vaikka Stokkan karvaturkkinaisten kommentti: "Skall vi sköpa lite perunoita." Olin itse kuulemassa tuon.

Kapa

13. Keni

Keni Well-Known Member

6 384
    1 764
    113

Täysin samaa mieltä. Tällä hetkellä tytärtäni harmittaa kun kotimaisten kielten lisäksi luki ranksaa ja espanjaa. Nyt olisi saksankielentaidoille käyttöä kun opiskelee neljä kuukautta Berliinissä. Ei siten että hän valitsisi mitään pois, mutta lisäkielestä olisi nyt todellista hyötyä.

14. Vs: Päivän :-(

Tuo "tavoitetasot" on erittäin tärkeä pointti.
    Äidinkielen lisäksi pitäisi mielestäni opetella kahta vierasta kieltä niin, että niillä todellisuudessakin pärjää.

Lisäkielet lukiossa mikäli aikaa ja tarmoa on. Useimmille on 5-6 kieltä selkeästi liikaa, vaikka olisi kuinka toivorikas. Kielitaito tarvitsee käytännön kontakteja elävien ihmisten kanssa pysyäkseen edes jonkin asteisella tasolla ja kiinnostuksen arvoisena.

15. SakkeM

SakkeM Well-Known Member

23 208
    3 521
    113

No ei ollut....  Olin kyllä jo kouluhallinnon virkamies siihen  aikaan, ja hiukan isommasta asiasta oli kyse.  Se kuitenkin saattaa olla hiukan liian vaikeaa selitettäväksi tässä yhteydessä.

Helpompaa on tosiaan puhua kielitaidon tärkeydestä.

16. Vinski

Vinski Well-Known Member

4 329
    403
    83

Varmaan vakiovastaus eduskunnalle, kun virkamiehet ovat tämän tästä olleet uusimassa koulutusta ;)

17. kurki

kurki

237
    0
    0

Kävi tänään eräässä pääkaupunkiseudulle äskettäin avatussa potkupallokentän kokoisessa, yrityksen mainoksen mukaan, urheilutavaraliikkeessä.
    Kassaneiti osasi ainoastaan englannin kieltä. No, asiat tuli kyllä molemmille selväksi.
    Tämä nyt vain pienenä huomiona tähän kielikeskusteluun.

18. SakkeM

SakkeM Well-Known Member

23 208
    3 521
    113

Tuosta kyllä eräs vähemmistöryhmä vetää herneet....  :)

19. Vs: Päivän :-(

Mitäpä merkitystä sillä on, vaikkei kassaneiti osaisi puhua ollenkaan? Ei mitään harvinaista herkkua varsinkaan nuoremmassa kassaneitiosastossa.

20. Vs: Päivän :-(

Tanskassa itse huomasin päinvastaista. Yksikin nakkkioski josta olisin kahvin ostanut niin homma meni kielipeliksi, mamma kysyi "josko osaisin ruotsia, tanskaa, saksaa, ranskaa, täällä harva osaa englantia".  Ja melko samanlaisesti kävi yhden ruotsalaissurffarin kanssa. Tosin tuossa huomasin hyvin oman tökeröyteni; sitä automaattisesti ja ugrilaisesti kuvittelee, että ihmiset puhuvat engantia, eikä asiaansa tule alustettua ja kohteliaasti kysyttyä onnistuisko ämerikankielellä.