Vs: Päivän :-( Kyllä se kehittyy altaassakin. Ihan normaaleista asioista on kiinni. Filmityyppi, valotus, kehite, lämpötila, liikuittelu. Mitä kokoa sulla on? Jobot on yleisimpiä ja ihan kunnollisia. Niissä on oma vaikeutensa varsinkin sen filminpitimen kanssa. Uskomattoman hankalaa saada laakat oikein sisään. Että siihen nähden kehittämällä allaskehitystään se voi olla ihan kivakin juttu, kunhan tottuu pimeätyöhön.
Vs: Päivän :-( Allashomma on kokeiltu, aika nysväämistä ja tulokset mitä sattuu. Tuollainen purnukka ei maksa mitään ja se että laaka lepää seinää vasten ei emulsiopuolella on ok.
Vs: Päivän :-( Allas on ihan ok. Monet käyttää vaikka ovat muutakin kokeilleet. Yksi mitä ajattelin kokeilla, on pensselillä kehittäminen lasilevyn päällä. Minä puhuin ihan sellaisesta laakafilmipurkista jossa on spiraali - tai tässä tapauksessa "spiraali". Ainakin 4x5'' koolle niitä on yleisesti.
Vs: Päivän :-( Ymmärrän kyllä, ne spiraalit on mielestäni tarpeettomia jos epäilee "virtauksia" ei emulsiopuolella. Tavallinen paperinkehityspurkki, vaikkapa 20x25 Ilford ajaa saman asian taskurahoilla.Allaskin on ok, jos haluaa murjottaa pimeässä.
Vs: Päivän :-( ^ Mun pointti on siis se, että kehittämistapoja on lukuisia ja variaatioineen kymmeniä ja niitä kaikkia käytetään kokeneidenkin kehittäjien keskuudessa. Ja sitten on vielä ne vaihtelut (kehityksen tasaisuuteen) mitä syntyy eri kehitteillä ja laimennoksilla ja filmeillä - siis riippuen taas samalla kehitystavasta eli yksi kehite/laimennos ja liikuttelu toimii paremmin jollain kehitystavalla kuin toisessa. Jos noita laakafilminkehttämiskokemuksia ja neuvoja lähtee keskusteluista etsimään, huomaa ennen pitkää, että jokaisella menetelmällä on yhteistä vaikeudet saada tasaista jälkeä. Siis ihan jokaisella.
Vs: Päivän :-( Mielipiteitä voi aina jakaa, mutta minähän kirjoitin yleisiä tosiasioita. Ihan OK tapa on kopioida täysin jonkun toisen hyviä tuloksia tuova menetelmä litkuineen ja filmeineen. Mutta siis täysin, eikä sitten kannata muuttaa mitään ainakaan väittääkseen sitten että olit väärässä, laikkuja tuli. Hangalaa on keskusteluista kuitenkaan saada aina tolkkua siitä, mikä on kulloisenkin kirjoittajan vaatimustaso. No, onneksi kuvien kerakin näitä kokemuksia vaihdellaan. edit jatkoa
Vs: Päivän :-( Mulla on pattersonin purkkeja. Oisko niin että sinne laaka sisään emulsiopuoli sisäänpäin ja litku sisään. Paljonko litkua pitäis olla? Sitä pitää pyörittää kaikenaikaa, eikö? Ja menisköhän tollaseen purkkiin kaksi laakaa kerralla 4x5" siis?
Vs: Päivän :-( Tällaisen sisuskalun avulla saat mahtumaan kuusi laakaa kerrallaan. BRAND NEW - MOD54 six sheet 4X5 processing reel adapter for paterson 3 reel tank | eBay
Vs: Päivän :-( Joo pitänee jotakin hommata. No aamupäivän kuvista sisuuntuneena mä kävin vielä kaksi laakaa napsasemassa. Edellisellä kerralla mulla oli avustaja laukasemassa nyt piti rakentaa ompelulangasta sellanen viritys millä laukasen. Ne odottais tuossa kehitystä. Mittailin että ei tohon Pattersonin tankkiin mahdu kun yksi kerrallaan jos ei ole mitään tukia. Ehkä mä vielä kokeilen tuolla yhden kerrallaan. Mutta se nesteen määrä on arvoitus?
Vs: Päivän :-( Joo, tuostahan on ollut juttua laukussa jonkin verran. Ei sitä kannata ainakaan jenkeistä tilata, brittituotetta. http://www.mod54.com/
Vs: Päivän :-( Altaassa on kai käytännössä kehitettävä yksi laaka kerrallaan, eli suhteellisesti aika pimeässä vielä pitenee. Täytetäänkö tuollainen kehityspurkki kehitettä puolilleen tai vielä vajaammaksi ja pyörittämällä saadaan pidettyä pinnat kosteina ja tuoreistettuna, vai ihanko täysi purkki? Purkissa laakat saa samaa kehitettä tehokkuudeltaan, kun taas peräjälkeen altaassa loppua kohti heikkenee. Nämä nyt tuli lonkalta mieleen, vaikka rullafilmien kehittämisestä on jo sata vuotta aikaa ja laakaa en ole koskaan kehittänyt, toisaalta eikös tuo ole aika sama asia kuin paperinkin kehittämisessä?
Vs: Päivän :-( Tämä on kyllä niin älytön paikka keskustella enempää näistä. Mutta altaassa voi kehittää useita kerralla, joko jakaa allas tapeilla tms niin että ne eivät mene päällekkäin, tai sitten plaraamalla pinkkaa siellä. Ehdottaisin filmipuolta jotta voisi toivoa laajemmin osallistujia. Eihän tähän ketjuun muutenkaan viitsi ruveta laittamaan kovin paljon mietittyä tarinaa.
Vs: Päivän :-( Aikoinaan on tullut kehitettyä noita laakoja (9x12) kyllästymiseen asti. Ensimmäiset laa´at oli lasinegoja, joita kehittelin Imatran rautatehtaan fysiikan labrassa. Olivat mikroskooppikuvia. Niitä kehittelen sellaisessa mustassa laatikossa, oliko se nimeltää Cambo tai jotain vastaavaa? Aallon pystit sitten kehittelin Jobon purkissa tai metallipurkissa metallikierukoilla. Molemmissä systeemeissä oli spiraalille tilaa kuudelle filkalle. Kun kehitti vain neljä kerralla, niin tuli tasaista. Liikuttelu oli se olennainen asia. Patersonit lensi roskikseen. Kapa
Vs: Päivän :-( Älä viitsi laitaa mietittyä tarinaa, mutta miksi laitat edes tällaista juttua mikä ei vastaa Juken kysymyksiin. Minä yritin omalta osaltani vauhdittaa keskustelua Juken kysymästä nesteen määrästä, sorry kun astuin herkille varpaillesi.
Vs: Päivän :-( Sori että alotin tänne keskustelun päivän itkunaama osioon. Mä kokeilen tota Taco ssyteemiä kohta.
Vs: Päivän :-( Vastasin sinun juttusi yhteen kohtaan ihan hyvin. Näen että olet äärimmäisen herkkä ja tämäkin juttusi sopii kyllä päivän itku osastoon kun jollain toisella oli taas sinun silmilläsi herkät varpaat. Se ei kunnioita hienoa foorumia kun aihejaosta ei piitata. Itse rupesit esittämään taas tuhat kysymystä, mikä olisi ihan OK oikeassa paikassa. En minä sitä sano, etteikö tässä voisi Juke ratkaista päivän pulmaansa, mutta pitää (varsinkin sinun) huomata kuinka tällainen on kuin chattiä joka hautautuu äkkiä eikä haullakaan löydä. ... ja tämänkin jutun katson erittäin sopivaksi päivän murheeseen. Murheita ne ovat pienetkin murheet, vai mitä?
Vs: Päivän :-( Ja nytkö tässä ei saa mitään muuta käsitellä Markku kuin Juken aihetta vai mitä oikein valitat siitä etten tuolla yhdellä jutullani ehkä helppinytkään Jukea. Tuo sinun arvaileva olettava kysymystulva tuskin paljoa auttoi. Niitten asioitten oikominen ja selostaminen kun tosiaan vaatisi aikamoista esitelmää. Että se laakafilmi on kuin paperi, vai miten se olikaan...