Vs: Päivän :-( Siihen kuluu aikaa kun vertailee versioita että mikä niissä olikaan se varioinnin syy ja mikä lopulta paras. Siis näin huonossa tapauksessa, kun on kuvattu tarkoittamallani tavalla "väärin". Onhan toki usein selvääkin, että mikä on haettu tai paras, jopa kuvaushetkellä.
Vs: Päivän :-( Muistan hyvin keskustelut 7 vuoden takaa, kun ihmiset (jotka vielä muistan) ihan tosissaan sanoi että filmillä oppii paremmin kuvaamaan *räkä naurua*;-) Olen sittemmin ottanut muutama satatuhatta digi räpsyä ja en koe että yksikään noista olisi ollut turha oppimis prosessin kannalta. Olen myös kuvannut filmille kinoa, laakaa ja polaroidia, on totta että tulee harkittua enemmän kun painaa laukaisinta, mutta mikä arvotuollakin "aikuisten oikeasti" on? Väitäsin että kun on ottanut kustakin kohteesta harjoitteluvaiheessa enemmän kuvakulmia ja rajauksia, niin on oppinut hahmottamaan "luullakseni" paremmin. Niin tai näin, niin fakta on se että kuva syntyy sillä hetkellä kun painaa laukaisinta, on yhden tekevää kuvan kannalta mihin se tallentuu. Olen aika pitkälle lopettanut filmille kuvaamisen, kun olen ymmärtänyt että hämään vain itseäni. Toki välillä on kiva ottaa rouheita mustavalkokuvia tai kuvata retro ylläreitä yliikäisllä filkoilla. Ei filmissä ole kuitenkaan mitään väärää, mutta on väärin ajatella että se olisi vaikeampi formaatti.
Vs: Päivän :-( Filmillä kuitenkin tulee vähän väliä eteen filminvaihto ja kallistakin filmi on. Polaroid onkin sitten ääripää jolla vähiten harjoitellaan vaan sen sijaan on oltava varmin selkeys siitä mitä haluaa. Ja lähellä sitä on myös isot koot. Täytyyhän käytössä olevalla materiaalimäärällä saada mielekästä tulosta.
Vs: Päivän :-( Heh, joku aika sitten polalla otettiin kokeilut, ja sitten kun homma oli kohdallaan, vaihdettiin "oikean" filmin kasetti. Niin se maailma muuttuu...
Vs: Päivän :-( Vuosikaudet säilytin mustavalko filmejä, papereita ja kemioita odottaen inspiraatiota filmikuvaamiselle. Ei sitä päivää vain tullut vaikka erillinen pimiökin on käyttövalmiina. Skanneria varten en koskaan edes ajatellut kuvaavani. Nyt on enää pimiö, mutta ei kameraa.
Vs: Päivän :-( Naulan kantaan! Polaroidin saatavuuskin on hinnan ohella muuttunut. Ja ainakin valojen tarkistuksen kannalta digi korvaa hyvin polaroidin.
Vs: Päivän :-( Näinhän sitä tosiaan tehtiin. Joskus otin asiakkaan autosta kuvan polaroidperällä kun piti saada nopeasti kuva myynti-ilmoitukseen.
Vs: Päivän :-( Jes. Se onkin hyvä syy, ja totuudenmukainen. Suuri osa porukoista vaan ei jotenkin kehtaa sanoa sitä, että "vaan" tykkää kameroista ja niitten kanssa puljaamisesta. Sitten keksitään kaikenlaista "laatua" ja "jälkeä" yms. joutavaa muka perusteeksi.
Vs: Päivän :-( Kai sitä saa kuvata, millä haluaa. Itseäni huvittaa välillä kuvata filmille monestakin syystä: - pidän pimiössä olemisesta ja siellä kuvien tekemisestä. Toistaiseksi sellaisen ison tulosteen tekeminen tulee halvemmaksi kuin mustesuihkutuloste. - pidän filmikameroista - joskus on hyväksi antaa olla viikko väliä ennen kuin kehittää filmin ja tekee pinnakkaisen. Saa vähän etäisyyttä kuvaustilanteeseen - pidän käsillä huitomisesta ja siitä, että jokainen vedos on käytännössä ainutlaatuinen, senhetkinen tuotos Digille: - joskus ihailen digikuvan puhtautta - raakatiedostosta saa aika lailla mieleisensä kuvankäsittelyllä, millainen tunne oli kuvaushetkellä - pienellä, kevyellä digikameralla saa niin laadukkaita kuvia, ettei kuvaushetkellä ole laatu oikeastaan mielessäkään, koska se riittää aina - pieni kamera on useammin mukana - ei haittaa, vaikka kuvat eivät sitten olekaan sitä, mitä haki - erinomainen väline kuvaamisen opetteluun - kuvat saa tarvittaessa nopeasti T Jukka
Vs: Päivän :-( Kuinka paljon filmin "laatu" ja "jälki" siirtyy skannerin kautta eteenpäin? Itse tykkäisin perinteisestä filmikuvaamisesta, siitä kyllä laatua ja jälkeä löytyy pimiön kautta. Tuleeko digikuvaamisesta räpsimistä sen takia kun kuvataan sarjatulella? Itse en koskaan käytä sarjakuvausta, kerkiän ottamaan kuvat yksittäin ihan helposti.
Vs: Päivän :-( Riippuu mitä kuvaa. Vinttikoirakilpailuissa saattaa sarjalla olla paikkansa, ihmisiä kuvatessa kait enempi urheilukuvauksessa.
Vs: Päivän :-( Höpö höpö, en ole ainakaan itse törmännyt kehenkään joka ottaisi muita kuin urheilu yms. kuvia sarjalla. Tuonkin olen kuulut niin monta kertaa selityksenä miksi muka toiset fuskaa, kun heidän kuvat on parempia.
Vs: Päivän :-( No joskus kiinnitin huomiota kaverin puuhaan, veteli hämärissä käsivarakuvia 3-4 sarjoina. Kun kysyin, sanoi, että kun mennään suljinajoilla, joissa tärähdysvaara on ilmeinen, voi sarjassa 2. tai 3. kuva olla terävempi kuin ensimmäinen. Kokeilinkin, mutta en oikeastaan huomannut eroa. Saattaa se joissakin siinäjasiinä-olosuhteissa ollakin niin.
Vs: Päivän :-( Uusissa kameroissa on hämäräkuvaus-hdr-piirteitä, jotka ruksuttelevat useamman kuvan ja liittävät ne ohjelmallisesti yhteen.
Vs: Päivän :-( Mulla oli K-30 rungossa mennyt valotus haarukointi päälle ja ihmettelin kun kunnolla painoi, tuli aina kolme kuvaa ja vain hätäisellä painalluksella sai yhden aikaiseksi. Sinänsä joskus on pienellä sarjalla se merkitys, että kohteella on edes yhdessä ruudussa silmät kunnolla auki, nimimerkillä useammankin lurppasilmän kuvannut