Vs: Päivän :-( Höpsis, tuokin on vain legenda. Totta on, että oli moottori vetävien pyörien päällä, mutta Lancia Betani eteni lumessa kesärenkaillakin paremmin kuin kuplani talvipyörillä. Ja vaika sattuiokin kohta missä takapyörät työnsivät, nin etupää meni kelkkana suoraan vaikka olisi mitä tehnyt...niitä perunasäkkejä pidettiinkin vakiovarusteina kuplassa...
Vs: Päivän :-( No ei nyt ihan noin usein. Makaava bokseri, jota huuhdeltiin Suomen talvessa loskalla, kului toispuoleisesti tai sylinteriputkey kuluivat alapuolelta enemmän lämpötilaeron vuoksi. Sama oli nähtävissä vielä taannoin Transportereissakin, joiden moottorinvaihtoväli 170000-180000. Ei 70-luvun pikkuautoilla ilman jonkinlaista remppaa muutenkaan selvitty yleensä yli 150000 kilometrin muutamaa poikkeusmallia lukuun ottamatta. Öljyt oli niin huonoja.
Vs: Päivän :-( Onko ihan kokemuksia? Mullapa on, olen romuttanut kolme faijan Miniä. Mini oli erittäin hyvä ajaa (niin no, nuo nimismiehen kiharat ei oikein taittuneet kuin max vauhdilla), ja se pysyi tiellä kuin tauti jos osasi ja tiesi mitä etuvetoiselle tapahtuu kun kesken kurvin muuttaa vedosta moottorijarrutukseen. Olisi monta juttua kerrottavana, mutta antaapa olla, maine kärsisi
Vs: Päivän :-( No, taas olen hieman eri mieltä, kun aikoinaan hankin kuplan jonka mittarissa oli n.100.000km, niin se oli ainakin sen kuplan rajapiste ja siis vaihtokoneen paikka. Jos se kone olisi ollut vain 60kkm ajettu, niin tuskin olisin sen niin halvalla saanut, eikä moottoria olisi vielä pitänyt vaihtaa. Kuplan yksi ongelma oli todella lyhytikäiset äänenvaimentajat. Muutama juttu minkä muistan vanhoista kuplista, on mm tuulilasin huurtuminen, siihen auttoi kahden sormen painaminen vasten tuulilasia suunnilleen oikealle korkeudelle ja silmävälille, niin siitähän sitä osasi hyvin seurata liikennettä. Toinen juttu oli myös talveen liittyvä, eli suihkepullolla hieman vettä penkille, niin siinähän istui kuin tatti ilman turviksia. Olen myös ihan oikeasti nähnyt uudemman 1302S mallin takalattialla lumiharjan joka oli sulanut yhdeksi möykyksi helkkarin kuuman lämminilmapuhalluksen takia.
Vs: Päivän :-( En nyt katolleen saanut, mutta jos vauhdikkaassa mutkassa tosiaan kaasun hölläsi, lähti perä tulemaan ulkokautta ohi - ja vauhdilla. Sitä se lyhyt akseliväli teettää. Mitä heikompi pito, sitä nopeammin oli takapuskuri etuvalon edellä. Oma arvioni tosin oli, että ensimmäisen mutkassa kaasun noston jälkeen ei toiste tullut mieleenkään nostaa tassua kaasulta vähänkään ripeämmässä hölkässä. Topi
Vs: Päivän :-( Noi koneen kestot olivat ja ovat tietysti paljon käytöstä kiinni. Silloin ajeltiin paljon sorateitä, pienitehoisia koneita revitettiin liikkelle pääsemiseksi jne. Kyllä minulla oli monta tuttua ja työkaveria, jotka vaihtoivat moottoria 60 000 kohdalla. Saattoihan se mennä vielä jonkin matkaa, kun lisäili öljyä ja kesti sen savutuksen, mutta jos työmatkaa tms. tärkeellistä menemistä oli, niin parempi vaan vaihtaa.
Vs: Päivän :-( Öljyt ovat kehittyneet, mutta kun autossa ei ole ilmanputsaria, eikä öljynputsaria, niin toki kuplan kone edelleen on lyhytikäinen. Tosin viimeisissä kuplissa jo oli ilmanputsari. Omassa pakussani 4. kone -minun aikanani ;-) Tosin toki kaikki wanhoina otettu käyttöön... Kupla ja energiakriisi oli huono yhdistelmä, kupla kun on kierroskone, ja isolla vaihteella pensaa päästellen sen tappaa nopeasti.
Vs: Päivän :-( Kylläpä alkoivat ihmiset avautumaan kun tuli autoista puhe Renault 4, 5, ja 6 sarja on muuten ihan hyvä - mukaanluettuna se 6 jota edellä huojuvaksi arvosteltiin.Kysymys on kuitenin kuplien, escortien ja takamoottoristen skodien aikalaisesta autostosta. Noissahan sentään oli tilaa ja monikäyttöisyyttäkin aivan kohtuullisesti. Tekniikakin oli aikansa näkökulmasta kestävää, ehkäpä vetoakseleita lukuunottamatta.
Vs: Päivän :-( Pitkällä lapin reissulla (1976), Suomea länsirajaa ylös, käsivarresta Norjaan, sieltä takaisin Suomineidon korvan kohdalta Suomeen ja viikko Lemmenjoella, sieltä tietysti edelleen alaspäin ja kotiin Hankoon. Kulutus oli tuolla hiljaisilla lapin reiteillä alle 6l/100km, vasta etelään palatessa kulutus nousi yli sen. Voi pojat, miksi en dokumentoinut enempää silloin
Vs: Päivän :-( Mä muistan aina mun Corolla -76:sen. Neliovinen. Kulahtaneen keltainen. Ei haitannut jos jäi avaimet sisään. Kiitoksia kaikille suojelusenkeleille.
Vs: Päivän :-( Minulla oli Fiat 600; on jäänyt mieleen, että pakoputkisto oli tosiaan aika lyhytikäinen siinäkin, ehkä juuri jatkuvan loskaruiskutuksen takia, äänenvaimentaja kun oli takapyörän vieressä. Harmi oli kuitenkin vähäinen; jostain syystä muistan vieläkin, että tarvikeliikkeessä pakoputkisto täydellisenä maksoi 24 mk. Vaihtokurssilla siis 4 euroa, ellei rahan arvon muutoksia nyt huomioida.
Vs: Päivän :-( Ei haitannut Escorteissakaan. Ne lähti käyntiin, kun väänsi kymmenpennisellä virtalukkoa =)
Vs: Päivän :-( Oi mutta ladahan oli hyvä ja varma auto. Eka auto, jolla itse ajoin oli fiat 126- ajokortin ajoin volvolla niin olihan se "hauska", Veljellä oli seitkytluvulla mini jolla se ajoi rallia, sitten amatzon. Siskolla oli Taunus toisella veljellä Sunbeam ja kupla ja eka ihan oma oli escortti, niitä oli pari peräjälkeen ja ihan hirveet haukut sain ostaessani brassi-escortin - joka olikyllä niiiiin loistava auto!. - se yhden ainoan kerran meni rikki ja silloinkin Kiteen huoltamon pihassa. Ooppelileita muutama, pari volvoa ja nyt pari volkkaria,siippa ajaa seatilla, siskolla oli rättisitikka mutta nykyisin se ajaa niin hienoilla etten uskaltaisi ajaa vaikka saisinkin (kyllä kokeilin joskus autobahnalla kun sillä oli joku iso bemari ). Meidän amazon kulki kuin traktori lähti kakkosella liikkeelle ja pääs vaikka metsäautotietä. Kaikkia autoja voi kyllä kehua aikanaan ja jonkun aikaa. On mulla tapa,että huonona päivänä käyn autokaupassa koeajamassa jonkun auton.
Vs: Päivän :-( Juupa. Moni legenda muuttaa muotoaan, kun tekee paluun rattiin. Harvemmin tuntuvat paremmilta kuin muisti. Olin aikanaan pikkupainossa josa omistaja hehkutteli "munkkipossuVolvoaan" ett'ä kun sellaisen vielä saisi. Sanoin että jos myyt Mersusi, saat sillä rahalla ainakin viisi entisöityä Volvoa -ett siitä vaan... Minä sentään ajan koko ajan antiikiautolla, tosin sekin väärin, "piireissä" moista vihataan; pitäisi laitaa sitä ja puhua ps*kaa, eikä ajella, varsnkaan jos ei osaa joka kohtaa itse korjata! ;-D
Vs: Päivän :-( Tästä tuli mieleeni. Elettiin 60-luvun loppua ja asuttiin Tampereella. Äitini (yksinhuoltaja sivumennen sanoen, ei ollut ukkoa kuskiksi) oli muutama vuosi aikaisemmin saanut päähänsä rakentaa mökin Hettaan. No lähdettiin sitten taas joku kesäkuun alku mökille päin ajelemaan. Kärsämäen tienoilla Neckar 600:sesta alkoi kuitenkin bensa loppua. Äiti huomasi ettei ollut ottanut käsilaukkua mukaan. Jostain löytyi kuitenkin sen verran rahaa, että saatiin tankki täyteen. Ei kun takaisin Tampereelle käsilaukkua hakemaan. Äiti pyörähti sisällä, minä ja koira odotettiin autossa. En muista sammuttiko äiti auton vaiko ei. Sitten nokka uudelleen kohti pohjoista, tällä kertaa kuitenkin länsirannikon kautta, ettei samaa tietä tarvitsisi ajella. Ja ajettiin muuten siltä istumalta perille!!! Repikää siitä. Silloin loppui päällystetty tie Tornioon. Kirjoitin tämän lähinnä Piille kun tuntuu melkoinen autonainen olevan.
Vs: Päivän :-( Sen vanhemman volkkarin ilmajäähdytteisen bokserin lämmityslaitetta luonnehdittiin parhaimmillaankin lehmänhenkäykseksi =) Ei silti, siinä nyt kuitenkin oli lämmityslaite. Kun ystäväni kanssa ajoimme hänen rättisitikallaan 30 asteen pakkasessa 80-luvulla Helsingistä Lahden kautta Tampereelle, niin siinähän sitä vähän vilakko alkoi tulla, vaikka vällyjen välissä istuttiinkin.
Vs: Päivän :-( Ei tulisi mieleenkään ajaa uudestaan: mun mielestä kultaiset muistot on ihania kultaisina. Oltais saatu ostaa se sama Amazon takaisin mutta kiletäydyin ehdottomasti. Voi että ! tykkään naisista jotka saa päähänpistoja! Jos tuntuu että unelma on rakentaa Hettaan mökki - niin se pitää rakentaa.... ja moni olisi jättänyt sen toisen matkan huokaisten kun onnistui pääsemään takaisin. <3 ja pisteenä iii:n päälle vielä uusi reitti! Jes!
Vs: Päivän :-( Nykyisten autojen pakoputket tuntuvat kestävän paljon pidempään kuin vanhemmissa. Mulla oli pari 240-volvoa ja lähes joka vuosi niiden putkia piti jostain korjata. Nyt on 97-mallinen S40 volvo jonka käytettynä ostin eikä siihen ole vaihdettu pätkääkään pakoputkea, samoin 10-vuotiaassa pikkupakussa on alkuperäinen putki.