Vs: Päivän :-( Pitäisi olla. Ja valo-oppi. Asiaa kannattaa tutkia esimerkiksi mittaamalla NEXillä valoarvot filmille. Jokin tässä esitetyssä yhtälössä nimittäin heittää runsaanpuoleisesti.
Vs: Päivän :-( Tästä tapauksesta en tiedä, mutta *yleensä* heittää se, että porukka pitää filmiä "oikein" valotettuna, jos siitä saa jonkinlaisen kuvan vedostettua, vaikka sitten prässäyskehityksen jälkeen. Filmissä kun ei näy histogrammia. Jos oikeasti valotetaan ja kehitetään niin, että zone 1 densiteetti on 0,1 niin asiat saattavat näyttää toisenlaisilta.
Vs: Päivän :-( Niin kyllä mun digikamera valottaa ihan samanlailla kun filmikamerakin. Pitää muistaa että se digikenno pitäisi olla samankokoinen kun filmi.
Vs: Päivän :-( Kameroissa - ja objektiiveissä - on kyllä 1-2 aukon eroja. Usein studiotyöpajoissa on huomattu, että saman histogrammin saa aikaan erimerkkisillä kameroilla jopa 3 aukon valotuserolla. Itselläkin on pari objektiivia, joitten valotus samassakin rungossa eroaa about 1,5 aukkoa. Eivät ne opiskat mitään tarkkuusinstrumentteja ole, vaikka usein niin uskotaankin hintalapun perusteella. Noin suuri ero kuin edellä mainittiin, 4 aukkoa, on uskottava vain jonkin sortin erehdyksen tai sitten filmin kehitykseen liittyvien perusteettomien uskomusten perusteella. Tai sitten jompi kumpi kamera on rikki, näyttää väärin. Minullakin oli aikoinaan Exakta, joka valotti pakkasella paljon enemmän kuin lämpimässä - ihan samoilla suljinajan asetuksilla.
Vs: Päivän :-( Kokeilin yhteen aikaan säätää 5D:n säädöistä kontrastin pienelle, tuntui että valotusta pitä säätää älyttömästi suuremmalle...enkä kuvalaadusta nähnyt mitään parempaa. Palasin takaisin lähtöruutuun, kontrasti vähän keskikohdan alapuolella ja studiovalotkin riittää.
Vs: Päivän :-( Videoon olen soveltanut juuri tuota, vaikka ei Canonit normiasetuksiltaankaan sieltä räikeintä värisössöä tekevästä päästä ole. Ensin kuvatessa kontrastit pois, jotta sävyjä tarttuu mukaan tiedostolle ja sitten jälkikäsittelynä värit ja kontrastit kohdalleen. Pointti on pitkälti siinä, että loivasta pääsee aina jyrkempään päin, mutta toisinpäin ei, koska sävyt on varmuudella menetetty, jos niitä' ei ole saatu kuvattuakaan edes. Nämä ovat vähän tällaisia mieleipidejuttuja. Suurin osa kuvaajista ja katsojista varmaan pitää kirkkaista väreistä ja jopa läpisolarisoituneista digiväreistä. Riittää, kun kuvissa on mustaa, valkoista, sinistä ja punaista, mutta itse pidän enemmän sävyistä varjoissa ja huippuvaloissa.
Vs: Päivän :-( Joo kyllä mulla on valotusmittari ja siinä on ratkaisevaa aukko, aika ja herkkyys. Esitin kuitenkin kysymyksen sen johdosta kun liitit kuva-alan kokoon tämän asian. Ehkä se ei perustunutkaan mihinkään havaintoihisi koska perut puheitasi. edit: Ei ole väittelystä kyse vaan kertomasi oli hyvin mielenkiintoinen ja nyt perumisesi jälkeen ihan toisella tapaa mielenkiintoinen
Vs: Päivän :-( 1,5 aukon erot objektiiveissa sekä 3 aukon erot kameroissa ovat uskomattoman suuria. Katsoit kai histogrammia kuvankäsittelyohjelmalla eikä kamerasta. edit: Objektiivien suhteen on kummallista jos valitut aukot eivät pidä paikkaansa ja siis esimerkiksi jollakin objektiivilla aukolla 8 kuva alivalottuu 1,5 aukkoa kun kuvausaukko on ensin määritetty toisella objektiivilla siihen. Tätähän kai tarkoitit.
Vs: Päivän :-( Aamun :-( oli Minoltan skanneri joka ei siirrä enää negakelkkaa koko matkaa vaan jää raksuttamaan kuin hammaspyörä tai hammashihna hyppäisi yli. Skatun vinnaus ja muovipaskat. Käytännössä uusi laite. Heitän mäkeen ja saa olla viimeinen skanneri! Reprokuvausta kehittämään vaan niin on joku tolkku vehkeiden laadusta.
Vs: Päivän :-( Oletko sä jotenkin yksinkertainen kun et pysty tuosta minun komentista päättelemään mitä ajoin takaa? En olis kyllä jaksanut vääntää sulle rautalangasta asiaa mutta kun sä et ilmeisen selkeesti rauhallisia yö unia saa ennen kun kerron asian sulle juurta jaksaen. Jos kokeilee filmiä ja nexiä keskenään, samoilla linsseillä, on syytä muistaa että kyseessä on kaksi eri kokoista formaattia ja ne pitää myös muistaa suhteuttaa linssin koon kanssa oikeaksi että kuvantallentimelle tuleva valon määrä on sama. Tämä oletus pohjautuu tietenkin siihen että siellä huoneessa on erinlaisia valonlähteitä ja ikkunoita ja toinen formaatti ei niitä kaikkia kuva-alaan ota ja toinen ottaa. Tämän seikan vuoksi heitin kommentin formaatin koosta. Mähän olin tyhmä kun tollasia mietin. Jokainen joka vertaa noita kahta asiaa toisiinsa pitää toi tietää ja tajuta se seikka joten kommenttini oli ihan turha ja siksi sen peruinkin. Ja sitä paitsi mun valotusmittarissa on kaksi asentoa riippuen siitä kummasta päin mittaa. Sulla ei ilmeisesti niin sitten ole.
Vs: Päivän :-( Tämä asenteesi keskusteluun on uusi päivän :-(. Puuta heinää kirjoitat. Tarkoitatko sittenkin että puutaheinäksi kutsumani osuus on sitä peruttua ajattelua ja puhetta? Tämä ei ole validia. Sinua ei valitettavasti ymmärretä. Taidat nyt sekoittaa valonmittauksen aiheeseen. <SIZE size="1"]ps. Ei minua haittaa jos vaikutan tyhmältä jollekulle. Haittaako sua kun jo yöunetkin nostit esille?</SIZE> edit. ps2. Edelleen kysyn miksi pitäisi! Ei vaan selvinnyt yhtään. Toteamuksesi oli siis: Pitää muistaa että se digikenno pitäisi olla samankokoinen kun filmi.
Vs: Päivän :-( Eilen uutta lasia Rajalasta. Kotiin ja kameran nokalle - voi vattu!!. Tänään marssi Fokalle.
Vs: Päivän :-( Mitä ne pojat turhaan vääntää? Voihan siitä filmistä rajata NEXin kennoa vastaavan alan niin pääsee käyttämään mahdollisesti jopa samaa objektiiviyksilöä. Silloin parametrit ovat vertailukelpoisia. Mittailee sitten valon erillisellä mittarilla tai käyttää kameroissa piste/keskustamittausta.
Vs: Päivän :-( Mulla on aiemmin hyviä kokemuksia 28/1.8, 50/1.4 ja 85/1.4 Sigmoista. Eivät ole vaatineet mitään AF-finetunea, saati että maahantuojalle pitäisi kiikuttaa.
Vs: Päivän :-( Auton avaimia etsinyt jo kohta 2 h.Jos olisi jäänyt virtalukkoon niin siivet pitäisi olla kun ei ollut ylimääräisiä jalanjälkiä auton lähellä(tuore 2 cm lumi)kyllä vituttaa.Vara avain löytyy mutta uuden vara avaimen tilaus koodauksineen töineen maksaa n 260 e joten pitäsköhän yrittää sillä vara avaimella.Mites jos se viimeinenkin avain häviää,kai ne hinaa auton huoltoon ja jotenkin hoitaa asian