Vs: Päivän :-( Onhan se selvä, että ennen vanhaan hiihdettiin sata kilometriä kouluun kesät-talvet. Välillä hätistettiin karhuja ja susia toisella sauvalla, kun toisellä lykättiin vauhtia. Viikonloppuna sai soliferilla käydä tansseissa, mutta vaan pyhäpuvussa. Koskaan ei mitään pahoja tehty. Kyllä mopoauto on vaan aivan fantastisen hieno keksintö. Kun niillä saisi vielä sen 60km/h ajella ihan laillisesti niin lopettaisi noi vanhat jäärät vielä tuon önnöttämisensä. (Ne jotka normaalisti maantielläkin ajavat seitsemääkymppiä, mutta jos joku haluaisi ohittaa, niin vauhti nostetaan vähän päälle kahdeksankympin.) Noilla mopoautoilla on nykyisten uraohjusvanhempien lapsillakin mahdollisuudet harrastaa, omalla autolla pääsee harrastuspaikoille, kun vanhemmat ei ehdi. Samalla siinä oppii sitä itsenäisyyttäkin. Taitaa vaan kateus paistaa haukkujien äänessä. Mopopojathan on aina ollut syynä kaikkeen. Mitä taas tulee uutiseen, niin tuskinpa olisi lopputulos paljoa poikennut mopollakaan törmäämisestä. Traktorilla vasta pahaa jälkeä olisi tullut.
Vs: Päivän :-( Tietenkin voidaan käydä asiallista keskustelua asiasta, tai lyödä läskiksi vanhaan kunnon KL tyyliin.
Vs: Päivän :-( Meidän likkoja on kuskattu se mitä on tarvittu. Varmaan muustakin kasvatuksesta johtuen ovat tyytyneet siihen että aina ei tarvitse olla menossa joka paikkaan, ihan tyytyväisiä ovat loppujen lopuksi itsekkin olleet vaikka eivät kaikkea saakkaan.
Vs: Päivän :-( Anteeksi nyt vaan... mielestäni tuo oli vallitsevien kommenttien valossa aivan asiallista keskustelua. Ikävää vain jos se kalahtaa väärään paikkaan. Missään tutkimuksissa ei ole mopoautoja saatu näyttämään yhtään sen vaarallisemmilta kuin mitään muitakaan kulkupelejä. Kolareissa noilla tulee pahaa jälkeä, koska ne ovat nimensä mukaisesti kevytajoneuvoja, niiden on tarkoituskin mennä rikki ja aivan varmasti, jos näiden kommentoijien nuoruudessa olisi ollut mopoautoja, olisivat he niillä aivan varmasti ajaneet. Mopoautojen ongelmahan on se, että taajamassa ja sen lähiympäristössä ei mopoautolla ole paikkaansa. Se on liian hidas liikenteen joukkoon ja liian massiivinen pyörätielle tai pientareelle. Mikäli tuon maksiminopeus nostettaisiin kuuteenkymppiin (mitkään tekniset seikat eivät sitä estä), soljuisi se hienosti muun liikenteen seassa. Kyllä nuoret tuollaisella pärjäisivät, pärjääväthän he hyviä refleksejä vaativissa tietokonepeleissäkin. Jos taas jossain tulee pieniä törmäyksiä, niin sitä varten on vakuutukset. Onhelmahan tässä asiassa on vain kateus, itsekkyys ja ylenpalttinen holhoaminen, mikä tuntuu saaneen megalomaaniset mittasuhteet nykyään.
Vs: Päivän :-( Huuhaata. "tutkimusten mukaan mopo on vaarallisin ajoneuvo kilometriä kohti. Riski joutua mopolla vakavaan liikenneonnettomuuteen on moninkertainen henkilöautoon verrattuna" http://www.liikenneturva.fi/www/fi/turvapuoti/tuotteet/moottoripyorailijat/mita_moottoripyorailijoiden_kuolemankolareista_voidaan_oppia_oppilaan_opas.php?we_objectID=7160&pid=18979
Vs: Päivän :-( Niin.Jokainen vanhempi määrittelee "jokapaikan" ja onko vanhempien epäsäännöllinen työ syy ettei voi harrastaa kerran viikossa. 30km (yht 60) jokapaikkaan ja mm kavereiden luo on yksi punnittava asia.
Vs: Päivän :-( Oppivat punnitsemaan lapsetkin; se on aika matka mopoautolla körrötellä kovin taajaan...
Vs: Päivän :-( Ehkä edustat sitä 2% salolaisista pyöräilijöistä. -Tuosta mopoautokolarista. Aikoinaan kun sain kortin, naapurin jannu sanoi heti että nyt hänen Corollan kanssa ajelemaan, että saat harjoitusta. Ehkä oltiin päästy 15km, kun tultiin risteykseen, kolmion takaa. Naapuri katseli okealle ja minä lähdin ajamaan. Jannu sanoi pruu ja tarttui rattiin sai käännettyä jyrkästi vasemmalle ja auto humahti ohi ehkä sataa. Alkellinen virhe. Oletin ilmeisesti että kun toinen katsoo, että hän kommentoisi jotenkin, jos sieltä joku tulee, ja hän tietenkin oletti että minä en lähde, koska sieltä auto tulee. Toki autokoulussa painotetaan katsomaan joka suunta tarkasti, mutta ihminen toimii helposti omassa piirissään toisin. Olen monta kertaa päättänyt, etten koskaan kommentoi kuskeille mitään, etteivät luule että osallistun aina ajamiseen, mutta edelleen tulee joskus sanottua naisystävälle risteyksissä että "ei tule ketään" -vaikka se onkin vaarallista; opettaa toista odotamaan kommenttia. Koska nyt vielä hengisä olen, voin kuvitella että mopoautossakin on voinut käydä niin -lisäksi toki musaa, jottei hälytysajon ääni kuuluisi. Myytinmurtajissa kokeiltiin paljonko kännykkään puhuminen voi häiritä ajamista, mutta kyllähän jo pelkkä kaverin kanssa keskustelukin hajaannuttaa tarkaavaisuutta. On sitä usein ajettu harhaan kun on vähän juttu kesken...
Vs: Päivän :-( Taas näitä Vuoren juttuja, mitekähän tämäkin taas korreloi kevyen nelipyörän kanssa, jos mopolla joutuu kuolonkolariin. Mopoauto-onnettomuuksissa ajetaan tieltä tai kaadutaan ( http://www.liikenneturva.fi/www/fi/tilastot/index.php?we_objectID=8271 ) Myöskään nuo vale, emävale, tilasto-tutkimukset eivät kerro, että paljonko nuoruutensa mopoautolla ajaneet kolaroivat myöhemmin henkilöautolla, suhteessa juuri autoilunsa aloittaneisiin. Kuten tuo Vuoren linkittämä juttukin sanoo "Aikaisemmat tutkimukset henkilöautojen onnettomuuksista kertovat, että taajama-alueella liikennesääntöjä noudattaville autoilijoille sattuu hyvin harvoin kuolonkolareita. Siksi mopoautojen vähäiset kuolonkolarit eivät tule yllätyksenä. Alhaiset nopeudet suojaavat niin autoilijoita kuin mopoautoilijoitakin." Eli mopoauto on erinomainen liikenneväline vastuulliseksi opetetulla nuorella ihmisellä. Kuten myös todettu, sen nuoren pitää nykyään päästä kulkemaan. Ennen saatettiin raivata viereinen niitty potkupallon harrastamiseen, mutta nykyään niitä niittyjä ei ole. Lähin potkupalloseuran treenikenttä voi hyvinkin sijaita kymmenen kilometrin päässä ja täällä periferiassa ei sellaiset ihmeet kun bussit juurikaan kulje. Lainataan nyt vielä vähän wikipediaa: "Ranskalaisten onnettomuustilastojen mukaan kevyt nelipyörä on turvallinen: ajoneuvojen määrään suhteutettuna kuolleiden ja vakavasti loukkaantuneiden vertailuluku on 0,24 % (autot 0,42 %; mopot 1,40 % ja moottoripyörät 1,83 %)."
Vs: Päivän :-( En edusta kun en siellä asu, mutta olet oikeassa siinä että valitettavan suuri prosentti pyöräilijöistä ajaa lain vastaisesti. Olen myös aktiivipyöräilijänä huomannut että kun kelit "huononevat" syksyn tultua niin jalkakäytävällä ajavien pyöräilijöiden prosentti kaikista pienenee dramaattisesti samaan aikaan kun yllättävän nopeasti kasvaa kypärää päässä pitävien prosenttiosuus. Jostain ihmeestä se johtuu että lämpimien kelien keväällä koittaessa yhteisiä pelisääntöjä kunnioittamattomat ihmiset kaivavat ne fillarinsa varastosta esiin ja lähtevät liikkeelle vaarantamaan sekä omansa että muiden terveyden. Talvella on myös kivempi ajaa kun ei tarvitse väistellä radan laidasta laitaan kypärättä ilman käsiä KLVllä heiluvia sankareita. Lumi on pieni hidaste loppujen lopuksi, sekin oikeastaan vain välineistä ja varustuksesta kiinni. Toki entisenä oululaisena vähäsen toisinaan harmittaa se miten 600km pohjoisempana osataan talvisin KLVt aurata töihinmenoaikaan mennessä lumesta vapaaksi, mutta jostain syystä se ei täällä pääkaupunkiseudulla onnistu.
Vs: Päivän :-( Samaa kaipaan Oulusta, kun asuin siellä 21 vuotta ja kuljin kouluun ja harrastuksiin polkupyörällä kesät talvet, kovin pakkanen oli -40 astetta. Lisäksi ei voi kuin ihmetellä ihmisten kevyen liikenteen väylällä käyttäytymistä Varkaudessa, kaikki kulkevat mitä reunaa sattuu, riippumatta kulkuneuvosta, yksi vasenta, toinen oikeaa, jalkakäytävällä, pyörätiellä jne. Samoten kohtelias jonotus on vieras käsite, esim. postissa olen muutaman kerran huomauttanut joillekin, että eikö olisi kohteliasta jonottaa. Ovat aina menneet jonon perälle, vaihtelevalla kommentoinnilla. T Jukka
Vs: Päivän :-( Tässäkin kun tutkinta on kesken, niin en nyt vielä niin kovin tuomitse, mutta usein noilla sairaankuljettajilla on tapana pidemmillä keikoilla (joita ne nykyisten harvojen sairaaloiden ja paloasemien aikakaudella ovat) ottaa sireeni pois päältä häiritsemästä. Sitten huristellaan reipasta vauhtia ja kuvitellaan, että ne vilkut estävät onnettomuudet. Ohjesääntö kuitenkin sanoo, että hälyytysajossa ajetaan äärimmäistä huolellisuutta noudattaen ja tilannenopeudessa huomioidaan muu mahdollinen liikenne.
Vs: Päivän :-( Päivän ja jo pidemmän ajan - duunipaikalla meuhkaava ay-aktivisti, joka yrittää lobata työntekijöitä liittymään liittoon, jonka tessin soveltamisala ei liity meidän työhön lainkaan.
Vs: Päivän :-( Muuttaavat tuota sääennustetta koko ajan. Kun kiinnittävät sen kymmenen päivän ennusteen niin pitäytyisivät sitten siinä . Tämän päivän puolipilvisen siirsivät sitten huomiselle!
Vs: Päivän :-( "Tarjouspyyntö 25.6.2012 *** pyytää tarjoamaan valokuvia valokuvakirjaa ja *** markkinointia varten. Tarkempi tarjouspyyntö on alla. Lähetäthän viestiä edelleen tuntemillesi taitaville valokuvaajille. Odotamme mielenkiinnolla tarjoustanne." Eivät edes itse enää viitsi valita tarjouspyynnön vastaanottajia.
Vs: Päivän :-( Perjantaina olisi lähtö Turkkiin perhelomalle, mutta air finland menikin konkurssiin ja kaikki lennot peruttu. No, jospa matkanjärjestäjä löytää korvaavan lennon. T Jukka