Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Päivän =)

Keskustelu osiossa 'Yleistä keskustelua' , aloittajana herby, 11 Heinäkuu 2006.

  1. BenKaila

    BenKaila Well-Known Member

    796
    372
    63
    • Onnittelut Kenille, kertakaikkisen kaunis paatti!

    Ohessa sukulaisvene: Göteborgin eka. Lukutauko Kökarin eteläpuolella v. 1975 menossa Helsinkiin.


    Eka 1975 kopio.JPG
     
    mlphotic, niffe, Keni and 1 other person like this.
  2. niffe

    niffe Well-Known Member

    13 454
    564
    113
    Kiva kuva, joka herättää lämpimiä muistoja. Eka-jollalla on tullut skiglattua hamassa nuoruudessa paljon.
     
  3. SakkeM

    SakkeM Well-Known Member

    23 216
    3 528
    113
    Eka-jollasta tuli mieleen (ei siis Mieleen) vanha karttajuttu. (Eka lienee jolla ruotsiksi.)

    Kartoittajat kulkivat Koillismaata ja kyselivät paikkojen nimiä. Yhden järven kohdalla nimeksi merkattiin Jaurijärvi, kun sen nimeksi sanoivat kysyttäessä jauri. Se kun oli paikallismurteella järvi.

    Sota-aikana sitten venäläiset tekivät omat karttansa, ja lätäkön nimeksi tuli Jaurijärviozero. Seuraavaksi aluetta kartoittivat saksalaiset, jotka saivat käsiinsä venäläisten karttoja, ja silloin nimeksi tuli Jaurijärviozerozee.

    Jossain kohtaa tarinan todenperäisyys taitaa alkaa lipsua, mutta väitetään, että Naton kartoissa ko. kosteikko kulkee nimellä Lake Jaurijarviozerozee.
     
  4. niffe

    niffe Well-Known Member

    13 454
    564
    113
    Joo, tai olisiko Eka vähän niin kuin ruuhi, millä viitattaneen Göteborgin Ekan tylppään keulaan ja kutteriperään? Paremmin ruotsia taitavat voisivat kommentoida, mutta olen aina kuvitellut juuri tuon keulan ja perän Ekalle tyypillisiksi. Hyvä juttu joka tapauksessa :D
     
  5. SakkeM

    SakkeM Well-Known Member

    23 216
    3 528
    113
    Aikanaan kun Loviisan ydinvoimalaa rakennettiin, tekivät venäläiset (innokkaita onkijoita kun olivat) pakkausmateriaaleista, siis vanerinpaloista ja laudanpätkistä, vesikulkuneuvoja, joilla menivät ongelle siihen Hästholmenin salmeen. Varalaitaa oli semmoiset pari tuumaa. Salmesta moottoriveneellä kulkiessa piti ajaa tyhjäkäynnillä ja aina silloin tälloin heittää vaihde vapaalle, ettei nostattaisi minkäänlaista aaltoa, kun siellä kellui kymmeniä niitä pakkilaatikoita.

    Tuli tuosta Ekan muotoilusta mieleen ne pakkilaatikot.
     
    niffe tykkää tästä.
  6. Keni

    Keni Well-Known Member

    6 384
    1 764
    113
    ”Eka” tai ”ökstock” tarkoittaa oman käsitykseni mukaan pientä tylppämallista soutuvenettä. Jos tällaiseen lisää purjeen, kuten tuossa minun tilaamassani veneessä, se on ruotsiksi ”segeleka”. Tuo oma tilaamani vene on veistämön mukaan mallia ”Kimitoekan”, ovat rakentaneet tätä samaa mallia jo kolmessa sukupolvessa.

    Google valisti että nimi ”ökstock” on peräisin sanasta ”ekstock”, alkujaan näitä rakennettiin isoa tammitukkea kovertamalla, mikä selittäisi hyvin mallin tylpän keulan.
     
    niffe tykkää tästä.
  7. SakkeM

    SakkeM Well-Known Member

    23 216
    3 528
    113
  8. Kimo

    Kimo Well-Known Member

    12 415
    1 067
    113
    Ajan niin kauan diesel/bensalla kun mahdollista, ei tunnu missään . Tää ilmastohurskastelu on jo liikaa ( pakon sanoilema)
     
    Viimeksi muokattu: 3 Toukokuu 2019
  9. jussikn

    jussikn Well-Known Member

    816
    1 574
    93
    Kimo tykkää tästä.
  10. Kimo

    Kimo Well-Known Member

    12 415
    1 067
    113
    mlphotic tykkää tästä.
  11. nomad

    nomad Well-Known Member

    10 349
    167
    63
    Kun kerran asiat noin hyvin tiedät, niin voisit meidän iloksi tehdä arvion myös siitä, miten tavallisen intialaisen henkilökohtaisesti aiheuttamat päästöt vertautuvat sinun henkilökohtaisesti aiheuttamiin päästöihin.
     
  12. SakkeM

    SakkeM Well-Known Member

    23 216
    3 528
    113
    Sillä kun ei ole mitään merkitystä ilmaston kannalta. Se hiilidioksidi ilmakehässä vaikuttaa miten vaikuttaa täysin riippumatta siitä, kuka sen sinne on toimittanut.

    Toinen pointti: reilut 80 % CO2-päästöistä on teollisuuden ja maatalouden aikaansaamia. Yksityishenkilöiden osuudella ei ole kokonaisuuteen merkitystä sen enempää Intiassa kuin Suomessakaan.
     
  13. Kimo

    Kimo Well-Known Member

    12 415
    1 067
    113
    Omakohtainen hurskastelu voi antaa pienen maailmanpelastajan tunnetilan ja tehköön sitä kuka haluaa, mutta paljon pitää asioiden muuttua maailmalla.
     
    SakkeM tykkää tästä.
  14. Seppo R

    Seppo R Well-Known Member

    3 261
    2 146
    113
    Faneriekareiksi kutsuttiin aikoinaan ison veneen perässä vedettyjä pieniä jollia joilla noustiin rantaan ison botskin ( noin 10 metriä) jäädessä ankkuriin.
     
  15. Seppo R

    Seppo R Well-Known Member

    3 261
    2 146
    113
    Aion tehdä ekoteon ja vaihtaa 11 ltr/100 km bensaa kuluttavan auton 8 ltr samalla matkalla kuluttavaan dieseliin.
     
    mlphotic, SakkeM ja Kimo tykkäävät tästä.
  16. jussikn

    jussikn Well-Known Member

    816
    1 574
    93
    Oma arvioni on että kun suomalaisen CO2 päästöt keskimäärin ovat noin 5 kertaa suuremmat kuin intialaisen ja oma hiilijalanjälkeni on keskimääräistä suomalaista suurempi niin oma CO2 päästöni on noin 7-10 kertainen intialaiseen verrattuna. Onneksi sentään vaihdoin autoni EURO6 luokan dieseliin jonka NOx päästöt ovat pienemmät kuin vastaavan kokoisissa bensiinikoneissa ja CO2 päästöt 30-90 % pienemmät kuin vastaavan kokoisissa bensiinikoneissa riippuen siitä onko uusiutuvaa dieseliä saatavilla.
     
  17. Keni

    Keni Well-Known Member

    6 384
    1 764
    113
    Mä taas ajattelen että toinen projektini ekomielessä korvaa toisen. Nimittäin tuo aikaisemmin mainittu purjevene vs. Land Rover 88 Series III vm 1972, joka kohta saapuu pajalta missä se on talvehtinut. 2,25 litran bensakone, ei diesel.
     
  18. jussikn

    jussikn Well-Known Member

    816
    1 574
    93
    Ai ai se on paha, kannattaa purjehtia koko kesä ja hankkia talveksi jääpursi!
     
    Keni tykkää tästä.
  19. Pan

    Pan Well-Known Member

    2 607
    1 321
    113
    Suunnittelen vaihtavani 4,2 ltr/100 kuluttavan dieselin pistokehybridiin. Mun vuosittaisesta 12000km:stä n. 90% on alle 100km ajoa kerrallaan. Täyssähköinen ei sitten kelpaa pohjoiseen ajettaessa.
     
  20. Kimo

    Kimo Well-Known Member

    12 415
    1 067
    113
    Eh nimittäin voi rähmä sanoisi edesmennyt Spede. Arvostan yritystäsi pelastaa maailma t kimo
     
    jussikn tykkää tästä.