Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Päivän =)

Keskustelu osiossa 'Yleistä keskustelua' , aloittajana herby, 11 Heinäkuu 2006.

1. SakkeM

SakkeM Well-Known Member

23 216
    3 528
    113
    Vs: Päivän =)

Sain poliisilta kirjeessä ampuma-aseen hankkimisluvan.  Päivän :)  siis.

Päivän :(  voisi olla se, että jätin hakemuksen siinä heti kohta Vapun  jälkeen; kuvittelin ehtiväni uuden aseen kanssa vielä radalle kesäkuun vaihteessa.  Just.  Oliskohan Sipilä komentanut kaikki poliisit maantien varteen autoilijoita rahastamaan, eikä resursseja enää riitä muihin puuhiin,  kun yhden lapun aikaansaaminen ottaa kolme kuukautta.

2. Dr.Jalopeno

Dr.Jalopeno Well-Known Member

1 536
    351
    83

Onhan toi aselupatouhu muutenkin vähän muuttunut, varsinkin niistä ajoista kun itse olen viimeiksi ostoluvan hakenut yli 20v sitten. Piti saada Savonlinnasta Löppösen kustomoima 9mm CZ ostettua. Taisin saada ostoluvan 2 päivässä ja näyttökin oli lähinnä sitä että vallesmanni ihasteli muutostöiden hyvää työnjälkeä ja hyvää liipasinkoneistoa :)

3. SakkeM

SakkeM Well-Known Member

23 216
    3 528
    113

No on tosiaan....  Siinä on kukkahatun lieri lerpattanut pahemman kerran :) 
    Koko touhu sopisi hajasijoitettavaksi Iittalaan, siellähän naivismitaiteen näyttelytkin ovat.

4. Kimo

Kimo Well-Known Member

12 415
    1 067
    113
  5. Kasimir

Kasimir Well-Known Member

9 684
    548
    113
  6. Vs: Päivän =)

Mulla oli 15 vuotta sitten 9-millinen Clock, kahdella piipulla (.22LR ja .357) varustettu Thompson Contender ja 15" piipulla varustettu Röhner SM .22LR

Luovuin aseista 90-luvun lopuilla kun huomasin, että kotiharrastaminen riitti kohdallani EM-pronssiin, mutta siitä paremmaksi täytyy kyllä tosissan tehdä töitä ja käyttää tunteja enmmän kuin silloin oli mahdollista.

Nyt ajattelin aloittaa uudestaan ja niin se vain on liityttävä taas kerhoon ja ammuskeltava 2 vuotta ennen kuin pääsee lupia uudelleen hakemaan :(
    Pyhä byrokratius on iskenyt tähänkin harrastukseen.

7. kebax

kebax Well-Known Member

11 240
    211
    63
    --

Viimeksi muokattu: 20 Maaliskuu 2019
  8. SakkeM

SakkeM Well-Known Member

23 216
    3 528
    113

Eikä siinä vielä kaikki... Joudut soveltuvuustestiin, jossa pitää vastata tietsikalla kysymyksiin, about 150 kertaa.  Ne ovat kaikki eri tavoin muotoiltuja, mutta sisällöltään sellaisia kuin "Oletteko viime aikoina usein aikonut ampua omaisenne tai naapurinne?"  tai "Tuntuuko useikin siltä, että haluaisitte ampua itsenne?"    Ehkä silläkin testillä umpihullu erottuu joukosta, mutta muuten luulisin, että porukka just nyt siinä kohden  malttaa olla vitsailematta....  :)

- Tyypillinen esimerkki siitä kukkahattutouhusta, jossa ollaan tekevinään suurella puuhalla jotain, mitä ei sitten kuitenkaan tehdä n.s. aikuisten oikeasti.  Ainoa järjellinen tapa tuossa olisi tietysti henkilökohtainen haastattelu, mutta siihenhän tarvittaisiin resursseja.

9. SakkeM

SakkeM Well-Known Member

23 216
    3 528
    113

Ja vielä;  joku logiikan puute on siinäkin, että mun *kahdeksatta*  aselupaa harkitaan ja testataan niin maan perusteellisesti.  Jos tulos olisi ollut kielteinen, niin ne seitsemän edellistä olisivat kuitenkin vielä olemassa.  Ainoa tolkullinen jako kun minusta olisi se, että henkilölle joko voidaan antaa lupa tai sitten ei.  T.s. edellisetkin pitäisi peruuttaa, jos todettaisiin, ettei se nyt okein käy....

10. niffe

niffe Well-Known Member

13 454
    564
    113

Niinpä. Tämä tarina voisi jatkua enää siten, että viimeinen lupa oli haussa tarkkuuspienoiskiväärille, joka tulisi hirvikiväärien ja Desert Eaglen kaveriksi ja meillä olisi valmis Spede-sketsin käsikirjoitus  :D

11. Vs: Päivän =)

Myy tuo ajatus äkkiä "Putouksen" tms. ohjelmien tekijöille. Siitä voisi syntyä herkullinen kattaus :D

12. Olli Knuuttila

Olli Knuuttila Well-Known Member

3 218
    405
    83

Jos ne pohtikin juuri sitä... ;)

13. SakkeM

SakkeM Well-Known Member

23 216
    3 528
    113

Hauska idea, mutta tässä realityssä se taitaa jatkua toisin;  ratahaulikko kahden edellisen kaveriksi siis...  Kaikkihan täällä tietävät, että hankkimalla kalliimman kameran tulee paremmaksi valokuvaajaksi.  Ei kai se yhtään sen pöljempi ajatus ole, että hankkimalla kalliimman aseen tulee paremmaksi ampujaksi ;)

14. SakkeM

SakkeM Well-Known Member

23 216
    3 528
    113

Toivottavasti....

15. Olli Knuuttila

3 218
    405
    83

Ihan vakavasti ottaen, minullakin pari lupaa on ja kun noilla ei mitään määräaikaistarkistuksia ole niin ihan hyvä se on, että edes aina uusia hankittaessa joku paneutuu asiaan. Toivottavasti sitten kyllä paneutuukin, eikä vaan ota pinosta kolmen kuukauden jälkeen ja lyö leimaa. Minun mielestäni aselupa on asia, jossa suhteellisen tarkka harkinta on paikallaan ja tuolla tavallahan se tulee edes joskus pohdittavaksi... Minun puolestani luvat saisivat olla määräaikaisia, vaikka se minullakin teettäisi sitten toimenpiteitä...

16. SakkeM

SakkeM Well-Known Member

23 216
    3 528
    113

Noinhan  se olisi, täydellisessä maailmassa.  Epäilen kuitenkin, ettei ole.  Kuten edellä sanoin, henkilökohtainen haastattelu olisi se toimiva menetelmä, se tietokonepeli kuuluisi tosiaan enemmän sinne naivismitaiteen  museoon. 

17. Olli Knuuttila

3 218
    405
    83

Minun lupani ovat niin vanhoja, etten moista ole joutunut tekemään, kai niiden toistojen tarkoitus on juuri se, että toivotaan että se heikoin lenkki jossain vaiheessa vähän paljastaa itseään... Haastattelu olisi minusta kyllä saatava ehdottomasti edellytykseksi. Minäkin tunnen etäisesti muutaman asennevammaisen aseenomistajan, joita voisi olla silloin tällöin hyvä jututtaa. Vähän semmoista "miehekästä" uhoa aseiden kanssa, olen päättänyt olla lähtemättä heidän seurassaan yhtään mihinkään...

18. mohikaani

mohikaani Active Member

1 681
    2
    38

Enpä nyt tuosta henkilökohtaisesta haastattelustakaan tiedä. Ainakin 2011 oli käytössä käytäntö, että ensimmäistä asetta hankkivat käyvät poliisin haastattelussa. Itse haastattelu oli kahden kysymyksen mittainen: metsästyskäyttöönkö haulikkoa olet hankkimassa? Ja mitä meinaat metsästää? Lopuksi kehui mallia jonka olin aikeissa hankkia, kun sattui itse omistamaan samanlaisen. Eipä tuollaisella haastattelulla paljon riskitekijöitä havaita.

19. Juke.K

Juke.K Well-Known Member

14 683
    233
    63

Tää ei enään ole ihan päivän hymy kun oli lehdessä muistaakseni tiistaina. Ollu sen verran kiirusta etti ole kerinny teille jakamaan. Parempi myöhään kun ei silloinkaan.

Liitetyt tiedostot:

• Ilkka.jpg
      Ilkka.jpg
      Tiedostokoko:
      572,5 KB
      Katsottu:
      285
  20. SakkeM

SakkeM Well-Known Member

23 216
    3 528
    113

Ammatikseen erilaisten (ja varsinkin erilaisten....)  ihmisten kanssa jatkuvasti tekemisissä olevien silmä ja korva kehittyy.  Selkeästi riskin muodostavat henkilöt kyllä erottuvat jo tuollaisessakin jutustelussa. Eivät ehkä psykopaatit, mutta iso osa.