Vs: Päivän =) Hehee. Kaikkein hauskinta toki oli, että suomalaiset kommenteissaan limboavat monin paikoin ihan samaa rataa, mutta kuitenkin ylemmyydentuntoisina ;-) http://www.hs.fi/ulkomaat/a1424313448220?ref=hs-art-suositellut
Vs: Päivän =) Vallitsevan tilanteen säilyttämiseen ei tarvita minkäänlaista selvittelyprosessia. Keksintönä yli 200 vuotta vanha, niitä tehtiin jo ennen elektroniikan aikaa. Ilman sähköä toimivia pyöritettiin puhaltamalla paineilmaa. "The first modern gyroscope was designed in 1810 by G.C. Bohnenberger. It was made with a heavy ball instead of a wheel, but since it had no scientific application, it faded into history." Varhaisempiakin kokeiluja oli, mutta hiukan onnettomin seurauksin: "Serson, an English scientist, noted in the 1740's that the spinning top had a tendency to remain level, even when the surface on which it rested was tilting. He suggested that sailors could use it as an artificial horizon on ships. Unfortunately, when Serson went to sea to test this idea the ship sank and everyone was lost." Tuo Sersonin laite oli tehty korvaamaan sekstanttia horisontin ollessa sumun tms. peittämä. Siinä oli hyrrän yläpintana vaakasuorassa pysyvä peili, ja tarkoitus oli mitata auringon ja sen peilikuvan välinen kulma.
Vs: Päivän =) No niin, tätähän minä arvelinkin, eli sähkömoottori EI liikuta kameraa vaan pyrkii pitämään sen paikoillaan pyörivällä massallaan, himskatti Quikero, sait taas höynäytettyä meikäläistä vaikka juuri tätä sinulta kyselin ;D Runkovakain toimii siis aivan eri periaatteella, ja tarkoitan siis sitä rungossa olevan kennon vakauttamista.
Vs: Päivän =) Mites se meni? Nähdään rikka toisen silmässä, mutta ei malkaa omassa. Aika hupaisaa tosiaan, että nuo "asioista perillä olevat" suomalaiset ovat tosiaan samaa sarjaa imaamin kanssa, ei nyt ihan maan pyörimisessä, mutta heti kun mennään siitä eteenpäin, 1600-luvulta alkaen selvitetyissä asioissa.
Vs: Päivän =) Höpsis, ei pyöri moottori, kyse on sähköisistä gyroista. Se ero moorttooreilla on ns. normaaliin harjattomaan lennokimoottoriin, että valittu kv-määrä, eli kierrosta/voltti on todella pieni. Itse käytän n. 1000kv-moottoreita, mutta kameratelineessä ollaan luokassa 100kv, hitaampi liike on ilmeisesti hallitumpaa. Moni käyttää cd-asemien moottoreita jotka käämii itse uusiksi.
Vs: Päivän =) Pistää tarpeeksi ison hyrrän pyörimään riittävän lujaa, niin koko kopteri menee kuin kiskoilla
Vs: Päivän =) Ahh, köyhän iloja sateiseen päivään: kuppi Cuba Turquinoa ja Juppia! http://www.youtube.com/watch?v=tP_j9GULWQo http://www.pirkanmaanpaahtimo.fi/kahvi/cuba-turquino
Vs: Päivän =) Ooja. Tuossa vielä tuoretta videota omasta modatusta kimbaalistani: http://www.youtube.com/watch?v=yK8R7_zRpDk
Vs: Päivän =) Jep, mä en tiennytkään, että ne kaikki kiihtyvyysanturit on hyrriä. Hyvin toimii. Oliko tuo rakennussarja vai teitkö ihan itse? Hemmetin hyvin seuraa...
Vs: Päivän =) No niin, nyt ne ei olekaan moottoreita joiden ensin väitit liikuttavan kameraa, päätä nyt mikä ero on moottorilla ja gyrolla ja kerro sitten liikuttaako joku kameraa vai ei ;D No, yksi hyvä esimerkki gyroskooppisista voimista on seuraavanlainen, ota polkupyörän etupyörä irti haarukasta, pidä kiinni etuakselin toisesta päästä ja pyöritä pyörää, nyt voit kannatella etupyörää antaen akselin "levätä" sormen päällä vapaasti, pyörä ei siis kaadu akselin tukemattomalle puolelle.
Vs: Päivän =) Nyt varmaan kannatta heti lopettaa se perjantaipämppäys ;-) Jos Hangossa on noin vaikeaa tekstiä tajuta, niin kerratkaamme: moottorit liikuttavat kameraa, ja elektroniset gyrot antavat sitä liiketietoa moottoreille. Gyrohan ei itse osaa liikkua, vaan haluaa jotain mikä hoitaa sen liikutuksen. Se voisi olla servo, jossa toki myös on moottori sisällä, muta nyt se on moottori. Jos olet joskus kuullut askelmoottoreista, niin tiedät, ettei kaikki moottorit kulje aina hulluna ;-) Katso se mun tänpäiväinen video: http://www.youtube.com/watch?v=yK8R7_zRpDk Kyllä tässä gyrot tiedetään, on mullakin ollut pienenä hyrrä... Mutta jos näistä vartioffeista puhutaan, niin hauskempi esimerki hyrrävoimista on moottoripyörän ohjaus: moottoripyörän ohjaustankoa pitää oikealle kääntyvässä mutkassa kääntää vasemmalle, muuten ollaan lepikossa -kuten toki moni, kaverinsa uutta pyörää 1. kertaa kokeileva kuollessaan todennut onkin ;-) Näissä koptereissa muuten noiden omien lentomoottorien hyrrävoimat ovat taakka, ei etu.
Vs: Päivän =) Gimbaalin, eli kameratelineen ostin valmiina -on tehty Goprolle, joten Mobius vaatii modausta. Joko Mobiukseen, tai kimbaaliin. Koskapa Mobous on kevyempi ja eri kokoinen. Tämmöinen kimbaali. Tässä on siis 2-moottoria, eli kahden suunnan korjaus, sivusuuntaa ei korjaa, se vaatii kolmannen moottorin, ja kolmannen suunnan kyvyt ohjainpiiriltäkin.
Vs: Päivän =) Sinun kanssa on mielenkiintoista keskustella, koska sinun antama arvailutiedottaminen aiheuttaa aina kysymyksiä joihin annat vastauksia sopivasti tipottain ja mieluummin hieman kysymyksiä herättävästi kuin kaiken kattavasti vastattuna. Minulle on erittäin suuri kunnia nimetä Sinut Kameralaukun Gyroproffaksi tästä ikuisuuteen, hyrrämies viimeisen päälle - onneksi olkoon! Ps. Sinäkö pämppäät joka perjantai vai mihin nuo käsityksesi muitten touhuista perustuu ;D
Vs: Päivän =) Moottoripyörää ei ohjailla niinkään tangosta vaan omalla keholla painopistettä siirtämällä.
Vs: Päivän =) Kyllä, mutta jos joku, kuten Quikero, haluaa itse ohjaamisen teknisen suorituksen pukea sanoiksi, niin kyse on todellakin työntöohjauksesta, eli etupyörä on hieman vasemmalle kääntyneenä kun kaarretaan oikealle. Tosin tuota ei tarvitse kenenkään kokeneemman moottoripyörällä ajaneen miettiä, se tulee selkäytimestä, ei sitä ohjekirjojen mukaan ajella ;DD
Vs: Päivän =) Vaan jos et työnnä, et myöskään käänny. Voit koittaa vaikka hitsaamalla ohjauksen ;-) Luonnollisesti on myös hyvä pitää painopiste kaarteen sisäpuolella.
Vs: Päivän =) Kiitos kiitos, tuo vain ei paljoa vaadi näiden hankolaisten kanssa. Kun pitää pyörimätöntä moottoria kädessään, niin kyllä sen huomaa, ettei se pyöri, ainakin salolainen ;-)
Vs: Päivän =) Nyt pitää tietysti ymmärtää, että samalla on kallistettava, ei pelkällä vasemmalle kääntämisellä käännytä oikealle ;D