Vs: Päivän =) Aiotkos valmistaa valoherkän materiaalin myös itse? Mä ajttelin 20" X 24" yksinomaan siksi, että materiaaliakin saa valmiina eri sortteja. Mä tein koemielessä 20" x 24" filmikoolle alipaineella toimivan kasetin. Ajatus toimi ja alipaine piti "filmin" (lue: kokeessa ohuen kartongin) suorana reilusti yli tarvitun ajan. Rakenne oli vaan turhan tuhti ja kasetti painoi aivan liikaa. Nyt pitäisi funtsata materiaalin uudestaan. Riittävän suorana pysyvän mutta samalla kevuen, reijitettävän aluslevyn löytäminen on tuottanut mulle vaikeuksia - ei ole ajatus oikein toiminut... Oliskos sulla hyviä ideoita probleemiin?
Vs: Päivän =) Sun pitäisi lainata spektrianalysaattori ja analysoida sillä minkä taajuista melua ja mistä kohtaa syntyy, silloin saa tarkemman kuvan tehtävän laajuudesta. Tätä harrastettiin ammattimaisesti autoäänentoiston kilpailuautoissa, jotka - päinvastoin kuin yleisesti kuvitellaan - eivät ole metelin synnyttämistä varten vaan laatu on kaiken muun suunnittelun oheella akustoinnin optimoinnin ja häiriöäänien vaimennuksen tulosta.
Vs: Päivän =) oma kamera tulee olemaan perältään mallia joka käy herkistetyn alumiinin ja lasilevyn valotukseen, joten tuo filmin suorana pysyminen ei tule olemaan itselle ongelma. luultavasti märkälevynegatiiveja enemmän tuolla teen ja siittä sitten pinnakkaisia itse jos tarvis tehdä filmille tuon kokoinen kasetti niin tutkisin ensimmäisenä miten pimiössä imupöytä toimii ja pystyykö sen rakennetta jotenkin keventämään jne...
Vs: Päivän =) Mielenkiintoinen sivusto, mutta mikä vääntömomentti tuolla laskurilla lasketaan? Ilmoitetaanko esitteissä vääntö vetopyöriltä vai miksi tuo laskuri antaa noin isoja lukemia? Momentti tosiaan kasvaa kierrosluvun pienentyessä. Minulla on tuo TDi 96 kW malli R4 AWX, jonka pitäisi tuottaa 1900 r/min maksimivääntö 310 Nm. Laskuri laskee tähän Volkkarin pumppusuutin-nokivasaraan vääntöä 482,53 Nm? Laskurissa lienee jokin vika?
Vs: Päivän =) Joo, siitä se lähtikin. Ja homma kyllä toimi juuri niinkuin pitkin. Nyt vain se keventäminen....huoh.
Vs: Päivän =) Vaihdoin itse just viime vuoden lopussa Superbin Octaviaan ja täytyy sanoa että tuo nyky Octavia on hiljaisempi, ainakin kitkoilla.
Vs: Päivän =) Tiedän kokemuksesta, että Superb on parempi äänieristykseltään kuin minun Octavia oli, ja jos uusi Octavia on parempi kuin muutaman vuoden vanha Superb, niin hienoa, Skoda on ymmärtänyt asiakkaiden toiveet ihan oikein.
Vs: Päivän =) Jäi huomauttamatta, että tuo kaava, tuskin mikään kaava, ottaa huomioon turbon merkitystä joka kasvattaa nimen omaan vääntömomenttia alemmilla kierrosluvuilla. Jos turbon merkitys huomioitaisiin, tulisi kaavasta melkoisen monimutkainen ja mukaan tulisi ottaa ahtopaineet eri kierrosluvuilla, turbon lisäämä pakokaasujen vastapaine, turbon kautta hukkaan menevä lämpöenergia jne. Edit: Kaikki esitetiedot koskee suoraan moottorista tulevaa tehoa ja vääntömomenttia, aikoinaan kerrottiin DIN ja SAE hepat erikseen, SAE hepat oli suurempia koska mitään ns. moottorin apulaitteita ei ollut syömässä tehoa, DIN hepoissa taas oli mukana laturi, vesipumppu jne. joten tehoista hävisi enemmän tai vähemmän riippuen noitten lisälaitteiden tehontarpeesta. Nyt ei kerrota miten tehot on mitattu, mutta varmaan lähempänä DIN arvoja koska SAE arvoilla ei kukaan tee mitään. Useimmiten tehot kai mitataan kytkinakselilta ilman vaihteistoa koska eri vaihteistotyypit syövät tehoa eri tavalla. Tehon mittaus testipenkissä auton vetopyöriltä antaakin vähemmän tehoa kuin esitetiedoissa, siksi trimmattaessa moottoria tuleekin tietää ensin lähtöarvot testipenkissä, ettei tule pettymystä trimmauksen jälkeen jos teho onkin laskenut Edit 2: Toinen ja vielä tärkeämpi asia vääntömomentin kannalta on se, että pitää olla käytössä koko tehokäyrä, koska teho eri kierrosluvuilla on tietysti erilainen. Ei siis voi käyttää maks tehoa ja käyttää maksimi vääntömomentin esiintymiskierroslukua vaan täyden tehon kierrolukua jolloin laskuri kertoo vääntömomentin maks tehon kierrosluvulla. Koska me tiedetään vääntömonentti määrätyllä kierroluvulla, on helpompi laskea mitä tehoa kone tarjoaa tuolla kierrosluvulla. Hieman oudoksi asian tekee se, että maksimi vääntömomentti esiintyy aika laajalla alueella, eli moottorin teho muuttuu tuolla alueella suoraan kierrosluvun suhteessa P=(Md x n):9550. Edit 3: Huomioiden Edit2 tiedot, niin taitaa laskuri toimia sittenkin myös turbokoneiden osalta
Vs: Päivän =) Aika tavalla auton äänimaailma on myöskin kiinni renkaista joissa on suuretkin db erot ja tietty tien pinnallakin. Auton tyyppikin vaikuttaa siihen miten ääniin suhtautuu,tyttärelläni on vajaan vuoden vanha Porsche Carrera 4 s eikä siinä haittaa lainkaan pienet äänet vaan ne vähän kuuluu samaan pakettiin.
Vs: Päivän =) Kuvaton tammikuu meni. Yhtäkään hupikuvaa ei tullut otettua ja työrintamallakin on ollut melko hiljaista. Olipahan tämä odotettavissakin viimevuoden projektin jälkeen, ihan kiva olla välillä ajattelematta päivän kuvaideoita.
Vs: Päivän =) Tajuttomattoman hieno vedostustekniikka tuo kumipaino ! Rauhallisesti kun jaksaa vääntää muutaman sävyn kerrallaan niin jälki on aivan maagista ! Täytyykin ruveta tekeen myös märkälevynegoja 30x40 koossa ja niistä pläjäyttää kumipainoprinttejä. Jaa oisko liian hipsteriä jos tekis paperin myös itse ? Lasia en aatellu ruveta puhaltaan, kai
Vs: Päivän =) En malta olla kertomatta pikku tarinaa liittyen kumipainotekniikkaan. 80-luvun ihan alussa Taidehallissa nuorten näyttelyssä oli ensi kertaa mukana valokuvia. Muistaakseni Ulla Jokisalo ja Kari Paajanen (?) saivat kuviaan sisään. Moinen loukkaus kyllä huomioitiin, ja niinpä sääntöihin tuli lisäkohta, jossa ilmoitettiin, ettei valokuvaksi katsottuja teoksia hyväksytty. Vuonna 1983 päätin tehdä salakuljetusyrituksen ja tarjosin kumipainotekniikalla tehtyjä vedoksia, ja pääsin kuin pääsinkin näyttelyyn. Salakuljetus onnistui. Luulivat kai joksikin grafiikan menetelmäksi. Idean tuohon sain tarinasta, joka kerrottiin 1900-luvun alkupuolelta. Eduard Steichen oli tarjonnut Pariisin Kevätsalonkiin kumipainokuviaan ja saanut ne seinälle. Kului pari viikkoa, ja joku tajusi, etteivät ne olleetkaan grafiikkaa, vaan valokuvia ja kuvat poistettiin seinältä. Sittemmin valokuvataiteen tullessa Suomessakin hyväksytyksi, myös ovet avautuivat Taidehalliinkin Nuorten näyttelyyn. Seuraavana olikin paragraafi: "Taideteollisuuden piiriin kuuluvia teoksia ei hyväksytä." Nyt on tekstiilitaidekin jo hyväksyttyä ja puritaaniset taiteen raja-aidat kaadettu. Taidegraafikot muuten vastustivat pitkän ja ponnekkaasti valokuvataiteilijoitten liittymistä Suomen Taiteilijaseuraan. Mukava, että käsityöperinne jatkuu valokuvan alalla. Muistakaa kuitenkin, ettei tekniikka saa viedä, se on vain väline, joka vie lopputulokseen. Kuvan ehdoilla valitaan tekniikka, ei päinvastoin. Kapa
Vs: Päivän =) Uskooko näihin kyselytutkimuksiin muut kuin lehtien toimittajat. http://www.aamulehti.fi/Kotimaa/1194957856860/artikkeli/suomalaiset+toivat+vakevia+virosta+45+miljoonaa+litraa.html
Vs: Päivän =) Montako kertaa tuo on Alkon vuotuisen myynnin kerrannaisia? Se on laskettu kaavalla Hiacen tilavuus * Toyota Hiace-merkkisten autojen rajanylitykset, jolloin mukana ovat myös eestiläisten raksamiesten omat eväät?