Vs: Päivän =) Joo, jos keskikulutusta katsoo, niin nätisti saa ajaa päästäkseen 4l/100km, mutta nyt olikin kyse maantieajosta 100km/h nopeudella. 177hp on ja 350Nm vääntöä, huomasin, että kun haluttu nopeus on saavutettu, niin pitää hellittää kaasua ja lukita vakkari siihen, laskee litrakulutus huomattavasti siitä, mitä se on nopeutta nostettaessa. Ovela piirre on sekin, että liian hidas nopeus nostaa kulutusta, koska automaattivaihteisto ei välttämättä hae isoa vaihdetta päälle vaan jauhaa vaihteella jonka kera kierrosluku on yli 1500rpm, vastaavasti nopeammin ajettaessa siinä 1700-1800rpm kulutus on selkeästi alhaisempi kuin alle 1700rpm, vääntömomentin/turbon mukaantulemisalue lienee selitys tuohon. Harmillista toistaiseksi on se, että Skodan ajotietokoneesta sain enemmän infoa käyttööni kuin nyt olen saanut Bemarista, mutta luetaanpa ohjekirjaa, eiköhän ne salat sieltä löydy. Nastarenkailla Bemari on hiljaisempi kuin Skoda kitkoilla, eikä tuulen suhinat paljoa häiritse. Täytyy kuitenkin myöntää, että jotkut asiat on Skodassa jopa parempia kuin Bemarissa, mm ajajan kyynärtuen säädettävyys, taustapeilit, säilytyslokeroiden määrä, ei jäähdytettävää hanskalokeroa saatikka kyynärnojan lokeroa, pienempi tavaratila, ei eteen kääntyviä takaistuimia, ei kunnon vararengasta, kalliit renkaat ja kalliit huollot - mukavuudesta on kai maksettava. Viimeinen mielipide - ompa vaan vaikeaa tottua automaattiin. Ps. On siis sedani, farkussa on kuulemma kaiken maailman sähköongelmia takaluukun avausmekanismien ja takalasin pesimien kanssa. Miten vaan, nyt on sedaniin asennettu irroitettava vetokoukku ja peräkärryllä hoitelen ne jutskat joita sedaniin ei mahdu, mm veneen vetäminen rantaan, roskien vienti kaatikselle jne.
Vs: Päivän =) Keskikulutusta en ole tuosta vehkeestä vielä löytänyt, mutta pitkät tovit kulutusmittari näytti 3-4l/100km, joka tapauksessa koko ajan alle 5l/100km paitsi siis kun nopeus nostetaan oikealle tasolle, kiihdytyshän vie hervottomasti polttoainetta.
Vs: Päivän =) Mikä siinä huollossa maksaa? Kustannukset on työn ja materiaalien summa, Bemarissa on iso öljytilavuus ja ehkä kalliit suodattimet, mutta itse työ maksaa saman verran kuin tavan tallaajan autoissakin, ero euroissa lienee aika marginaalinen. Kun mennään korjaamisen puolelle, niin sitten on pakko myöntää, että rupeaa maksamaan, mutta siksipä valitsinkin sen vähiten ajetun Bemarin johon tykästyin. Skodassa pitää vaihtaa nokka-akselin hihna, Bemarissa on ketju jota ei tarvitse vaihtaa, eli aina ei nuo kustannuskäsitykset ole realistisia. Selvittelin Bemarin isokustanteisia ongelmia, ja mm pakoputkistossa ei ole ilmennyt mitään ongelmaa yli 200.000km ajetuilla, meikäläisen "uudessa" Bemarissa on nyt kotiin ajettuna 131.000km mittarissa. Pitelen peukkuja, etten ole ostanut pommia, toistaiseksi kaikki hyvin ;D
Vs: Päivän =) Markku, mikä vuosimalli? Tämä on 2l diesel-bemareiden kuuluisin tyyppivika. http://www.bbc.co.uk/programmes/articles/23p5j5wzPtYflS7kFvmKVZf/bmw-deny-engine-failures-are-due-to-manufacturing-fault
Vs: Päivän =) En itse asiassa tiedä. Eräs sukulainen naureskeli taannoin, ettei ole ikinä selvinnyt alle tuhannen euron huollossa käynnistä, kun kerroin teettäneeni elämäni kalleimman huollon Volkkariin vaihdattamalla jakopään hihnan heloineen hintaan 850 euroa. Bemarin malli ei tosin ollut tuo 520, vaan ensin 740, 730 ja nyt 730. Yllättävää kulua tulee mm. rengastuksesta, joka leveytensä vuoksi kuluu nopeasti reunoista suomalaisissa tieurissa. Renkaat kestävät merkistä riippuen vain n. 15000-20000 km, vaikka niillä ei kiihdytelläkään. Rengaskierros maksaa vähän toista tonnia. Korin suuri paino kuluttaa niveliä ja iskareita sekä suuri vääntö (no sillä taitaa olla yli 500 Nm) käy vetonivelien ja renkaiden päälle. Niitä on joskus vaihdettu. Se laatikko mukautuu ajotyyliin, joten siinä on älyä. Siksi se varmaan vaihteleekin välillä, ettei se momentit kävisi alhaisilla kierroksilla liian suureksi laatikon ja kytkimien puolesta, eikä jyristäisi. Noissa isokorisissa on paljon kaikkia sähkölaitteita sekä sensoreita ja siksi "joulukuusi" palaa alituiseen. Usein kyse on kuitenkin viattomista pikku kontaktihäiriöistä tai esimerkiksi rengaspaineen muutoksesta varoittavissa sensoreissa, jotka reagoivat lämpötilan muutokseen ajettaessa autohallista pakkasilmaan jne sekä vikaantuvat aina josjkus. Huoltolasku kasvaa juuri esimerkiksi noista diagnostiikkajutuista, jos haluaa niitä selvitellä "avaimet käteen" periaatteella. Siksi ei välttämättä kannata ihmetellä niitä liikaa, sillä ne päästävät katsastuskonttorilla sen läpi niistä huolimatta, kun mainitsee asiasta. Tielle eivät ole jättäneet kertaakaan ja onhan niillä ajettu ihan määriä. Kallein remppa olisi ollut toiseen 730:een, kun kaikki suuttimet sulivat kanteen kiinni viallisen tiivistemetallimateriaalin (materiaalivika) vuoksi. Tehdas tuli pienen riitelyn jälkeen vastaan ja 5800 euron huollon hinta puolittui. Noissa isokorisissa voi osien hintaa nostaa se, ettei niille ole kiertoa niin paljoa ja osat tilataan lähes aina Saksan logistiikkakeskuksesta.
Vs: Päivän =) No olen kai sitten ostanut sen pommin, vuosimalli on 2008, no onneksi ihan kaikista ei kai jakoketju taida katketa.
Vs: Päivän =) Onko sulla auton historia tiedossa? Mä pääsin käsitykseen että tuo vika tulee eniten autoihin jotka ovat paljon tyhjäkäynnille, eli esim takseihin.
Vs: Päivän =) Autolla on ollut yksi omistaja ja ainakin huoltohistoria on kattava, eipä yli 6v vanhaa taxia löytyne jossa olisi vain 131.000km mittarissa. Katselin tuossa muutamia perustietoja 2008 autoista, Skoda Octavia 2.0tdi manuaaliv. BMW 520Da sedan ja Mersun 200Cdi A, tiedot peräkkäin samassa järjestyksessä: Omamassa:1445kg, 1595kg ja 1640kg Pituus/leveys: 4572/1769mm, 4841/1846mm ja 4818/1822mm Teho/vääntö: 140hp/320Nm, 177hp/340Nm ja 136hp/340Nm Omamassa+100kg/hp: 11kg/hp, 9,6kg/hp ja 12,8kg/hp näistä arvoista johtuen en usko, Mersun antamaan kiihtyvyyslukemaan: 0-100km/h: 9,6s, 8,4s ja 9,9s Huippunopeudet: 208km/h, 229km/h ja 211km/h (tähänkin arvoon on Mersulla tekemistä) Yhdistetty EU kulutus: 5,5l/100km, 5,6l/100km ja 6,5l/100km Päästöt g/km: 145g, 149g ja 173g Rengaskoot, yleisin vaihtoehto: 195/65R15, 225/50R17 ja 225/50R17 Hyvien talvi- ja kesärenkaiden hinnat: 460/400€, 800/700€ ja 800/700€ Jos tyytyy kapeampiin ja profiililtaan korkeampiin 205/60R16 renkaisiin, niin BMW:n ja Mersun rengaskulut pienenee selvästi. 600/560€ + uudet vanteet joita saa alle 400€ setti. En siis pidä kustannuksien nousua kovin huimaavana, en myöskään auton painon nousua ja siitä koituvaa suurempaa rasitusta nivelille ja jousitukselle, Mersu raskaimpana on usein ajettu tuplasti sen mitä vastaavan hintainen BMW, yli 300.000km on aivan tavallinen lukema jollekin 2008 vuosimallille. Voihan olla, että Mersun rakenteet on tehty tuplasti niin vahvoiksi kuin Bemarin, mutta ihan en siihen itse usko. Edit: En myöskään usko, että nuo syö renkaita tuplasti nopeammin kuin vain hieman kevyempi Skoda, ajotavalla on tietysti suuri merkitys. Skodassa kesti ekat kitkat 6-talvea ja n.45.000km suvikumit hieman vähemmän eli n.40.000km. En ole räppääjä, keskikulutus kesällä n.4,8l/100km ja talvella n.5,6l/100km vaikka suurin osa on kaupunkiajoa Hangossa (ei ruuhkia, ei liikennevaloja). Ainoa ajotapavirheeni on pitemmillä matkoilla, että pistän vakkariin n.15km/h rajoitusta suuremman nopeuden joka käytännössä tarkoittaa n.8-10km/h ylinopeutta riippuen nopeusalueesta, koskaan ei vastaan tulleet poliisit ole pysäyttäneet, joten koen sen äänettömänä hyväksyntänä, jopa nopeustarkkailussa on annettu mennä läpi ilman pysäytystä saatikka huomautusta.
Vs: Päivän =) Tuo E60 / E61 on kyllä pirun hienon näköinen auto eikä ole edes enään kallis hankinta, harmi vaan kun ei ole yhtään uudempana. Mienasin itsekin haksahtaa bemariin, onneksi autokuume laski
Vs: Päivän =) Markku, Mulla olisi yhdet ylimääräiset vähän ajetut kesärenkaat 16' bmw-aluvanteilla, halvalla..
Vs: Päivän =) Pistä tarjousta vaikka YV:llä, vanteet ei niinkään kiinnosta, mutta ne on silti pakolliset koska mulla molemmat vanteet on Bemarin omia 17 tuumaisia.
Vs: Päivän =) Siinä isossa korimallissa on 245-sarjan renkaat, vääntöä 540 Nm ja kuivapaino 1950 kg, joten tuohan on aika paljon maltillisemmilla spekseillä. Sotken varmaan Bemarin korit nyt, mutta se uusi 5-sarjalainen on melko kookkaan näköinen, eikä 7-sarja nyt niin hirveästi poikkea kuin ennen vanhaan, jolloin niistä näki korimallin jo kauas. Hienoja autoja joka tapauksessa. Missä Hangossa muuten huolletaan Bemaria?
Vs: Päivän =) Onhan noissa 5-sarjan ja 7-sarjan koreissa aikamoiset erot, vertaile vaikka netistä 7-sarjan korin mittoja minun "taulukkoon", johan tuo mainitsemasi painokin kertoo aika huimasta erosta ja siihen kun lisätään vastavoimaksi hurja vääntö, niin kyllä kai 7-sarjalaisella saa renkaat sököksi jo muutaman sadan kilometri ajolla jos räppäilemään alkaa. Hangossa huollatan Bemarin luottohuollossani, lähin Bemarin oma huolto on Lohjalla. Jos epäilen imuläppien rikkoutumista tai jakoketjun katkeamista, niin poistatan läpät (n.100-150€) tai vaihdatutan ketjun (kustannusta en tiedä - vielä).
Vs: Päivän =) Latasin jonkun nettishakkipelin tablettiin. Ei meinaa töihin keritä kun pitää tehdä siirtoja.
Vs: Päivän =) Onko mersu C vai E korilla ? En oikein pidä C mersua edes mersuna, mut on ne hienoja pelejä silti. 4x E mallin farkkuja oli edelliset autot. Nyt onneksi kun nuoriso ei enää asu meillä, niin ei tarvita isoa autoa
Vs: Päivän =) Kyse on E-koppaisesta sedanista, C-koppainen on jo aika paljon "sirompi", eikä eroa Octaviaan olisi ollut riittävästi ajatellen mukavuutta/hiljaisuutta
Vs: Päivän =) Ok, itsellä oli S211, eli farkku, joten toi kuivapaino näytti pieneltä. Mutta tosiaan noi vajaa pyttyset on senverta keveempiä. Omassa oli kokonaispaino 2465kg ja kuivamassa 1885kg. Nyt, pienemmällä ja onneksi paljon pienemmällä polttoaineen kulutuksella.
Vs: Päivän =) Ennen näki jo kaukaa, kun se 7-sarjan kori oli silminnähden leveämpi. Nykyään ei enää ihan tuosta vaan pysty sanomaan ennen kuin on tarkastellut vähän lähemmin. Ison näköisiä ne ovat 5-sarjalaisetkin. Niissä leveissä renkaissa on sitä ongelmaa, että uraisilla teillä renkaat eivät oikein sovi uriin, mikä jyrsii renkaiden sisä- ja ulkoreunoja. Hurja vääntö tosiaankin rasittaa voimansiirtoa ja sitä kautta myös aikaisemmin mainittuja kulutusosiakin eri tavalla kuin vanhojen bensavehkeitten 130 Nm. Toisaalta en ymmärrä, miksei bensiinimoottoreitakin ahdeta, sillä onhan se paljon mukavampaa ajaa autolla, jossa on vähän vääntöäkin, mutta 540 Nm on saman verran kuin vanhoissa rekan nupeissa tai satamahinaajissa Mikä siitä jakopäästä menee? Onko se kiristinongelma? Yleensä se alkaa rallattaa ihan korvin kuullen ennen kuin ne ketjut menevät. Ongelma on lähinnä, että hitaaseen muutokseen tottuu, eikä sen vuoksi huomaa muutoksia äänissä. Kantsuu huollossa tsekkauttaa kiristin ja ketjun kireys ja harkita sen mukaan, jos vaihdattaa sen. Se tulee joka tapauksessa kalliimmaksi, jos se pääsee menemään poikki kuin tarkistus ja vaihto ajoissa.
Vs: Päivän =) Juu, vikassa mesessä oli toi 250hv ja 550Nm väännöt. Jouheeta kulkemista. Maantiellä alle 6 ja sit kaupungissa vei pitkällä aikavälillä reilu 9 keskikulutuksessa. Mut kun halus niin liikahti. Mukavuutta ja tilaa... Auton moottorissa on yksi mitä ei voi olla huomaamatta. Vääntö. Klassisesti väännöllä kiihdytys ja hevosvoimilla nopeus.