Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Päivän =)

Keskustelu osiossa 'Yleistä keskustelua' , aloittajana herby, 11 Heinäkuu 2006.

1. Jukkis71

Jukkis71 Active Member

Vs: Päivän =)

Venytelty on, mutta meinaa jalat vähän krampata.
    Sama oli kun squashia treenasi, magnesium auttoi.
    Oon vähän saanut tuota istumispolkemistekniikkaa parannettua, nyt pitää perehtyä seisontapolkemiseen, kun on aika mäkisiä nuo reitit, mitä ajan.

T Jukka

2. Jukkis71

Jukkis71 Active Member

Vaimo toi myös punaviiniä ja viskiä, joten hölökynkölökyn!
    T Jukka

3. Vs: Päivän =)

Itellä ainakin auttaa irtolahkeet jos lenkillä lämpötila laskee alle 15 asteen. Tuntuu hölmöltä ja en uskonu ennen kun kokeilin.
    Niin ja sekin auttaa jos malttaa pyörittää maltilla ekan kympin ja vikan vitosen.
    Kaippa se on yksilöllistä

4. Vs: Päivän =)

Ihan mielenkiinnosta paljon sulla on kadenssikeskiarvo tollasella 70 km lenkillä ?

5. Jukkis71

Jukkis71 Active Member

Mittaria mulle ei oo tuohon hommaan.
    Poljentatekniikka on alkutekijöissään, vaikka mulla aiemmin maantiepyörä olikin, jolla ajoinkin jonkin tuhannen kilometriä.
    Tiedän, että olen polkenut aivan liian hitaalla pyöritysnopeudella, siksi yritän nyt kehittää sen nopeutta niin paljon kuin mahdollista, ja vähitellen tiheämpi pyöritysnopeus alkaa tuntua luontevammalta kuin vanha hidas. Ilmeisesti hermotus alkaa tottua tuohon tiheämpään, koska pyöritän jo paljon nopeammin kuin ennen. Arvioisin, että 85-95 lienee, paitsi ylämäissä hidastuu huipulla.
    T Jukka

6. Vs: Päivän =)

Aha. Sain rantsussa ystävälliseltä tenholalaisgubbelta sitä ErkkiLiikasjauhetta ja esti kyllä komeasti krampit kylmässä vedessä. Toisaalta taas eräs miljuuna kilsaa polkeva naispollliiisi sanoi, ettei magnesium pelkästään jelppaa kramppeihin, pitää olla myös kaliumia.

7. Vs: Päivän =)

Se jo auttaa että tietää reenaavansa  "väärin" ja tietää mitä pitää muuttaa. Suosittelen mittaria joka näyttää kadenssit yms. Helpottaa elämää kummasti.

8. Jukkis71

Jukkis71 Active Member

Mikähän se olisi hyvä pyrkiä ja paljonko sulla on keskikadenssi tuollaisella lyhyehköllä lenkillä? Ja onko se hyvä olla pitemmälläkin lenkillä?
    T Jukka

9. markku55

markku55 Active Member

Hyvä alue on 80-100k/min, ja siinäkin on omat ominaisuudet tärkeitä, tuohon voisi laittaa vielä ihan ok alueeksi 70k/min josta vasta-alkaja voi lähteä.
    Yli 100 on jo kova juttu, eikä liene suositeltavaa kuin hetkelliseksi kompromissiksi vaihtamisen sijaan.

10. jaguar

jaguar Active Member

1 649
    6
    38

Mä spreijaan jo kipeytyneeseen lihakseen magnesiumkloridiöljyä. Pahuksen hyvä.

11. Vs: Päivän =)

On kai aika yksilöllistä, mutta 90-115 on se mitä pitkänlinjan pyöräiliät vakuuttaa, tempomiehillä sitten on ihan omat kuviot.
    Itse oon huomannu varsinkin pitkillä lenkeillä jos malttaa pyörittää korkeella kadensilla niin lenkin perään voimia olisi toiseen saman mittaseen heti perään. Muutaman kerran tehny sen virheen että oon lähteny liian kovavauhtiseen junaan mukaan ja kun tekniikka ja pyöritysnopeus ei pysy kasassa liian kovan vauhdin takia noutaja tulee nopeesti.
    Itellä kadenssit pyörii 87-93 40-80 lenkeillä ja kun mennään yli 100 lenkeille niin kadenssi tippuu vajaaseen 70 joten kunto on huono, tosin noita yli satkun lenkkejä oon tehnyt vaan muutamia jotta innostus pysyisi yllä

12. Herra iso herra

Herra iso herra Active Member

7 709
    10
    38

Täällä taas mutu jyllää, nettilässä on paljon tietoa.
    Olen jukkista lukenut lainauksista ja kurkkasin hieman tekstejäkin, lienee selvää että tuollainen pidempi lenkki suoraan laittaa paikat kipeiksi.

Krampaaminen on pitkälti nestehukkaa, vettä pitää juoda 1-1,5 litraa tunti harjoituksen ajanan ja jos kovastoi hikeä pukkaa niin suolaa sitomaan nesteitä,  mangneesium ja kalsium jeesaa mutta ne otetaan päivittäin harjoitusten ulkopuolella.

http://www.noc.fi/huippu-urheilu/tukipalvelut/urheilijan_ravitsemus/nestetasapaino/

http://www.noc.fi/huippu-urheilu/tukipalvelut/urheilijan_ravitsemus/palautuminen/#anchor-1143571

Mitä kandenssiin tulee, niin se on yksilöllinen, se on myöskin opeteltava ja sitten kokeiluiden kautta löydettävä se kullekkin optimaalinen.
    Automaatti iso jopossa kadenssi oli noin 40-60 jostain syystä, mutta optimaalinen on 90-110 normalisti. Kilpa polkijoilla lienee yleensä päälle 100.

Edit LateJ kirjoitti samaan aikaan, en siis kommentoi tässä edellistä kirjoitusta.

13. markku55

markku55 Active Member

Eikö mitään hajua mistä syystä...?

14. Herra iso herra

Herra iso herra Active Member

7 709
    10
    38

No joo, luultavasti Helkaman suunittelu puoli ei ole ymmärtänyt että srammin napaa voi säätää sieltä sisältä.
    Lyhyesti, suunnitelu moka helkaman päässä?
    Toisaalta isojopo on muutenkin niin epäonnistunut pyöränä, jotta järkevä polvia säästä kadenssi ei sopisi kuvaan?

15. niffe

niffe Well-Known Member

13 453
    563
    113

Siren hei, Jopon kohderyhmällä kadenssi on varmaan 110 kierrosta sekunnissa =) Voisitko edes kerran sivuuttaa asiallisesti tämän viimeisen suomalaisen polkupyörätehtaan silloin, kun se ei liity mitenkään aiheeseen...please.

16. jhalmu

jhalmu Active Member

8 551
    3
    38

+100

17. AnselA

AnselA Active Member

8 534
    4
    36

Mikähän olisi sellainen järkeä säästävä kadenssi?

18. Pii

Pii

4 011
    0
    0

Minulla parhaiten auttaa vihreän raa-an lehtikaalin syöminen se sisältää sopivissa suhteissa molempia. Herneenpalot myös.

19. Vinski

Vinski Well-Known Member

4 329
    403
    83

Säveltäjän kirjoittama.