Vs: Päivän =) ...ja kukapa ei tykkäisi? Nuo koukuttavat sitten muuten ihan järjettömästi =) eli jos ei aio hankkia tuollaista pikimmiten, ei kannata kokeilla!
Vs: Päivän =) Asiasta moottoris...eiku kameraan. Tänään oli hyvä päivä. Duunit saatiin tehdyksi etuajassa ja pääsin päivää aikaisemmin kotiin. Rolleicord tuli huollosta ja posti kiikutti myös melko suuren laatikollisen filmiä sekä nikkor 50mm f:1.4:n varaosan joten sekin palaa tässä viikonlopun aikana af-kykyiseksi.
Vs: Päivän =) Mä taas rakastan lunta, mutta vihaan tyhjää möykkää. Mikä olisi raivostuttavampaa kuin katsella miten viisi venäläistä ajaa aakeassa tunturissa ympyää moottorikelkoilla. No ehkä se että viisi suomalaista ajaa vesiskoottereilla ympyrää mökkisi edessä? Selvästi koukuttuneena.
Vs: Päivän =) Vesiskoottereihin minulla on hyvin kaksijakoinen suhtautuminen. a) ne pitäisi kieltää lailla tai b) jos/kun sellainen tulee haulikonkantaman päähän matkaveneestä, tuli on vapaa.
Vs: Päivän =) Sama meininki DN:llä, mutta hyviä skiglauspäiviä on vuodessa puolen tusinaa, jos jäätä nyt ylipäätään tulee tai tulee ilman 30 sentin lumimyrskyä. Pikkujäbänä skiglailin kyllä DN:llä. Hauskaahan tuokin, jos tuulee riittävästi. Ellei tuule, niin sitten se ei ole lainkaan hauskaa.
Vs: Päivän =) Minun mielestäni mökkeily on ensisijainen ongelma etenkin saaristossa. Koko vapaa luonto alkaa olla valjastettu kiinteistöbusinekseen. Rakennetaan vesirajaan ökykukkoilukämppiä, vedetään piikkilanka tontin ympäri reviirin kusemismerkityksessä ja aiheutetaan satojen vuosien ympäristövaikutukset viikon tilapäisasumuksella. Matkaveneistä ne uivat palatsit ja isot moottoriprutkut sama juttu. Se, että joku pölläyttää mökin nurkalta humusta, niin se vaan monipuolistaa perhos- ja ötökkäfaunan monimuotoisuutta. Fakta juttu. Tuollainen 300-kuutioinen XR-mönkkäri pitää samanlaista ääntä kuin Honda Monkey, joten sä et huomaa ohikiitävää tuollaista sieltä ympäristökatastrofisi terassilta, jos sulla on ikkunat kiinni.
Vs: Päivän =) Guzzin veekasissa on kampura poikittain rungossa, ne hyrrävoimat siinä suunnassa kääntymistä estä. Jos estäisivät, ei oikeastaan mitään nykyaikaista japanialaista rivinelikkosporttia saisi käännettyä. Kuulostaa muuten hauskalta tuo V8, näin ja kuulin vuonna 2001 Mandellon kokoontumisessa, kun laitetta ulkoilutettiin. Topi
Vs: Päivän =) Siis näin: http://thekneeslider.com/moto-guzzi-500cc-v8-racer-otto-cilindri/ Juuri poikittain olevan moottorin liikkuvat massat estävät pyörää kallistamasta ja näin ollen nopeat kallistusliikkeet/ohjausliikkeet ovat hankalia. Tuo Guzzi pysyisi varmaan pystyssä pelkällä moottorin käymisellä;D BMW:n boxereissa on akseli pitkittäin, ei haittaa kääntymistä lainkaan. Nuo vauhtipyörän tavoin pyörivät massat olivat Guzzissa monta kertaa isommat kuin nykysporteissa joissa liikkuvat massat on jo muistakin syistä tehty mahdollisimman pieniksi. Eräs tarina jonka kuulin ainakin minun arvion mukaan luotettavalta taholta: Suomen armeija suunnitteli 30v sitten hankkivansa tankkien tuhoamismoottoripyöriä, kaksipyöräinen laite oli piilossa yksinkertaisessa suojassa josta se tarpeen tullen pystyi lähtemään hyökkäykseen ilman mitään ovien avaamisia. Tuhoaja oli varustettu sattumalta Guzzin moottorilla (taisi olla yksisylinterinen) ja valtavalla vauhtipyörällä joka pyöriessään pitä laitetta pystyssä. Laite havaitsi suuren metallikohteen (tankin) lähestyvän, ja käynnisti itsensä, ajoi päin tankkia räjähdysainelastissa ja tuhosi sen. Tässä vielä tuota soundia: Edit: Miksi muuten kaksipyöräiset pysyvät pystyssä, no juuri niistä hyrrävoimista johtuen, mitä painavammat vanteet ja renkaat on, sitä vakaampi on laitetta ajaa.
Vs: Päivän =) Joo-o. Painavat massat 50-luvun kilpapyörässä verrattuna nykyiseen iskutilavuudeltaan pitkälti yli kaksinkertaiseen siviilivehkeeseen. Kun kuulee, miten tuo V8 nostaa kierrokset, on ilmeistä että ei siellä painavia hiluja ole. Moottorin pyörivien osien massa on joka tapauksessa aivan mitätön verrattuna esimerkiksi pyörien inertiaan. Pituussuuntaisessa kampura/kardaanisysteemissä painavat hilkkeet taas saattavat joissakin tilanteissa tuntua oikeasti kanittavan kanttaamista vastaan, siis akselin suuntaisesti. Esimerkiksi V2-Guzzi heilahtaa paikallaan kaasua käännettäessä vasemmalle (tai ainakin vanhat, tuonne 2000-luvun alkuun asti). Poikittaisen moottorin hyrrävoima/inertia ei todellakaan vaikuta kääntymiseen. Olen esimerkiksi saanut 50-luvun yksisylinterin Matchlessin käännettyä mutkaan, vaikka ilmeistä oli, että nyt on kyseessä melko painava vauhtipyörä. Jos tuo V8 oli aikanaan hankalan maineessa, syynä lienee pikemminkin ollut silloin muodissa ollut etupyörän peittävä delfiinikate. Topi
Vs: Päivän =) Ensinnäkin on pakko myöntää, että selitys jonka aikoinaan 60-luvulla kuulin ei ollut näemmä asiantuntijan antama, koko moottori painoi vain 45kg. Sinänsä äänistä ei kierroslukua voi päätellä, koska se on myös paljon kiinni sylintereiden määrästä ja tällainen kone oli varustettu kaikki omilla pakoputkillaan, tuohan ei kiertänyt kuin 12.000rpm, nyky katusportit vasta alkaa kunnolla vetää noista kierroksista ylöspäin. Kyllähän se Matchless kääntyy, kierrokset ei ole niin huimia, varsinkaan mutkassa. Delfiinikatteella ei ollut mitään tekemistä ajettavuuden kanssa, mutta jousitus, renkaat runkogeometria, jarrut jne teki tuosta guzzista huonon ajettavan, moni sillä kaatui ja jotkut kieltäytyivät sillä ajamisesta. Moto Guzzi V8 - Wikipedia Delfiinikate kiellettiin joskus 50-60 lukujen taitteessa.
Vs: Päivän =) En maininnut mitään käyntinopeudesta vaan siitä, miten nopeasti kone kelaa kierrokset. Siihen taas mosan pyörivillä ja eestaas liikkuvilla massoilla on huomattava merkitys ja siitä saa kyllä käsityksen ihan kuuntelemalla. Jaa että päivän =)-viestiketju. Viikonvaihteen säätiedotus näyttää ihan kivalta, jos vaikka pääsisi ajamaan Alfalla kevään ensi ajot. Ilmoitus Trafiin, lätsä päähän, katto alas ja menoksi. Topi