Vs: Päivän =) Liivijengin keski-ikä huitelee varmaan reilusti päälle viidenkymmenen ainakin joulupukkinaamareista päätellen. Se ei kai ole salaisuus, että Harrikka on ensisijaisesti yritysjohdon moottoripyörä. EDIT: Noista hyrrävoimista vielä, että yksimukisissa lyhytiskuinen pienitilavuuksinen kääntyy. Viissataset jatkavat suoraan.
Vs: Päivän =) Kivan näköinen pyörä, mutta ei ole ihan AJS 7R tyyppinen, AJS on 350cc ja yläpuolisella nokka-akselilla toimiva peli. Kai tiesit, että myös tuo XBR on VAIN yksimukinen, tosin 4 OHC venttiiliä ja nekin kalotin suuntaisesti sijoitettuna. Olenkin nuo kaksi putkea ja äänenvaimenninta yhdistänyt yhteen putkeen ja yhteen äänenvaimentimeen, minusta yksimukisella pitää olla vain yksi vaimennin. Istuimen teen vain yhdelle sopivaksi ja AJS 7R muotojen mukaisesti muotoiltuna. Virtalukko perhana on vielä ongelma, saapa nähdä onko käytettynä hankkimani uusi virtalukko sopiva.
Vs: Päivän =) Nopea ja HALLUSSA pysyvä suunnanvaihto on eri asia kuin tahaton etupyörän lipsahdus josta ei hyvää seuraa.
Vs: Päivän =) Ja että pystyssäpysymiseen tarvitaan iso vannekoko Vespa on kiikkerä, mutta toki tyylikäs ja varmasti muuten mukava. Minun "vespassa" on V2 ja kardaani
Vs: Päivän =) Ei ehkä ihan noin simppeliä, mutta tuo hyrrävoimien merkitys kyllä korostuu kun niitä lisätään moottoriin tavallista enemmän. Aikoinaan Moto Guzzi teki 500cc V8 kilpapyörän jonka kääntäminen oli toooodella ongelma, tehoa oli aikakauden muihin pyöriin verrattuna helkkaristi, mutta hyrrävoimat vei prätkää suoraan vaikka mitä teki ;D
Vs: Päivän =) En puhunut moottorista. Etupyörän koko on kompromissi kulumisen, pidon ja hyrrävoimien välillä -vaikka moottoripyörässä ei olisi moottori käynissä, vaikuttavat pyörien hyrrävoimat värkin hallintaan.
Vs: Päivän =) Mulla oli viime kesänä tällainen turhake hetken lainassa. Hauska vekotin, mutta ajotuntumaltaa hieman kuin olisi moottorikelkka. Kohtuullisesti se kiihtyi, 5sek 0-100km/h, joten sen suhteen sai moottoripyöräfiilistä. Kovin lujaa sillä ei uskaltanut ajaa vs. prätkä, vaan jossain jo 140km/h jälkeen rupesi jo tuntumaan turhan hurjalta. Niin ja tätä saa ajaa B-kortilla.
Vs: Päivän =) Jep, jep - ymmärsin kyllä, mutta veikkaan noiden kampiakselinkierrosten synnyttävän suurimman osan pyörän kulkuun vaikuttavista hyrrävoimista. On tuo isomukinen niin h****tillinen ajettava rehellisesti sanottuna. Ne pienemmät ovat paljon mukavampia juuri tuon kääntyvyyden vuoksi. Tällä pääsee ns. tangentin suuntaan helpommin kuin useimmiten haluaisikaan...
Vs: Päivän =) Kokeile. Sammuta moottori. Kyllähän hyrrävoimat on ihan todettavissa polkupyörässäkin. Siinäkin voi helposti todeta että pyörä haluaa kallistua ohjaustankoa kääntämällä nurjaan suuntaan, ihan hölskyttämällä vauhdissa...
Vs: Päivän =) Kesällä verkkopaita, shortsit ja kypärä. Talvella siihen pilkkihaalarit till... ei vaiska - hikihän noilla tulee Nuo on tosin myyty, mutta tässä vielä kelkkaakin hauskempi sirvilä tunnelmakuvissa. Jälkimmäinen kuva vanavedestä siltä varalta, että tulee hahmotusvaikeuksia =)
Vs: Päivän =) Jos väännät paikallaan tuolla torven auki, niin takapään crossijousi antaa periksi noin puoleen väliin asti.