Vs: Päivän =) Vai tuliko Pervitin saksalaisilta sodan aikaan? Jokatapauksessa samalla aineella buustattiin suomalaista sankarityötä sodan aikaan. Ja saatiin muutama aineriippuvainen sodan loputtua.
Vs: Päivän =) Hiljattain tuli dokumentti LSD:stä. Ei niin kauan sitten amerikkalaiset vielä järjestivät kokeita aineella. Tiedemiehistä ja taiteilijoista kootut aivoriihet kiihdyttivät huumeella ajukoppaansa ja luovuus pääsi valloilleen. Kokeet jouduttiin keskeyttämään, koska (tunnetusti) tila tahtoi ikäänkuin jäädä päälle.
Vs: Päivän =) Lsd tarkoitti jossain juoksukirjassa Long slow distance, se se vasta huumetta! Sfd puolestaan short fast distance. T Jukka
Vs: Päivän =) No, itse asiassa se Pervitin taisi olla amfetamiinia, LSD lienee kehitelty suunnilleen samoihin aikoihin.
Vs: Päivän =) Siis : Ovatko nuo kovat huumeet nyt teille monille "Päivän =)" - vai miten noilla vastenmielisillä ja elämää tuhoavilla asioilla leikittely ja vitsailu olisi oikein ymmärrettävä ? Anteeksi huumorintajuttomuuteni kyseisen aihepiirin suhteen - mutta aihepiiri (todellakin) on itselleni liian vakava kepeeseen tsoukkailuun. Olen nähnyt mitä nuo paskaaineet tekevät ihmisillle. Ja elämä on pyhä asia. Surullista, kuinka moni hieno sielu on saastunut noista mömmöistä, joilla rikolliset tienaavat omaisuuksiaan.
Vs: Päivän =) Noitahan ei kutsuttu huumeiksi. Ei monia lääkkeitä kutsuta vieläkään. Piristeitä jaettiin porukalle, ja heroiinikin taisi olla ihan apteekkikauppakamaa, jotain yskänläääkettä tai rauhoittaaa oli. Ja morfiinia nyt pumpttiin jokaiseen jolla oli kipuja, liekö heroiiniaki siihen käytetty. Sodan jälkeen Suomi taisi olla Euroopan kärkipäässä huumeongelmiensa kanssa. Oli aika zombia sotasankaria kadut täynnä. Olik se hauskaa? Ei, mutta musta huumori sopii moneen paikkaan...ainakin niihin, joissa tiedetään että meille on valehdeltu, ja valehdellaan. Kyllä keskitysleireissäkin naurettiin. Ja tullaan nauramaan.
Vs: Päivän =) Tuli taannoin asennettua tor ja privoxy jotta näkyisi F1:t BBC:ltä. Nyt ei pääse nettiin ilman privoxyä ollenkaan. Josko asialla on mitään väliä...nauratti vain oma nörttitaidottomuus.
Vs: Päivän =) Myönnän olleeni - tuossa asiassa - ehkäpä hieman turhan niuho. Asía on niin, etten edes minä ole aivan täydellinen, aina. Joskus osoitan lievää inhimillistä virhearviointia ja nyt sellainen vahinko, kenties, jossain määrin kävi ... valitan (voivoivoi) ...
Vs: Päivän =) Lainaus Wikipediasta: "Saksan armeijassa aineen todettiin aiheuttavan sotilaille harhoja ja unettomuutta, ja jakelua vähennettiin kun Pervitin määriteltiin Saksassa huumeeksi kesäkuussa 1941. Osa varastoista toimitettiin Suomen puolustusvoimille, jolla oli elokuussa 1941 varastoituna 850 000 Pervitin-tablettia. Neuvostoliiton suurhyökkäyksen aikana 1944 ainetta jaettiin myös rivimiehille." Näinhän se menee Tuo Pervitin oli pitkään aika vaiettu ongelma, ja on kai joillekin edelleen. Pari vuotta sitten oltiin tekemässä dokkaria talvisodasta ja kun kysyin näistä ihmepillereistä eräältä tutkijalta, keskustelu hyytyi aika tehokkaasti..
Vs: Päivän =) Jatkosodassa ja usein kaukopartiomiehille & lentäjille. Myös Jatkosodan lopun torjuntataistelujen aikana muillekin taistelijoille. Ei vielä Talvisodassa. Edit: Saksalaiset käyttivät jo sodassa Puolaa vastaan -39. Aine kehitettiin ennen kolmekymmentäluvun puoliväliä. Jos nyt oikein muistan. En jaksa tarkistaa. En vain jaksa. Olen niin väsynyt. Enkä silti vedä sitä pervitiiniä kitusiini ... Edit2 : Eikös se pensseliviiksi (Aatu) itsekin vetänyt tota kamaa joka päivä viimeisinä vuosinaan ? Amfetamiinia käytti myös JF Kennedy ja monet muut "suurmiehet"? Edit : Kaks typoa.
Vs: Päivän =) Näinhän se on. Asia tuntui olevan parille sotahistorioitsijoille jotenkin häpeällinen vaikka se on tunnettu fakta ollut jo pitkään. Noista kaukopartiomiehistä on muuten Kauko Röyhkä tehnyt hyvin kirjan, Kesä Kannaksella. Suosittelen.
Vs: Päivän =) Mulla on yksi aika tunnettu kaukopartiomies suvussa, mutta on myöhäistä enää jututtaa - ikävä kyllä (kuollut). Tuota kirjaa en ole lukenut. Luen, kun saan käsiini kyllä. Lukeminen on semmoinen elämäntapa - aina on useampi kuin yksi kirja kesken. Nytkin yli kymmenen kirjaa sängyssä ja sen vierellä kesken. Olen hieman lukemisfriikki.
Vs: Päivän =) Plus laihduttavat amerikkalaiset kotirouvat. Josssain vaiheessahan (sotien jälkeen?) tuo oli laajasti markkinoitu laihdutuslääke.
Vs: Päivän =) Itsekkin luen estin tapaan kirjoja ahmien, mutta en osaa jättää kesken, vaan mielenkiintoinen kirja on luettava kannesta kanteen meni vaikka 24h putkeen. Jos keskeytyy, niin yleensä jääpi sitten lukematta koko opus..
Vs: Päivän =) Enpä usko kun tuli puhetta sodanjälkeisistä traumoista, alkoholismista ja rauhanajan arjesta verrattuna sotatilan oloihin... Olitko paikalla?
Vs: Päivän =) Olin kerran saunaporukassa, jossa äijät äityivät kertomaan, kuinka pitkiä matkoja ja aikoja ovat ajaneet autoa. Rekkakuski 20 tuntia, joku hiukka enempi, Euroopan halki ja silleen. Sitten vanha (jo silloin) kuljetuspäällikkö totesi, että "ajoin minäkin kerran 16 vuorokautta yhteen menoon". Häh? "Juu, olin Kannaksella ambulanssikuskina, 750 haavoittunutta toin linjasta pois. Kun oli 9 päivää ajettu, käski pomo tauolle, mutta kun en saanut unta, niin läksin ja ajoin vielä viikon." Jonniin verran Pervitiiniä siinä kait kului.
Vs: Päivän =) Palautetaan tämäkin ketju oikeille raiteille. Tällä viikolla alkoi vanhan rintamamiestalon remontti, uudet ikkunat ovat jo paikoillaa Enää ei puutu paljon että saa kamat sisään: Täydellinen sisäremontti vaan jokaiseen huoneeseen, unohtamatta että reilun 20m2 lisäosan rakentaminen ei ole vielä edes kaivuu vaiheessa Keittiötä tänään kävin kyselemässä, saa kattoa minkälaista tarjoavat. Ens vuoden huhtikuussa pitäin olla avaimet kädessä, eli kerkiää siis monta vi...... tulla. Vieläkun pääsis eroon nykyisestä omakotitalosta, eli jos jotain kiinnostaa ostaa niin sovitaa tapaaminen Niin ja tulihan sitä noi veronpalautun rahatkin taas, niilläkin rahoilla saa taas ostaa kaikkea mukavaa ( lapsille ja vaimolle siis ).