Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now
  1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivustoa käyttöä, hyväksyt evästeidemme käytön. Lue lisää.

Päivän =)

Keskustelu osiossa 'Yleistä keskustelua' , aloittajana herby, 11 Heinäkuu 2006.

1. Comet

Comet

26
    3
    3
    Kas, ollaan oltu samoissa ympyröissä töissä.

Tosin, minä olin siellä pari vuosikymmentä myöhemmin, jolloin firman nimi oli jo vaihtunut, mutta kyllä ”Rompan” henki siellä eli vielä silloinkin. Esim. työkaluissa näkyi usein kaiverrus ”Strömberg”.

Ensimmäisen kerran olin siellä kesätöissä kojeistoasentajana ja sittemmin koestajana.
    Opiskelujen jälkeen pääsin sinne suunnittelijaksi.

Porttivahtia olisi siellä tarvittu, kun joskus 1990-luvun alussa eräs silloinen kesätyöntekijä järjesti siellä laajan PC-koneiden varkauden.

Siihen aikaan PC-koneet olivat todella kalliita, varsinkin sellaiset ammattikäyttöön tarkoitetut koneet, joissa oli ”iso” kovalevy ja ”paljon” muistia.

Tapahtuiko Saken porttivahdin uran aikana siellä jotain jännittävää?

2. SakkeM

SakkeM Well-Known Member

23 835
    3 906
    113
    Ei kyllä mitään.
    - Yksi nolo juttu tapahtui. Yhtenä sunnuntaiaamuna varhain, ehkä siinä klo 5-6 maissa, kierroksella ollessa oikaisin ihan vain hetkeksi pääaulassa olevalle sohvalle.... No, senhän tietää, nukahdin pariksi tunniksi. Ei muuten mitään, mutta siitä oli jostain syystä mennyt duuniin koko tutkaosaston henkilökunta, ehkä jotain 50 henkeä. Olivat kohteliaasti liikkuneet hiljaa, etteivät herätä yövahtia.... :)

Comet tykkää tästä.
  3. SakkeM

SakkeM Well-Known Member

23 835
    3 906
    113
    Verkkokauppa myyskentelee pystysuoraa köyttä. Jäin aprikoimaan, pitäisikö hankkia - minulla kun on vain vaakasuoria. No, pitää vielä miettiä, onko tarvetta - ainakin ankkuriköysi kyllä kai pitäisi olla pystysuora.

Screenshot 2026-01-12 at 16.29.18.png

keegan ja saloma-3 tykkäävät tästä.
  4. Comet

Comet

26
    3
    3
    No, se hankinnan kannattavuus riippuu siitä, että kiipeiletkö, eli tilanteisiin, joissa käyttäjä liikkuu ylös‑alas korkealla, kuten tikkaita, kattorakenteita, mastoja tai muita korkeita rakenteita pitkin.

Köysi toimii tällöin niin sanottuna pystysuorana turvaköytenä, johon kiinnitetään liukusolki tai köysikahva, joka lukittuu, jos käyttäjä putoaa.

Eli, ”pystysuora” viittaa siihen, että kyseinen pelastusköysi on tarkoitettu pystysuuntaiseen putoamissuojakäyttöön.

Sen sijaan pystysuora pelastusköysi ei ole vaakasuora turvaköysi, siihen on omat tuotteensa.

SakkeM tykkää tästä.
  5. saloma-3

saloma-3 Well-Known Member

2 102
    786
    113
    Tämä on hyvä jos lähtee pelastamaan soutajaa valtamereltä ja itse on vaikka rahtilaivan reelingillä. Vaakasuoralla köydellä ei tee mitään.

keegan ja niffe tykkäävät tästä.
  6. SakkeM

SakkeM Well-Known Member

23 835
    3 906
    113
    Kieli kehittyy... Kuuntelin YLEn meteorologin sääennustelua. Loppuviikosta kuulemma hitustelee, ehkä jopa hiutaloi jonniinverran lunta.

7. Est

Est Well-Known Member

18 736
    2 388
    113
    x

Viimeksi muokattu: 16 Tammikuu 2026 klo 23:29
  8. keegan

keegan Well-Known Member

8 834
    1 686
    113
    Hitustelee kuulostaa siltä oliko se nyt italialainen lakko: tehdään työtä mutta hyyyyyviiiin hitaasti.