Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now
  1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivustoa käyttöä, hyväksyt evästeidemme käytön. Lue lisää.

Päivän =)

Keskustelu osiossa 'Yleistä keskustelua' , aloittajana herby, 11 Heinäkuu 2006.

1. Jari_S

Jari_S Well-Known Member

3 963
    817
    113
    Itse olen sitä mieltä, että sellaista valaa minkä on joutunut pakolla tekemään ei tarvitse pitää.

(Mitähän se ”miehekkyyskin” on? Olen aina inhonnut kaikenlaisia sukupuolirooleja. Miksi sitä ei muka voisi elää vaan siten kun mukavalle tuntuu, ja ”rooleista” viis).

2. Est

Est Well-Known Member

18 028
    2 098
    113
    Tollaikin voi, vissiin, aatella...
    Itse pidän mitä lupaan ja vannon.
    Kukaan ei "pakottanut" armeijaankaan. Suomalaisen ihmisen oikeus ja velvollisuus on, mielestäni, puolustaa oman kansansa vapautta.

3. Jari_S

Jari_S Well-Known Member

3 963
    817
    113
    No nykyäänhän tuo on kai jonkinlainen valintakysymys, mutta silloin kun itse armeijan kävin, niin hommasta kieltäytyminen olisi ollut huomattavasti hankalampaa. (Toki mahdollista kuitenkin).

Toki minäkin olen valmis synnyinmaata puolustamaan, jos tarve niin vaatii, mutta en sitä tekisi minkään valan velvoittamana, vaan ihan vaan omasta tahdostani.

4. Est

Est Well-Known Member

18 028
    2 098
    113
    Hyvä.

5. SakkeM

SakkeM Well-Known Member

23 344
    3 581
    113
    Valan ja vakuutuksen ero on aika pieni, siinä yhdessä kohdassa:

Minä N.N. lupaan ja vakuutan
    (valassa) kaikkivaltiaan ja kaikkitietävän Jumalan edessä,
    (vakuutuksessa) kunniani ja omantuntoni kautta,
    olevani Suomen valtakunnan luotettava ja uskollinen kansalainen. Tahdon palvella maatani rehellisesti sekä parhaan kykyni mukaan etsiä ja edistää sen hyötyä ja parasta.

Kummallakaan ei ole juridista merkitystä, perinteen lisäksi niitten tarkoitus on henkinen sitouttaminen maanpuolustukseen, sen em. "oman tahdon" vahvistaminen.

6. SakkeM

SakkeM Well-Known Member

23 344
    3 581
    113
    Jotain koomista ehkä on kuitenkin jäänyt siihen, että valan/vakuutuksen jälkeen munattomastakin varushenkilöstä tulee sotamies.

7. SakkeM

SakkeM Well-Known Member

23 344
    3 581
    113
    Niitä uskontoja on Suomessa nykyään 170.
    Ehkä tuon vanhan lausuman voikin kai ajanmukaistaen tuikita niin, että vapaassa maassa on myös uskonnon vapaus, kukin saa uskoa mitä lystää - tietysti edellyttäen, että pysyy lainsäädännön rajoissa.

8. Kona

Kona Well-Known Member

1 889
    2 077
    113
    Hyvä ehkä tälläkin alustalla ymmärtää - varsinkin kun elämme monenlaisten kriisien ja uhkien maaimassa ja ympäröimänä - että jos syystä tai toisesta olemme tilanteessa, jossa valtiojohto joutuu julistamaan poikkeustilan, on yhdentekevää, mitä kukin varushenkilö on aikoinaan vannonut.
    Sinne jonnekin lähdetään, kun käsky kuuluu ja isänmaan etu vaatii, olit sitten munaton, räkänokka, mies, nainen tai sukupuoleton. Reserviin kuulumisen ikärajakin nousee.

Kynnys poikkeustilan julistamiselle voi olla alhainenkin kuten Marinin vihervasurihallitus muutama vuosi sitten osoitti.

9. SakkeM

SakkeM Well-Known Member

23 344
    3 581
    113
    No, olen saattanut ennenkin mainita, että olin armeijassa -68 Tsekkoslovakian miehityksen aikaan. Täyspakkaus selkään, kaksi tuliannosta kovia reppuun, 5 min lähtövalmius. Ei kukaan sanonut minne ja miksi, mutta kaikki ymmärsivät, ettei harjoituksiin lähdetä kovien kanssa. Eikä siinä about 100 miehen porukassa, missä just silloin olin, kukaan kysynytkään.

10. paraneva

paraneva Well-Known Member

12 753
    6 972
    113
    Kukaan ei silloin varmasti tiennyt kuinka vakavasta tilanteesta oli kysymys ja poikkeustila julistettiin yhdessä Niinistön kanssa. Jälkikäteen on tässäkin asiassa helppoa olla viisas.

Jari_S tykkää tästä.
  11. Seppo R

Seppo R Well-Known Member

3 384
    2 260
    113
    Saat..... Olen jo päättänyt etten osallistu näihin keskusteluihin, mutta pakko kertoa oma kokemukseni Marinin hallituksen toimista. Marin syyllisti kaltaiseni vanhukset siitä flunssasta. Ja se johti esim. siihen, että kun kävin ostoksilla Stokkalla, niin kaikki väistivät minua paheksuen kuin spitaalista
    Samoin suhtauduttiin , kun ulkoilutin koiraani paikoilla missä oli runsaammin ihmisiä Kaikki katsoivat vanhaa pärstääni ja loittonivat vauhdilla.
    Se Marinin hallitus ei minulta kiitosta saa koronaflunssan hoidosta. Lyhyesti sanottuna hoiti sen asian helvetin huonosti.

12. Jari_S

Jari_S Well-Known Member

3 963
    817
    113
    Miksi näin? Kuljitko siellä kaupassa ilman kasvomaskia vastoin ohjeita?

paraneva tykkää tästä.
  13. paraneva

12 753
    6 972
    113
    Mun mielestä oikein hyvin. Eihän siinä iäkkäitä syyllistetty, vaan yritettiin suojella, mutta oli ilmeisesti väärä suojelija.

Jari_S tykkää tästä.
  14. Seppo R

3 384
    2 260
    113
    Olen jonkin verran vanhempaa ikäluokkaa, mutta muistan hyvin tuon Tsekkoslovakian miehityksen. Ajoin aamulla töihin ja kuuntelin Blaupunkt autoradiota. Siellä kommunisti Yrjö Leinon tytär Lieko Zachovalova kertoi paikan päällä ääni väpättäen kuinka aateveljet tulivat kera panssarivaunujen tuomaan heille ikuista rauhaa .

15. paraneva

12 753
    6 972
    113
    Tekisikö muisti tepposet?
    Lieko Zachovalován raportit miehitetystä Prahasta

16. Seppo R

3 384
    2 260
    113
    Eihän niitä siellä kukaan käyttänyt.

17. paraneva

12 753
    6 972
    113
    Meillä päin melkein kaikki käyttivät, ihmeteltiin kovasti kuinka tyhmiä jotkut ovat, kun ei ollut mitään tietoa kuinka helposti tarttuu?

18. Seppo R

3 384
    2 260
    113
  19. paraneva

12 753
    6 972
    113
    " kuinka aateveljet tulivat kera panssarivaunujen tuomaan heille ikuista rauhaa"
    tämähän oli silkkaa valhetta.