Kaikista ikäluokissa löytyy liikenteeseen kuulumattomia, enemmistö niistä on ikävä kyllä varsin nuorta porukkaa.
Näin on. Toisaalta, yleensä nuoremmilla liikenteessä hölmöilyt ovat kiinni asenteesta, eikä niinkään fyysisistä rajoitteista, toisin kun vanhusväestöllä. Aika monilla nuorilla on vuosien kuluessa mahdollisuus ”viisastua” ja muuttaa liikennekäytöstään. Sen sijaan se vanhusväestö menee yleensä vain huonompaan suuntaan liikenteessä mukana oloa ajatellen, ihan heistä itsestään riippumattomista syistä.
Täällä paikallisliikenteessä suurin riskiryhmä toisille ovat keski-ikäiset naiset. Syy: aina se saatanan puhelin korvalla ja toinen käsi ratista irti. Tai ihmeellinen pelkkä eteen tuijottaminen. Monta kertaa on tullut auton eteen viereiseltä kaistalta tai jopa vastaantulevalta, liikenneympyrässä ajavat päälle, hidastavat, mutta eivät laita vilkkua jne.
Minusta vasta toinen auto hitaan auton perässä tekee jonon. Sillekin on ymmärrettävä antaa aikaa ja tilaa, jos ohitettavana on pitkä rekka-auto. Vilkun käyttämättömyys kiertoliittymissä ärsyttää minuakin. Olen tullut siihen johtopäätökseen, että toisten koordinaatiokyky ei kerta kaikkiaan riitä yhtä aikaa ratin kääntämiseen ja vilkun käyttämiseen. Sama juttu kuin purkan jäyhäminen ja kävely. Sekään ei kaikilla onnistu samaan aikaan.
No joo, voihan tuollaisellakin asialla saivarrella, jos se mukavalle tuntuu. Syy jonon muodostumiseen on kuitenkin se, että joku ajoneuvo jostain syystä ajaa muuta liikennettä selvästi hitaammin, ja pakottaa siten perässä tulevat ajamaan sitä omaa nopeuttaan. Mitenkähän rekka-auton ohittaminen liittyy tähän keskusteluun…
Minua ei ainakaan tähän asti ole kukaan pakottanut jäämään taakse. Ajan ohi, jos joku ajaa edellä hiljempää. Kerran liikenneradiossa joku moitti, että oli ajanut jo yli viisikymmentä kilometriä hitaamman ajoneuvon takana, eikä toinen tajua antaa tilaa.
No ei oikein. Raskaalla liikenteellä, peräkärryn vetäjillä ja joillakin erikoisemmilla ajoneuvoilla (esim matkailuautoilla) on se 80 rajoituksena. Onhan niittenkin kanssa pärjättävä - ja onpa pärjättykin jo puolisen vuosisataa.
Niinkö. Ajatko itse esim. 60 tonnin painoista rekkaa? Saattaisi kyllä olla eduksi, että viitsisi edes vähän selvittää mistä keskustellaan, ennen kuin tulee esittämään omia näkemyksiään. Eiköhän tämä juttu ollut taas tässä…
Eniten ehkä hermojen päälle käy, kun lähtee aamulla töihin, tapaamiseen, mihin tahansa termiiniin ja tulee lopulta moottoriliikennetielle jossa 100 km/t rajoitus, ja sitten ensimmäisestä liittymästä eteen ehtii kiilata 65 km/t nopeudella ajava isäntä Puutikkalasta, karvalakki syvällä päässä, menossa terkkariin verikokeisiin. Ei kuule eikä näe, mutta nopeus pysyy samana. Taakse kertyy pitkä jono ja vaarallisia ohituksia ilmenee. Olen viimeiset 20 vuotta ajanut lähinnä Suomessa reippaat 40000 km/v, en ole koskaan havainnut, että ammattikuskit, rekkakuskit, olisivat aiheuttaneet ongelmia maantiellä liikenteessä. On ne kovia ammattilaisia.
Aasiasta toiseen... Kun nyt on kyseessä just Pesä-Veikot niminen seura, niin voisi luulla, ettei pesän vonkaamistakaan niin pahalla katsota. No, ajat muuttuvat...
Niinpä ja jos onnistaa, niin ennen toimiin ryhtymistä kannattaa tehdä asiasta kirjallinen sopimus, että kumpikin osapuoli on varmasti antanut suostumuksensa puuhaan. Voisi olla hyvä myös sopimuksessa määrittää, että mitä tehdään, mihin kosketaan jne.
Pesäpallon harrastajat ovat kaiketi kuitenkin tottuneet siihen, että ykköspesän jälkeen yritetään heti kakkosta.
Tuskin siinä mitään suurempaa ongelmaa on, kunhan molemmat ovat jotakuinkin tolkuissaan, jos taas toinen, yleensä nainen, on sammumispisteessä tai sammunut, voinee olettaa, ettei hetki ole aivan sovelias.
Niin no, onhan tuostakin ollut jo jossain vääntöä. Uusi seksuaalirikoslaki perustuu suostumukselliseen seksiin, eli vapaaehtoisuuteen ja sen vapaaehtoisuuden varmistaminen on oma juttunsa. Perinteinen tapahan on ollut varovasti lähestyä toista ja tarkkailla kohteen reaktioita. Eli, yrittää mennä ensin vaikka ”ykköspesälle” ja mikäli se ei ole tuottanut vastustusta, niin sitten kohti ”kakkospesää” jne. Nykyään se ei kuulemma riitä, että toinen ei pistä vastaan, vaan toisen suostuvaisuus pitäisi jollain tavalla varmistaa.
Aikaisemminhan se, että ei pannut vastaan tajuttomuuden takia oli suostumus ja asennehan oli, että mitäs läksit, uskoisin, että uudistus on ihan hyvä, kun muistelee miten käyttäydyimme villillä 70-luvulla.
Tänään on muuten ikämiesten suuri toivepäivä, kesäpäivän seisaus. Kannattaa olla valppaana, jos sattuu vaikka kohdalle, koska seuraavan kerran vasta puolen vuoden päästä, kun on talvipäivän seisaus.
Gentlemen, that reminds me... Kaksi ikämiestä keskusteli asiasta. - Mites, vieläkö sinulta onnistuu? - Toki, ihan hyvin. - Onnistuuko kaksikin kertaa? - No juu, kyllähän sekin sujuu. -No mites, kerropa sitten, kumpi kerta on mielestäsi parempi? - Kyllä se keväällä on parempi kuin syksyllä.