Dronelennättäjät tärkeitä nykykonflikteissa. Itse ennustin jo vuosia sitten että suunta on se. Mikään ei estäisi Suomea kehittämästä tuon lajin tekniikkaa voimallisesti. Tietoa ja taitoa on jo. Olis vain ryhdyttävä toimeen. Näistä asioista on jo alustavasti keskusteltu...
^ Totta! Kaunis merimaisema, omaa rauhaa, hyvä radio ja appelsiinimehua (ilman ”terästystä”). Niillä pärjää. Ainakin näin kesäkelillä. Alkutalvesta räntäsateessa saattaa kaivata jotain muutakin…
Muuten kaikki oikein, mutta lasissa on pastista. Maistuu aina kun on todella lämmintä. Tuli tavaksi kun aikaisemmin vietettiin kesälomat Etelä-Ranskassa.
Jaha, meikäläisen asiantuntemattomuus alkoholijuomien suhteen tulee aika usein esille… Ettäkö ”pastista” lasissa... Enpä ole moisesta juomasta ennen kuullutkaan. Aina oppii uutta…
Hyvin yleinen juoma Etelä-Ranskassa. Noin kolmasosa Ricardia tai Pernodia lasiin ja loput vettä. Ei maistu ollenkaan kylmällä säällä, mutta helteellä todellakin. Aniksella taitaa olla jokin viilentävä ominaisuus, mutta en tiedä onko tieteellisesti todistettu.
Eipä ole noitakaan mainittuja juomia tullut maistettua, mutta tuosta Pernod-juomasta tulee mieleen Juice Leskisen Napoleonin mopo -kappale. Siinähän Napoleon kaupittelee mopoaan ja tapaa sattumalta Charles de Gaullen vaarin, joka päättää ostaa mopon. Kaupan kunniaksi Napoleon vie vaarin johonkin juottolaan ja kuiskaa tarjoilijalle: ”Döö Ber noo” ja mikäli ymmärrän tuon oikein, niin Napo pyytää juurikin kahta Pernod-juomaa (??).
Tänään töihin mennessä huomasin työmatkan varrelle hieman outoon paikkaan pysäköidyn tumman pakettiauton. Saavuttuani aivan auton lähistölle, välähti hyvin voimakas valo. No, nyt selkis. Poliisin liikkuva nopeusvalvonta-autohan se siinä. Onneksi meikäläinen oli liikkeellä moottoripyörällä, niin eipä huolta…
Ne pirulaiset on ottaneet kuvan myös rekisterikilvestä ja lähettäneet lapun kotiin. Nykylain aikana ei taida enää toimia kun kuvasta pitäisi tunnistaa kuljettaja.
Kuva otettiin vain edestäpäin, eikä moottoripyörässä ole edessä rekisterikilpeä. Lisäksi, kuten totesit, kuski pitää olla kuvasta tunnistettavissa ja kun meikäläisellä on ns. integraalikypärä, missä vielä on tummennettu visiiri, niin eipä sieltä kuskin kasvoja näy vähääkään. Periaatteessa olisivat tietysti voineet lähteä perään kun salama oli välähtänyt, siinä autossa on kuulemma aina kaksi poliisia. Tässä tapauksessa se ylinopeus oli ilmeisesti sen verran pieni, että eivät vaivautuneet(??). Joo, ainakin silloin kun rajoitukset ovat järkeviä suuruudeltaan, aina eivät ole…
Se on sitten toinen juttu, jos niitä pitää tyhminä ja menee omasta mielestään järkevää vauhtia. saattaa tulla ongelmia, mutta sekin on oma valinta
Tuli käytyä landella viikonlopun aikana ja ajettua noin 1000 km. En saanut sakkoa, mutta totesin nopeusrajoituksien laatijoden pyrkivän maksimoimaan sakkotulot. Olen usein ihmetellyt miksi suorilla kuljettajan näkemyksen mukaan saman arvoisilla tieosuuksilla nopeusrajoitus vaihtelee 80 ja 100 km välillä. Liikenteen seuraamisen lisäksi on siis koko ajan haettava tienvarteen pystyttyä mahdollisesti puskan osittain peittäämää nopeusrajoitusmerkkiä. Luulen, että osoittamalla näille alueille nopeudeksi 90 km. turvallisuuus säilyy yhtä hyvänä ja kuljettajat voivat keskittyä liikenteen seuraamiseen. Ja matkaan käytetty aika pysyy melkein samana. Samoin sivutieltä tullessaan kuljettajat varmasti tietävät sallitun nopeuden eivätkä satasen alueella, kuten nyt, epätietoisena hidasta liikennettä. Liikenteen hidastamisesta ovat poliisitkin jo varoittaneet. Aiheuttaahan se turhia ohituksia.
"Mies menee ja mies tulee ja mies vastaa itse kulkemisistansa". Tähän astisen elämäni aikana olen saanut poliisilta 4 sakkoa, kaikki ylinopeudesta. Ei paljon, kun ottaa huomioon, paljonko on tullut ajeltua ja varsin usein pientä ylinopeutta. Toki aina keli yms. olosuhteet huomioon ottaen.
Nopeuksiin liittymättä, tänään näin kaksi törkeää liikennerikkomusta: pysähtymättä suojatien eteen pysähtyneen ohi ja samalla päin punaista valoa. Molemmat samassa paikassa. Itse olin jalankulkijana.
Mielestäni jatkuva alinopeus tyyliin 82 km/t satasen alueella voi olla vaarallisempaa kuin pieni ylinopeus tyyliin 109 km/t.
Niinpä. Varsinkin kun monilla selkeää alinopeutta ajavilla syy siihen alinopeuteen ei ole se, että haluaisivat jotenkin lisätä liikenneturvallisuutta. Tai tavallaan sitäkin, todellinen syy on kuitenkin se, että tyypit ovat jo sen verran seniilejä, että heidän kyky seurata liikenteen tapahtumia on jo selvästi alentunut. Hitaammalla ajolla saa enemmän aikaa tapahtumien prosessointiin.
Kun ei ole kiirettä mihinkään, niin hitaammin ajaen voi säästää rahaa muuhun kuin liikkumiseen paikasta toiseen. Ja hermojaan. Jonon muodostaja on aina se toisena oleva kuski, ei ensimmäinen.
Just joo. Näitähän näkee, että joku seniori köröttelee hissukseen maantiellä reilua alinopeutta ”kun ei ole kiire minnekään” ja perässä matelee ties kuinka paljon linja-autoja, raskasta liikennettä yms. joilla on joku aikataulu perille pääsyn suhteen. Esim. jollain täyteen kuormatulla rekalla on vaikea lähteä tuollaista ohittamaankaan. Useammankin kerran olen joutunut moottoripyörällä tilanteeseen, jossa joku papparainen tunkee autonsa kärkikolmion takaa suoraan eteen ilmeisesti vaan siksi, että ei huomaa. Ko. tyypeillä ei pitäisi enää olla ajokorttia ollenkaan. Ilmeisesti lääkäreillä on jostain syystä melko korkea kynnys lähteä keltään ajo-oikeutta epäämään(??).