Sähköpostiini tullut viesti Dear Sir, We are happy to announce that your FIAP account info/distinction has been updated! From now on, your personal profile will display the new info/distinction. The certificate, badge and photographer’s card for your new distinction will be sent to the FIAP Liaison Officer in your country. Congratulations on your achievement! Best regards, The FIAP distinction service
Minäkin sain viestin: salvychica 1 minuutti sitten Lähetä minulle paras valokuvasi, ei kännissä eikä kalustasi
Räppäri Kanye West aikoo pyrkiä USAn presidentiksi, ja pyysi Donald Trumpia varapresidenttiehdokkaakseen. Kuinka ollakaan, Trump ns. repi pelihousunsa... Presidentiksi aikova Kanye West esitti Trumpille nöyryyttävän ehdotuksen – Trump raivostui
Viime viikkojen kotimaan politiikasta tuli mieleen se vanha sanonta: "Kepu pettää aina.", mutten muista kenen sanomaksi sitä väitetään. Muistavatko muut? EDIT Vai onko se vain yleiseen elämänkokemukseen perustuva havainto, samanlaatuinen kuin esimerkiksi "Talvella on Suomessa yleensä keskimäärin kylmempää kuin kesällä."?
Usein arvostellaan sitä, että lain valmistelussa ei käytetä asiantuntijoita. Nyt kun lakiesitys palasi asiantuntilausuntakierrokselta, niin syntyy kalabaliikki siitä, että esitys ei menekään sellaisenaan eteenpäin kuin se ennen asiantuntijalausuntakierrosta esiteltiin. Tämä vain täältä sivusta katsoen ilman antipatioita mihinkään suuntaan.
Kairamon nimiin se lausuma on yleisimmin pantu, mutta voi se olla vanhempaakin perua. Oikeiston piirissä on kai jokainen punamultahallitus ollut maalaisliiton/kepun puolelta porvaririntaman pettämistä. Eka suuri kusetus kaiketi oli Mannerheimin syrjäyttämisen ekoissa presidentinvaaleissa ja Ståhlbergin junaileminen pressaksi - siis valkoisen oikeiston kannalta.
Ysiluokkalaisen matemaattiset taidot voivat olla kakkosluokan tasolla peruskoulun jälkeen ja syy tiedetään – Piia Haapsaari: “Se ero on hirveä” Oikeastihan tuo on päivän, kuukauden, vuoden ja vuosikymmenen Laskutaitoja ei enää ole isolla osalla peruskoulun päättäviä. Käytännössä ei ollenkaan. Se on siinä, että asia on julkisuudessa esillä. Joku kertoo, että keisarilla ei ole vaatteita. Just artikkelissa kerrottuun tapaan tapausten kulku meni. (Tiedän. Olin paikalla.)
Syyskuussa käytiin Ruotsissa. Siellä erään koulun rehtori sanoi ihan suoraan, että inkluusio ei siellä toimi, mutta he eivät ota siitä edes stressiä. Oli aika surullista katsoa, kun osa koululaisista oli oppitunneilla kuulosuojaimilla varustettuina. Sanoi myös, että minkäänlaista tukiopetusta on täysin mahdotonta olevilla resursseilla järjestää ja oppimisvaikeuksiin puuttua, kun eri äidinkieliä koulussa on nelisenkymmentä. Perusopetuksen taso (suunnittelu) oli täysin ala-arvoista ainakin sen ajan, minkä oma lapsi kävi peruskoulua 2009->. Opetushallituksessa varmaan eletään jossain ihme vihreässä kuplassa rakentaen parempaa maailmaa, unohtaen se, että sen lapsen näkökulmasta se perusopetus kestää vain sen peruskoulun ajan. Kaikki puutteet on pois jatkosta. Ja pieleen mennyt ops on pieleen mennyt ops. Ei niitä pitäisi kehittää kokemusasiantuntijuuden kautta. Sitten taas toisaalta vanhemmilta vaaditaan jotain ihme 24/7 päivystämistä wilman ääressä. On suht käsittämätöntä sekin, että kohkataan jostain digitalisaatiosta opetuksessa, mutta 95 % "tilaajapuolelta" ei ole mitään, ei yhtään mitään, käsitystä mm. ohjelmien/ohjelmoinnin perusteista. Tietotekniikan opetus on edelleen jotain Excelissä tai Google Sheetsissä solun muotoilua.
Inkluusio voi periaatteessa toimia, ehkä hyvinkin. Se kuitenkin edellyttää resursseja - aika paljon. Opettaja on täysin mahdottomassa tilanteessa, jos tavallisen kokoisessa ryhmässä on yksikin (tai 2-3) erityistä tykea tarvitsevaa. Ei yksi ihminen voi tehdäa kahta asiaa samanaikasesti. Jos keskittyy niihin tukea tarvitseviin, on koko joukko muita oman onnensa nojassa. Ja tietysti päinvastoin. Aika yksinkertaista, mutta OPH:n piipertäjille ehkä ylivoimaista ymmärtää. Jos opettaja yrittää jakaa toimintaansa 3-4 suuntaan samanaikaisesti, ei kukaan luokassa saa OPS:n mukaista opetusta. Hoitelin jioskus lisäopetusta (10-luokka) Vantaalla. Noin 120-140 oppilasta vuosittain. Ihan mukavia, asiallisia nuoria - jossain määrin vain aikuisten huomion ja avun tarpeessa. (Varsinaiset ongelmanuoret tai häiriköt eivät tavallisesti hakeutuneet lisäopetukseen, heille riitti kyllä se 9 vuotta ) Asiallisella ja oikein hoidetulla yläkoulun opetuiksella tuota lisäluokkaa ei olisi tarvittu, tai sitten ehkä yksi opetusrymä olisi riittänyt.
Inkluusiossa on hyvä pohja-ajatus. Tehostettua tukea tarvitsevat saavat tavallisessa luokassa mallin, miten tavallisesti käyttäydytään ja ollaan ihmisten kanssa. Resursseja ei valitettavasti usein ole tarpeeksi. Tehostetun tuen jälkeen tehdään hallintopäätös erityisestä tuesta. On inkluusion puolesta- ja vastaanpuhujia. Totuus ei ole tässäkään niin yksiselitteinen kuin mediasta saatu käsitys.