Kokeile ihmeessä. Muistan ihan pienenä saunassa ihmetelleemme kaikki pitkää pesusientä jonka faija oli ostanut mutta minulle jäi silloin käsitys että se oli merenpohjassa kasvanut aito pesusieni. Taisipa ollakin tämä. Luffa pesusieni Tuota siemensyöksyistä voinee varoakin. Googlasin jotain kissapedon kidasta
Taisi olla vuosi 2005, kun salarakkaat kertoivat lehtien sivuilla ainakin sen salarakas-osan olevan ihan ammatti. Ehkä siihen sitten liittyy osana myös se salaero. Niin tai näin, osa tulonmuodostuksesta on kai niissä ammateissa aina Hymy-lehden juttupalkkio. Salarakkaat – Wikipedia
Joo. En tosiaan tämän taustaa tiedä, ja jutun lukemisenkin jätin väliin, joten tiedä sitäkään vähää. Mutta onhan tuo vähän samaa sarjaa kuin: "Jartsa söi voileipää ilman leipää - katso kuvat".
Sattuuhan näitä paremmissakin piireissä. Oikein ulkomaan uutisena! https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000008797587.html Jäädään odottelemaan pahaa hyttys- ja polttiaiskesää.
Piti hiukan täydentää kottikärryn paineita näin talven jälkeen. Noita Neuvostoliiton tuotteita aina joskus mollataan, mutta on niissä varsin toimiviakin. Kyseinen pumppu on peräisin ekasta omasta autostani, Moskvitsh -57. Siis ikää alkaa olla eläkkeen edestä, 65 vuotta. Käyttöohjeensa mukaisesti toimii edelleen. (Mossea seurasi sitten brittivalmiste, Morris Mini, ja laadun romahtaminen oli vaikea ymmärtää. Englannissa tehtyä autoa ei sittemmin ole talouteen tullutkaan, eikä tule.)
Luen nykyään muun muassa Iso-Britannian historiaa sodanjälkeiseltä ajalta. Brittiläinen autoteollisuus oli ainakin 1970-luvulla (en ole aiempiin vuosikymmeniin vielä päässyt) varsinainen murheenkryyni. Tuotteet saattoivat olla konsepteina varsin toimivia, mutta alan tuottavuus oli kovin alhainen ja työn laatu aivan surkea. Kovin usein autot olivat viallisia suoraan tehtaalta.
Tuo pumppu on sen verran yksinkertainen härveli, että olisi kyllä ihme jos se ei toimisi. Siinä se taas nähdään, että kerran menetettyä mainetta on vaikea palauttaa. Ei vaikuta, vaikka vuodet kuluu ja tilanteet muuttuu, monien ihmisten mielipiteet ja käsitykset eivät muutu, vaikka ne käsitykset olisivat muodostuneet joskus vuosikymmeniä sitten…
Näinhän se menee, en vieläkään mielelläni osta juuri mitään Samsungin tuotetta, kun joskus aikanaan toimme niitä maahan ja 1000 kpl erästä CD-soittimia, 100 oli ilman lukupäätä
Niin se menee... Toisaalta, ihminen oppii erehdyksistään, ja se on tavallaan välttämätöntä. Olisihan ihminen poikkeuksellisen typerä, jos tekisi saman virheen kerran toisensa jälkeen. Mainitussa autokysymyksessä ajat eivät ole kuitenkaan olennaisesti muuttuneet. Autojen valmistuksen laatu on edelleen muualla olennaisesti parempi, tosin nykyisellään pitää turvautua korealaisiin ja/tai japanilaisiin valmisteisiin, jos haluaa kestävän ja kohtuullisen vähän korjauksia vaativan kulkupelin. Takavuosina riitti saksalainen tai ruotsalainenkin Aikamoista havainto-opetusta oli aikoinaan saatavilla, kun samaa automallia tehtiin Englannissa ja Saksassa rinnakkain. Ford Escort, esim. Saksalainen ja brittivalmiste näyttivät samoilta kauempaa katsoen, mutta käytössä oli iso ero. Sama koski Opel/Vauxhall -mallien eroja. Ihminen ei voi tietää, kuinka monesta paikasta samanaikaisesti auto voi vuotaa öljyä parkkiruutuun, ellei ole omistanut Vauxhallia
Brittien autoteollisuus kai on pääosin siirtynyt ulkomaiseen omistukseen. Ford, BMW, japanilaiset, joku kai kiinalainenkin, ovat enimäkseen omistajina vanhoilla brittimerkeillä. Land Rover, perusbrittiläinen merkki, on intialaisessa omistuksessa. Tavallaan emämaa-siirtomaa-asetelma on kääntynyt päinvastoin: intialaiset teettävät briteillä autoja tehtaassaan
Ladoissa oli mukana ihan vastaava. Männässä saattaa olla nahkaa, asbestia ja mitä nyt mielikuvitus voi keksiäkään.
Alkuperäinen nahkainen männäntiiviste on toki hapertunut vuosikymmeniä sitten. Taidettiin leikata uusi vanhasta saappaan varresta tms. nahanpalasta. Noitten vehkeiden hyvä puoli on huollettavuus: osat on kiinnitetty kierteillä. Nykyiset vastaavat ovat osin muovia, kasattu liimaamalla tai puristusliitoksella ja mahdottomia purkaa ehjinä.
Joo. Penskana noista tuon tyyppisistä puhalleltiin ilmaa suuhun. Kankaat (asbestia sisältävät) oli siinä mielessä hyvä, että kesti pidempään. Tämä vaan tosiaan ihan huomiona, kun näitä kehutaan. Stalinin aikaisia nahkoja en halua edes miettiä.
Stalin kuoli 1953, joten -57 mallin Mossessa on luultavasti ollut uudempaa nahkaa... Asbestia käytettiin kyllä huoletta niihin aikoihin. Meilläkin oli isoja kankaanpaloja, joilla suojattiin ympäristöä hitsatessa - vaikkapa Mossen penkkejä helmapeltejä korjaillessa Rakennusten katot ja jossain seinätkin olivat asbestipitoisia levyjä, Minerit, Vartti jne. Käyttö kiellettiin vasta 1994.
Se Mosse oli tosiaan paljon paremmin tehty kuin 60-luvun brittiautot. Osa ansiosta kai kuitenkin kuului saksalaisille insinööreille, jotka olivat paljolti suunnitelleet osia, ja suurelta osin kai valmistuslinjastonkin. Se malli ei koriltaan enää ollut Opelin kopio, mutta moottori oli. Meilläkin vaihdettiin siihen Opelin venttiilit ja muistaakseni männänrenkaatkin, niitä kun pidettiin kestävämpinä. Osat kävivät kyllä 1:1.