Niin tai esim. Patek Philippe -kelloihin. Erään hinnaston mukaan halvin malli on 25 339 € ja kallein 1 199 569 € ja sitten kaikkea siltä väliltä.
Hauskaa Joulun odotusta. Toivottavasti vainajien lihat maistuu! Kaikkien miljoonien murhattujen sikojen muistoksi:
Semmosia kerpeikkareitahan me "ihmiset"ollaan ... Joulurauhaa ... Mätänevien lihakasojen ääärellä... Hah
Tulin ostaneeksi kierrätyskeskuksesta historiakirjan, jolla olikin oma historiansa. Ei sen kummempi opus kuin Kekkoksen päiväkirjat. Sen kuitenkin olivat lahjoittaneet saajalleen 80-v synttäreillä opiskelukaverit Sortavalan seminaarista. Kirjan välissä oli vielä Antti Henttosen synttäreillä pitämä puhe, kolme arkkia koneella kirjoitettua. (Henttonen sattuu vielä olemaan jossain määrin tuttu mies, Opettaja-lehden päätoimittaja aikoinaan. Täyttää seuraavaksi 100 v, jos hyvin menee.) Puheessa oli käyty tavan mukaan läpi porukan historia: seminaari jäi kesken, piti lähteä rintamalle. Puolet joukosta (15/30) selvisi sitten aikanaan jatkamaan opintojaan Rauman seminaariin, josta sitten kuka mihinkin puuhaan. Henttonen itse oli sittemmin keskeisiä peruskoulujärjestelmän ideanikkareita. Aikalailla syventävä silmäys historiaan jo ennen itse kirjan lukemista Sisältöhän tunnetusti on sekin ihan hyvä näkökulma 50-60 lukujen historiaan. (Sortavalan seminaari tunnettiin myöhemmin nimellä Joensuun yliopisto, nykyisin Itä-Suomen yliopisto.)
Sekin on sinänsä jo aika paljon. Mississippi virtaa 10 USAn osavaltion läpi, ja väkeä on sen rannoilla noin 65 miljoonaa. Ovatko ihan kaikki "renesanssi-ihmisiä" on sitten toinen juttu. Mututuntumalta veikkaisin, että noin puolet ei osaisi tavata sanaa "renaissance", eivätkä loputkaan sanaa "reconnaissance".
Ei, alun perin on kaksi sanaa. Alunperin ON yhdyssana - onko se Kotuksen mielestä oikein, on sitten toinen juttu
Katsoin eilen illalla televisiosta kirjallisuuden Finlandia-palkintojen jakotilaisuutta, en tosin aivan alusta asti. Aulassa kuvattua haastattelua näytettäessä mietin, että paikka näyttää tutulta: rakennus on vanha opinahjoni vuosikymmenten takaa.
Minun virhe. Se on eksonyymi tosiaan vain sen joen suisto. Mississippin suisto - Eksonyymit – Kotimaisten kielten keskus (kotus.fi)