En laita tähän kuvia, koska itse en sellaisia ole kuvannut, vaan olisi mukavaa kuulla mielipiteitä niiltä, jotka niitä tekevät. Siis: Miksi pitää olla suu auki irvessä ikään kuin raivoisasti huutaen? Ehkä tämä muoti on jo hiljalleen hiipumassa, mutta mainoksissa ja niitä matkivissa nuorten harrastelijoitten kuvissa tämä on vielä osittain vallalla, ja varsinkin siellä, missä selfieitä näytetään. Olen kysynyt tätä aikaisemmin joillakin palstoilla saamatta vastausta. Mihin tuo ilme viittaa, mikä sen merkitys on? Onko kyseessä pelkkä "kun muutkin". Ihan uteliaisuudesta kyselen. Kapa
Minusta pitäisi katsoa kuvaa kun siitä puhutaan. Mutta mennään nyt toistaiseksi muistikuvilla. Sellaisia huutokuvia pitänee analysoida ihan yksinkertaisesti. Kuvan aiheena lienee terapian harjoittaminen. Ei sen kummempaa.
1) Kasvonilmeily tuli nuorisokulttuuriin 1950-luvun rock & rollin myötä. Siitä ilmeily päätyi brittiläisen muotikuvauksen myötä valokuvauskulttuuriin. Valokuvaus on kulttuurien leikkiä; jokainen kuva kantaa jotain traditiota jossain määrin. 2) Nykyään on muotia "asenne" jopa työelämässä. Irvistävällä on sitä, sellainen ihminen ja kuva on "räväkkä". 3) Tavallinen ilme tekee kuvasta tavallisen, erikoinen ilme erilaisen. Erilainen on parempi. Taiteellinen, ei porvarillinen tai keski-ikäinen. 4) Kasvonilme antaa mahdollisuuden vuorovaikutukseen mallin kanssa (oikein mallinohjausta!) - tuloksena syvempi kuvausperformanssi ja samaistuminen elokuvien valokuvaajiin. 5) Jne...
En laita tänne toisten kuvia, kuten en muuallekaan. Kyllä tiedätte mitä tarkoitan, jos olette edes joskus olleet silmät auki. Kommenttisi ei selvitä asiaa mitenkään. Kapa (Itsensä paremmaksi tunteva XXXL-taiteilija)
Primaaliterapia – Wikipedia Huuto – Wikipedia Sitten on tietysti mvuoren sivuama rock'n'roll ja voi tuntua päheeltä esittää kiljuvaa laulajaa kuvassa.
Linkkejä kuvia sisältäville sivuille voi kyllä laittaa. wpid-bigstock-portrait-of-young-angry-man-52068682-1024x711.jpg
Olet ilmeisesti osittain jäljillä. _ "Räväkkä", hauska termi, sitä käytettiin kun Beatlesit tuli. _ Mistä tulee tuo suuaukihuutotraditio? Osittain etsin sitä. _ Tuota nelosta en oikein sisäistä/ymmärrä. Kapa
Ensimmäiseksi tulee mieleen, että suu auki huutamisella yritetään vain ilmaista voimaa ja vitaalisuutta. Karjuva leijoa, gorilla tai muu vahvaksi ja maskuliiniseksi mielletty eläin. Primitiivistä tietysti, mutta massamediahan on sitä.
En oikein usko, että kaikki ovat noin ahdistuneita, enkä myöskään usko, että monikaan noista tuntee Munchin teoksen. Nähnyt on varmaan jossain julkaisussa kuvan ohimennen, niin levinnyt se on. En ottaisi Munchin Huutoa tähän yhteyteen. Kapa
Vaan kun akatkin huutaa suu auki. Haluavatko olla alfauroksia? Olisi mukavaa kuulla vastauksia ihmisiltä jotka näitä tekevät, eikä vain kommentteja sivustaseuraajilta. Kapa
Tässä olemme junassa Puolassa 86-87 talvella Otavan Opiston tiedotus- ja viestintälinjan retkellä, päämääränä Budapest. + bonuksena Gdanskissa taksissa takapenkkiläiset (pelkääjänpaikallakin kaksi, perusmersu)
Minä olen niin hurja, että lainaan Sami Hedbergin mainosta anaalisointiin, jos sallitte. Tulkitsenpa, että kyseessä on kolme syytä, jotka liittyy kuvan objektiin, subjektiin ja vastaanottajaan, näiden keskinäiseen kimppaan: sukupuoli (huutaja on mies), ikä (huutaja on nuori/keski-ikäinen mies) ja hänen statuksensa (MÄ olen!). Keneltä, mitä ja kenelle? Huutaja on samaan aikaan kameran takana ja kameran edessä ja vielä se, jolle kuva otetaan. Äijältä äijälle, äijyyttä. Samaa kuin ah niin muodikasta kuin yakuza-tatskatut kokit ja italianganstojen lätsät, sormet piruina!
Miksi ihmisen olisi syytä pitää suunsa kiinni (kuvassa)? Miksi pitää miettiä olemusta, ilmettä ja ohjata mallia, myös itseään? Miksei olla luontevia ja huutamatta? Eikö nämä ole samansukuisia kysymyksiä?
Niin muuten tossa mun huutokuvasarjassa edellä ohjasin avaamaan suun niin auki kuin lähtee ja mielipuolisen absurdin kauhun. ;-) ------------------------------------------------------------------- Tässä samaa aihetta, kuten: "Näihin suu auki kuviin törmään useasti. Jotain kai huudetaan, tai puretaan agressiota?" "teatraalisessa kontekstissa, johon tämä järjestetty ja ohjattu kuva kuulunee, voi hyvin myös kysellä (itseltään)..." jne Tavoita lähimmäinen (ed. Toisella sivulla vielä vauhtiin päästään. Kannattaa kerrata.)
Olen epäillyt että - ainakin joskus - tuollaisilla "huuto-illistelyillä" yritetään tavoitella jotain helposti hyväksyttävää siivo -versiota meissä kaikissa piilevään luonnolliseen alkuvoimaan ja vanhakantaisesti nimettynä "eläimellisyyteemme". Mainittuja oli, minunkin mielestäni, taannoin enemmän ja niihin törmäsi vaikka sellaisissa aiheissa, kuvituksena, kuten "kuukautiskivut, avioriidat" jne. Niissä kuvatoimistojen studioissa mannekiinit oli laitettu monttu ammolleen " huutamaan" niin että sylki muodosti sillan kitalaesta kielelle ja kitarisat näkyivät. Vetoamalla alitajuisiin tunteisiin, joita kuvatkin herättävät, meille myydään tuotteita ja propagoidaan aatteita...
Esillä on sellaisia suu-auki kuvia joita en miellä Kapan mainitsememaan kategoriaan, koska ne a) ovat huonoja plagiaatioita, B) huonoja kuvia muutenkin.. tylsiä siis, joissa suu auki onkin ainoa oleva asia joka poikkeaa roskasta, eli ovat roskaa Itselle tulee mieleen, melko vahvastikin kuvaa tekevä venäläinen valokuvataiteilija huutavine lapsineen karuudessa mustavaloisena, mutta en linkitä kuvaa, saati sellaista esitä kuvana, joku on voinut nähdä. Sitäkö tarkoitat Kapa, vai sen palgiaatioita vain?
Googlettakaa vaikka "screaming photos" tai "Screaming Images" niin näette niitä. Jos muka ette ennen ole nähneet. Sitten mietitte miksi niitä on. Kirjoitatte sitten tänne... Tässä lainaus erääseen kuvaan liittyvästä tekstistä: "Emotional blonde woman opening her mouth widely screaming loudly being dissatisfied with something expressing disagreement and annoyance. Female shouting at boyfriend, Negative emotions and feelings" -Semmosia...