Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Pähkäilyä peiliteleestä

Keskustelu osiossa 'Optiikat' , aloittajana rumpukone, 21 Maaliskuu 2007.

    Epätoivoisesti olen etsinyt budjettiluokaan kuuluvaa teleä joka olisi ominaisuuksiltaan edes välttävä, nyt olen pohtinut vaihtoehtona peiliteleä joka ei pahasti kukkaroa rasita. Peiliteleen kiinteä aukko arvatenkin rajoitaa käyttöä, ei taida kuvia saada käsivaralla hyvissäkään olosuhteissa. Nyt kyselen käyttökokemuksia, minkälaista piirtoa nämä tarjoavat, sopiiko tämä edes satunnaiseen käyttöön, tai onko käytänössä hankala käyttää. Yksi vaihtoehto olisi Tokinan 80-400 mm zoomi, mutta hinta on tälläkin on moninkertainen, jos jollain on heittää suosituksia jostain objektiivistä, max 600 euroa, niin kiitän jo etukäteen. Niin ja todetaan sekin että harrastelija ei vaadikkaan maksimaalista laatua, johan se hintarajakin sen kertoo.
     
  1. Vs: Pähkäilyä peiliteleestä

    Valtasosa 500 mm:n tai alle peiliteleistä on valovoimaltaan f1:8. Niissä ei ole automaattitarkennusta eikä muutakaan automatiikkaa, joten joissain digeissä voi tulla käytännön ongelmia eri valotusautomatiikkojen kanssa. AInoa piirre, josta en itse pidä on valopisteiden muoto epäterävällä alueella (rengassalaman kuvio = donitsi).

    Tamronilla on ainakin SP-sarjan 500 mm peilitele, josta kerrotaan hyvää:

    http://fourthirdsphoto.com/vbb/archive/index.php/t-685.html

    Unohtamatta myöskään SP-sarjan 350 mm /f1:5.6 -mallia, joka aivan käsittämättömän pieni laitos.
     
  2. aksy

    aksy

    113
    0
    0
    Vs: Pähkäilyä peiliteleestä

    Peilitelessä kannattaa ottaa huomioon, että se piirtää huippuvalot renkaina. Varmaan tämän jo tiesitkin. Jos puhutaan halvasta ja välttävästä lasista niin Sigman 70-300mm 1:4-5.6 DG (APO) pyörii siinä parin sadan hintaluokassa ja APO:lla varustettuna tarjoaa hintaansa nähden kohtalaisen kuvanlaadun. Omistan ko. lasin ilman APO:a. Ei terävin mahdollinen suurilla aukoilla, mutta vähän himmennettäessa siedettävä eikä kovin painava putkilo. Onhan se kyllä muovisen oloinen, mutta tähän mennessä toiminut. Peiliteleä en kyllä suosittele hankkimaan kiinteän aukkonsa takia, jos ei haluta sitten halvalla 1000 millistä tai jopa pitempää.

    edit:myöhästyin. Pari asiaa tulikun tuplana:|