Vatanen muistelisin jossain kyseli tuosta Sigulista. Tässä esimerkki 18 millin polttovälillä kamerana D700. Filmille en ole tuolla kuvannut. Ensimmäinen yksilöni ei skarpannut oikein ja oli muutenkin suttua, tällä yksilöllä olen tehnyt paljonkin ihan oikeita töitä. Toimii myös aivan laajispäässä. 20 - 24 millillä jotain suttua ilmaantuu reunoihin. Ei kuitenkaan kovin hurjaa sellaista. kapa
Vs: Sigma 12-24_18 mm ja täyskenno Laitan vielä pari esimerkkiä. Värit ja sävyt voi olla mitä tahansa, sillä melko suoraan RAWista käännetty sen ihmeempiä säätelemättä. Toinen 13 millisella ja toinen 24 millisellä, jossa tuo nurkkaepäterävyys onkin ja huomattava. Tuon pitemmän puolen ongelman olen ratkaissut tämän tyyppisessä kuvauksessa vaihtamalla runkoon primeä. Dokkarityyppisessä elävän elämän kuvauksessa tuo on yleensä toisarvoista, sillä harvoin pääaihe on nurkissa. Suurin aukko 5,6 tuolla päässä taasen ei houkuta dokkaroimaan ainakaan hämärissä. Kai nuokin teräävyysilmiöt vaihtelee yksilöstä toiseen, kuten Sigulilla on tapana. kapa
Vs: Sigma 12-24_18 mm ja täyskenno Mun silmään aika softia ja kontastitonta. Mutta mulla onkin huonot silmät. T Jukka
Vs: Sigma 12-24_18 mm ja täyskenno Objektiivi on varmaan oikein kiva, mutta tällaiset Tekniikan maailma testaa -kuvat kuuluvat kyllä ihan muulle osastolle kuin Kuvat ja galleriat, joka on kuvista eikä objektiiveista keskustelua varten.
Vs: Sigma 12-24_18 mm ja täyskenno Et sitten parempaan pystynyt. Hommaa lasit tai opettele ymmärtämään lukemaasi. Huvittava huomata, kun jonkun kuvia kritisoi (ei löydä kehuttavaa), nin kuittailu ei tahdo loppua sitten millään. "Laitan vielä pari esimerkkiä. Värit ja sävyt voi olla mitä tahansa, sillä melko suoraan RAWista käännetty sen ihmeempiä säätelemättä." kapa
Vs: Sigma 12-24_18 mm ja täyskenno Hauskaa joulun odotusta sinullekin, kiva että jaksat olla valppaana. Vaikka esimerkkinä laitoinkin joillekin, joilla saattaisi olla asiaan jonkunlaista muutakin kuin vittuilumielistä kiinnostusta, niin sen voin sanoa, että kyllä nuo kuvat ovat aivan tosi mielessä kuvattuja. Eivät kylläkään sellaisia vuoristomaisen jylhiä ja maailmoja syleileviä taidekuvia, vaan puhdasta dokumentointia, jolla on paikkansa jossain. Tylsiä ehkä joillekin, jotkut taasen löytävät niistä juuri sen, mitä ovat kuvaajalta pyytäneetkin. Eikö olekin kummallista tämä asioitten erilainen näkeminen? kapa P.s. Sen verran olen tyhmä ihminen, etten tajunnut olevani väärillä vesillä. Täällä muistelin jonkun tuosta kyselevän ja ajattelin ystävällisesti auttaa ihmistä muutamalla kuvaesimerkillä. Pahoittelen, että olen rohjennut laittaa epäteräviä jotain joku testaa-kuvia tänne. Tapanne myös ilmaista, että virhe on tapahtunut, on hyvin selkeää. Sellaista selkokieltä, mitä minäkin (ehkä) ymmärrän. Vielä kerran vilpittömät anteeksipyyntöni. Moderaattorit pyyhkikööt virhepostaukseni heti, kun aikaa vain on, sinne bittien taivaaseen, josta aina jää ikävä muisto hautaustoimiston arkistoon. Hyvin mielin pikku virneessä voitte mennä untuvapeittonne alle. Kauniita unia. Kapsu
Vs: Sigma 12-24_18 mm ja täyskenno Jostain olin lukevani että sopii jopa paremmin filmikameraan,mutta kehuja on tullut D 700 ym käyttäjiltä.Kysymys ei ole myyntipuheesta,nikonin 14-24 2,8 on parempi,muttei hinta laatusuhteeltaan.Vääristymiä ei ole sigmassa sen enempää.Sanokaa minun sanoneen..heh t kimo
Vs: Sigma 12-24_18 mm ja täyskenno Mulle kelpaa ihan tollaisenaankin, mäkun oon tällainen pullonpohjafriikki. pääasia että saa väännellä ja sit vähän sihtata. Kävin mä Rajalalla koklaamassa noi Nikkorit, ei ne mitään sen kummallisempia ole. Ota sä kapakin iisisti, kato joillakin on elämäntehtävänä toi opettaminen, on sitten insinöörimiehiä tai musamaikkoja. Tulis tänne pääkallopaikalle, ei tarttis lämpimikseen jauhaa...
Vs: Sigma 12-24_18 mm ja täyskenno Jauhanpa piruillessani vielä tuollaisen Tekniikan maailma-kuvan. 17 millisellä, NEFistä puristin kotiläppärillä, kun täältä löytyi tuollainen levykkeeltä. Yleensähän ei kotona ole mitään. Tällä ikivanhalla läppärillä ei sitten saada viilareille sopivaa, mutta esimerkkinä miljöödokumennoinnista kuitenkin jonkunlainen. Ehkä sellainen, mitä tuollakin polttovälillä voi tehdä. Kielenpingoittajalle voin laittaa pyydettäessä terävää ja insinöörille sopivasti oikeanlaiseen lokeroon pakattuna. kapa p.s. Ei kai kukaan tosissaan luule näkevänsä ruudullansa noita terävyyksiä ja kontrasteja? Silleen oikeesti kun ne tehdään paperille. Eikä varsinkaan, jos sanotaan, että ei ole edes kuvaa viiimeisen päälle säädelty.
Vs: Sigma 12-24_18 mm ja täyskenno Mulla oli vähän vastaava Tokina, mutta croppirunkooon tehty, jota kyllä kehuttiin, mutta ei se mikään ihmeempi lasi ollu, enkä sitä tullu myydessäkään liikaa ylistellä; kyllä sillä toimeen tuli. Ihan passelia jälkeä toi tekee. Sigmalla on ollu sitä laatuhaitaria jonkin verran. Mä en o liiemmälti katellu mihin mikäkin kuva kuuluu ja jos on joku testi kuva, hyvä nähä millasta jälkeä eri laseilla tulee. Lisää vaan aiheen kanssa tai testimielessä. Tuleehan tostakin jotain jutun juurta.
Vs: Sigma 12-24_18 mm ja täyskenno Kehtaan väittää että ovat, Sigmalla parisen viikkoa ja sen jälkeen pysyvästi Nikkorilla (14-24) kuvanneena / kuvaavana. Ei sillä että tuo Sigma huono olisi, hintaisekseen varsinkaan. Nikkori on vaan parempi, ja 2.8. Ja helvetin paljon isompi.
Vs: Sigma 12-24_18 mm ja täyskenno Joo, onhan se Nikkor ihan toista luokkaa, eikä se kaksi milliä siellä alapäässä paljoa tunnu. Persaukisen ratkaisu ja ennen Nikkoria ainoa. Nyt oli tänne viimeinen komenttini. Pelkään vuoren vyöryvän päälleni. Jatketaan muualla, jos on tarvetta. Minulla ei ole. kapa
Vs: Sigma 12-24_18 mm ja täyskenno Siks vaan sanon että pullonpohjakin kelpaa, kun säännöllisesti olen käynyt lauttiksessa, jos voi osoittaa että on filunkia, kyllä ne siellä fiksaa tai kokonaan vaihtaa.en tiiä montaa puotia joka sen tekee, nikoninkin söörvis on musta ihan pilaa, sinne jonottamaan JAS tekniikkaan, ennen sentään kaiken Oljemark fiksas odottaessa, jos totes että palikkaa tarttee venata, toinen kapistus tuli heti näppeihin. No kyl mä ymmärrän, kun ei oikeesti ole enää prööfotareitakaan, mitäs sitä turhaan, karjaa ja laumaahan me kaikki... Oljekin ajaa nykyään taksia vantaalla, voi vittu, hukkaan menee siinäkin super jässe...
Vs: Sigma 12-24_18 mm ja täyskenno Kyllä nämä ovat mielestäni keskimääräiseen tarjontaan verraten sen verran jepulistason kuvia, että olisin valmis antamaan Kasimirille anteeksi kauheanhirveänkamalan syntinsä objektiivin mainitsemisesta. Lisäksi pidän elettä vain kauniina kohteliaisuutena - kun kerran oli nimenomaisesta klasiklöntistä esitetty kysymys täällä. Ei tarvitsisi olla ehkä ihan niin tiukkoja linjauksissaan - ihmisiähän me vaan kaikki ollaan ? - Erska, Vajavainen Ihmispolo
Vs: Sigma 12-24_18 mm ja täyskenno Ei tämä mitään vittuilua ole, en mä niin pikkumainen ole. Mun mielestä nuo kuvat vaan on jotenksakin pehmeitä ja kontrastittomia. Näyttää ihan samalta kuin vertaa samaa ruutua, joka on skannattu tasoskannerilla ja kinoskannerilla. Itselläni oli tuo sigma 10-20 minoltaan aikanaan, tuntui ihan hyvältä, kunnes olen nyt tähän nykyiseen nikoniin ostanut kiinteitä optiikoita. Ero on aikamoinen ja näissä esimerkkikuvissa on juuri tuo sigma-look. TJukka
Vs: Sigma 12-24_18 mm ja täyskenno Joo, sorry Jukka. Hieman osoittelin väärää puuta tuon vuorenpeikon röyhtäisyn jälkeen. Kotiläppärilläni en paljoa pysty säätelemään, enkä muutenkaa suhtautuisi vakavasti kontrasteihin ja terävyyksiin, kun täyskennoisen ravista pienennetään automaattisesti postimerkinkokoiseen nettikuvaan. Halusinpa vain näyttää, että kyllä tuolla töitäkin voi tehdä paremman puutteessa. Tuossa vielä yksi 14 millillä kuvattu. kapa
Vs: Sigma 12-24_18 mm ja täyskenno täytyypä ottaa rullallinen kinokuvia tuolla lasilla ihan testimielessä,kunhan tulisi hiukan valoa tähän synkkyyteen t kimo
Vs: Sigma 12-24_18 mm ja täyskenno Tässä muutama kuva ko. lasilla. En mene väittämään etteikö olisi cropattu. Linkkeinä jotten sotke muiden ketjuja. @12 mm: http://www.bjorklid.net/extra/festivals09/ilosaarirock/images/IMG_0216.jpg @12 mm: http://www.bjorklid.net/extra/festivals09/ilosaarirock/images/IMG_0265.jpg @12 mm: http://www.bjorklid.net/extra/festivals09/ilosaarirock/images/IMG_3931.jpg (tätä on varmasti kropattu koska muistan ottaneeni tämän täysin sokkona, kamera ojennetun käden päässä) ... ei noista varmaan voi päätellä hirveästi objektiivin hyvyydestä, mutta ehkä sitten ultralaajiksen tarjoamista mahdollisuuksista dokumentaarisessa kuvauksessa.