Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

M-Leica & vasemmalla silmällä tähtääminen

Keskustelu osiossa 'Yleistä keskustelua' , aloittajana vainolevola, 7 Joulukuu 2007.

1. vainolevola

vainolevola Member

191
    1
    18
    Joudun käyttämään vasenta silmää tähtäykseen koska oikeassa silmässäni on näkövirhe johon edes diopterinkorjauslinssi ei tepsi. Ongelmani onkin samankaltainen kuin silmälasien käyttäjillä, eli 35- ja varsinkin 28mm halokehiä on hyvin hankala käyttää koska silmää ei saa tarpeeksi lähelle etsintä. Minulla esteenä on siis nenä, ei silmälasien linssi. Minun tapauksessani ongelma ratkeaisi jos etsimen optiikan saisi tuotua jotenkin ulommaksi rungosta. Leicaanhan saa sellaisen 1.25x suurentavan etsinsovitteen jolla etsin tulisi lähemmäksi silmääni, mutta ongelmana tietysti tuo suurennuskerroin jolla tavoite laajemmasta etsinkentästä samalla menetetään. Olisiko jollakulla heittää jonkinlainen (edullinen) ratkaisu pulmaani?

2. vainolevola

vainolevola Member

191
    1
    18
    Vs: M-Leica & vasemmalla silmällä tähtääminen

Yksi ratkaisu voisi olla sarkastiseksi heittäytyminen lauantaiaamuna nakkikioskin jonossa, jolloin nenä poskella poistuminen olisi taattua. Se vaan sattuu niin pirusti eikä varsinaisesti kohenna ulkonäköäni...

3. Vs: M-Leica & vasemmalla silmällä tähtääminen

Mulla on silmälasit ja 0.72 suurennoksella 35mm halokehä on jo vähän siinä ja siinä (joutuu vähän liikuttelemaan silmää nähdäkseen reunat). 28mm halokehää ei näe millään asiallisesti. Avuksi olen kokeillut 0.85x sovitinta tähystimeen (siis pienennin!), mutta se ei tee 35/28mm halokehistä olennaisesti parempia. Etäisyys kasvaa toki vajaan sentin, kun silmä tulee ulommas kamerasta, mutta lasien kanssa saa edelleen survoa silmää sovitinta vasten.

Jos haluat kokeilla moista käytännössä, mun mallia voi kokeilla Helsingissä. YV:llä saa kiinni. Ilman laseja voisi auttaakin pulmaasi.

4. Vs: M-Leica & vasemmalla silmällä tähtääminen

Se on muuten HELOKEHÄ ei halo.
    Siksi vaan, ettei väärä nimitys leviäisi ;)

5. Jan

Jan Member

825
    0
    16

Leicoja saa myös 0,58 etsimellä  mikä on hemmetin hyvä asia imo.

6. Vs: M-Leica & vasemmalla silmällä tähtääminen

Niin on, jos tykkää vain laajakulmista. 50-millisen helokehä on jo liian pieni ja 90-millisen mitätön.

7. Jan

Jan Member

825
    0
    16

Niin, mutta hyvä ratkaisu on esim 0,58 ja + 1.25x suurennin.

8. vainolevola

vainolevola Member

191
    1
    18

Kiitoksia kaikille asiallisista vastauksista. Otin selvää tuosta 0.85x sovittimesta, tuntuu ihanteelliselta ratkaisulta pulmaani. Ebayssä joku Hong Kongilainen putiikki myy moista 35 euron hintaan. Täytyypi vissiin laittaa tilaukseen.

9. Jan

Jan Member

825
    0
    16

Mahtaakohan siitä olla muuta hyötyä kuin että etsinkuva tulee pienemmäksi?
    Ja kuitenkaan ei olisi yhtään sen enempää reunoilla tilaa?
    Itse en ole koskaan kokeillut moista.

Itse hommasin kerran piilolasit ja oli mukavaa nähdä vaihteeksi luonnollisesti.
    Ja Leican pystyi tukemaan silmäkuoppaan paljon tukevamman kuin kehyksiin.
    Olen kuitenkin laiska enkä jaksanut niitten kanssa säätää ja jäivät sitten parin kuukauden kokeiluksi.
    Lisäksi silmä välillä tuntui aristavan niitä.

Eniten tulee käytettyä 35mm lasia ja aattelin tulevaisuudessa hommata toisen rungon,
    ehkä juurikin 0,58 koska se olisi sen kanssa täydellinen. Telejä käytän vain slr kameroilla.

10. Tero Leponiemi

Tero Leponiemi Member

285
    0
    16

Kamera ylösalaisin. Leicahan on tähän vallan mainio ja et olisi ensimmäinen, joka niin kuvaa. Viritys ja laukaisu vasurin peukalolla, tarkennus oikealla kädellä.