Jouduin sitten pitämään treenit, käytiin läpi tärkeimmät. Pallo on pyöreä yms. Mvuori tuolla kyseli jalkapallo kuvia, syytäkää häntä
Minkä lainen fiilis henkii kuvista? Laitaako edes hieman hymyilemään? Lopeta Siren tuo paska kuvien postaus?
Fiilis? En sanoisi, että oikein mikään fiilis valitettavasti välittyy. Ihan kivaa tuntuu olevan, muttei mitään ratkiriemukasta, vikassa on fiilistä eniten. Sen voisi tietysti rinnastaa tappiomielialaan. Laittaako hymyilemään? No, ei valitettavasti nyt erityisemmin. Paskoja kuvia? Olen nähnyt sinulta parempiakin.
Tämänkin kaltaisissa lapsikuvissa jäkikäsittely (tai filmipuolella filmin valinta) vaikuttaa paljon siihen "fiilikseen". Lasten iho on paikoitellen siniharmaata, ja vaikka sitä ehkä kuva-albumin selaaja ei osaa tietoisesti sanoa, niin lämminsävyiset kuvat missä on luontevan värinen iho ja vähän sitä sellaista aurinkoista lämpöä mikä assosioidaan kesäpäiviin todella toisi oikealla tavalla sitä fiilistä. Kakkosessa on mielestäni eniten meininkiä, vaikka lapsi onkin ahistettu aika tiukkaan paikkaan. Itse lähtisin varmaankin tämän kaltaisissa kuvissa tietynlaista vapautta ja ulkoleikkien riemua, jolloin väljempi rajaus voisi toimia (siis vaikka niin, että jos on joku nätti pihakoivu tms. se sommiteltaisiin kuvaan mukaan). Jos sallit, voin (jossain vaiheessa kun illalla olen kotona) yrittää vähän säätää värejä ja valoisuutta omaan silmääni sopivaksi, joskaan en tiijä osaanko kun en ole hirveästi värisäätöä tehnyt muualla kuin RAW-konvertterissa .
Eli ohessa tuo väännös millä pyrin vähän konkretisoimaan mitä tuolla aiemmin tarkoitin. En nyt kovin hyvin osaa toimia pienen JPG:n kanssa, mutta varmaan pointti noin suurin piirtein käy selväksi?
Yksi pointti, jos otetaan värimuunnos vakavasti: Kuvan vahvan liioitteleva pinkkiys siirtää sen lämpimästä realismista alleviivaavan käsitteellisen expressionismin alueelle. Urheilukriittinen sisältö on jalkapallon esittäminen infantiilien toimena, jossa rakennetaan rakennelmia, joissa ei loppujen lopuksi ole muuta substanssia ja koossa pitävää kuin lapsenmielisten leikki. Tämäkin on hyödyllinen ajatus pohdittavaksi. (Siis kovin eri juttu kuin arkisen leikin dokumentointi.)
se on ns. softakalibroitu, eli ei ole kalibroitu Ja juu, turhan pinkkihän se on, se minun versio, jos realismia haetaan (Edit: olisin kyllä jatkanut sinne realismiin päin säätämistä jos olisi ollut oma kuva).
Itse en kokenut tekeväni urheilukrittistä, enkä myöskään siihen pyrkinyt. Ideani tähän sarjaa oli lapsen kiinostuminen jalkapaloista, vain siksi että niitä on kiva kanttaa tai yritää laitaa päälekäin. Kuitenkin samaan aikaan kyseinen pallo herätää aikuis väestössä suuria tunteita puolesta ja vastaan.
Et tietenkään. Kyse oli väritetystä versiosta. Väri muuttaa aina kuvien viestiä, varsinkin silloin, kun se muuttaa tyylilajia tai ainakin tulkinnallisuuden määrää.