Kuvan Movikon 8 telejatkeineen maksoi 1958-59 paikkeilla (ilman laukkua) yhteensä 59250 mk. Vertailun vuoksi samasta luettelosta Leica III G runko: 50 000 mk. Eipä ollut tuokaan harrastaminen halpaa...
Vs: Ovat ne kamerat ennenkin maksaneet Nykyään on varmaan todella halpaa noin kauas verraten. Ennen uutuudetkin pitivät pintansa (hintansa) kauemmin, ainakin jos eivät olleet susia. Ja olihan se aivan erilaista aikaa harrastusten suhteen yleisesti. Vähempään oltiin tyytyväisiä. Tulot ja tulojakauma toisenlaiset. Hyvävaraisia oli toki olemassa silloinkin. 1963 pudotettiin markasta pari nollaa pois ja satasesta tuli yksi markka. Muistan sen hyvin, joskin synnyin 1965.
Vs: Ovat ne kamerat ennenkin maksaneet Vertailuksi 1957 autojen hintoja. Citroen 2 CV 367.000 mk Moskvitsh 402 456.000 mk Wartburg 490.000 mk Renault 4 CV 435.000 mk Volkswagen 415.000 mk Pobeda 644.000 mk Peugeot 403 695.000 mk Ford Fairline 1.400.000 mk Jawa-moottoripyörä 147.000 mk
Vs: Ovat ne kamerat ennenkin maksaneet Juu, autot ne vasta kalliita tuolloin olivatkin. Eipä niitä ihan pilvin pimein sitten näkynytkään
Vs: Ovat ne kamerat ennenkin maksaneet Jos Leican runko maksoi kolmasosan Jawan hinnasta niin nyt uuden hinnalla saisi kolmasosan pienestä autosta. Mutta M3 oli varmaan paljon kalliimpi. Sitten ne kaikki muut kameravaihtoehdot... vaikka polkupyörän hinnalla.
Vs: Ovat ne kamerat ennenkin maksaneet Autoja ei meinittuna ajankohtana tainnut saada, vaikka olisi ollut rahaa ja tahtoakin. Siksi hinnat olivat suhteellisen korkeita.
Vs: Ovat ne kamerat ennenkin maksaneet Näissä löytyi mielenkiintoisia asioita autoista ja oloista. http://fi.wikipedia.org/wiki/Moskvit%C5%A1 http://koti.mbnet.fi/seija10/50luku.html http://fi.wikipedia.org/wiki/Suomi_1950-luvulla#Liikenne http://www.ts.fi/mielipiteet/kolumnit/654823/Suomi+1964+Tuontisaannostely+piti+autot+vanhoina Esimerkiksi: Vuonna 1949 alkoi Moskvitšin ohella Pobeda-autojen maahantuonti. Moskvitš- ja Pobeda-autoja tuotiin Suomeen vuosina 1949–1952 yhteensä 1 225 kappaletta, ja Konelan johto totesi noiden vuosien autokaupasta seuraavasti: "Autoja ei tarvinnut myydä, vaan me jaoimme ne mahdollisimman tasapuolisesti."[2] Moskvitšin etuina olivat auton rakenteen yksinkertaisuus, edullinen hankintahinta ja tuontisäännöstelyn vuosina helppo saatavuus länsieurooppalaisiin ja yhdysvaltalaisiin autoihin verrattuna, mutta puutteina viimeisteyn karkeus ja heikohko suorituskyky. Tekniikan Maailma -lehden vuonna 1955 tekemien haastattelujen mukaan Moskvitšin omistajat olivat autoihinsa huomattavasti tyytyväisempiä kuin itäsaksalaisen Ifan omistajat omiinsa.[3] Vuoden 1954 lopussa Suomessa oli rekisterissä 2 684 Moskvitš-autoa ja se oli kuudenneksi yleisin henkilöautomerkki.
Vs: Ovat ne kamerat ennenkin maksaneet Niin no jos tänäpäivänä esim. canon 800mm obiska maksaa reilut 12 tonnia niin sillähän saa jo jonkinlaisen auton vaikkapa uuden Dacian.
Vs: Ovat ne kamerat ennenkin maksaneet Tai sen saman Dacian hinnalla noin 34 Nikon D3200 kittiä. Olisiko 50-luvun loppupuolen D3200 jokin rullafilmikamera? Uskoisin, sillä pienkameroitten aika ei ollut vielä kunnolla (eivät olleet vielä kovin yleisiä). Kohtuullisen hyvä saisi olla eikä ihan halvin ilman kunnon säätöjä. Minkälaisia lie olleet hinnat?
Vs: Ovat ne kamerat ennenkin maksaneet Oliko aluksi mainittu III G paljon M3:a halvempi? http://www.valokuvataiteenmuseo.fi/fi/tietopalvelut/ohjeita/10385
Vs: Ovat ne kamerat ennenkin maksaneet Duoda, duoda. Ei pidä lähellekään paikkaansa suhteessa ihmisten tuloihin ja/tai verratuna ruoan tai asunnon hintaan. Nuo markka/euro-laskurit ovat unohtaneet jotain peräti oleellista eli ihmisen palkan euroissa. Paremman ja totuudenmukaisemman kuvan tuo ajan (1960) ja myöhemmänkin ajan hintavertailuista saa esim. täältä: http://www.stat.fi/artikkelit/2012/art_2012-03-12_004.html?s=0 Tuosta voi sitten kukin itse suhteuttaa vaikkapa Leica M3sen siihen, että saa 77 € kuussa palkaa.
Vs: Ovat ne kamerat ennenkin maksaneet Mulla on Helios-putiikin luettelo kaudelle 1959-60. Hiukan oli hinta pudonnut: Movikon 8 Movitar-linssillä 31900 Movitelar 16850 Eli 48750 ilman laukkua. 59-60 kaitaelokuvavarusteluettelon kallein kamera on Bolex H16 RX VS. Hinta asettui 250000 molemmin puolin riippuen siitä, minkälaisen Kern-linssisetin kameraan otti.