Omistan hyvin yleisen kameran, Zenit E:n, vuosimallia 75, ja suljin reistaa. Tällaiset "tohtorin" ohjeet löysin netistä: Shuttercurtains (sivuilta: Tigers Lair) Sulkimessa on juurikin tuo kuvattu ongelma, eli toinen verho jumittaa aina silloin tällöin jääden hivenen auki, mikä tietysti päästää kuvan reunaan valoa tehden siitä täysin valkoisen (ja hunnuttaa muutenkin kuvaa). Toinen ratkaisu voisi tietysti olla, ennenkuin lähtee kameraa kokonaan purkamaan, koettaa hieman liukastaa tuota uraa, jossa sulkimen verhot liukuvat. Onko jollakin kokemuksia tuollaisen suljinongelman korjaamisesta/korjauttamisesta. Kannattaako kokeilla korjata vai viedä korjattavaksi. Kamera on muuten erinomaisessa kunnossa, valotusmittarikin toimii vielä hyvin, vaikka se noista yleensä ensimmäisenä laukeaa. Joten en viitsisi turhaan lähteä hajottamaan koko kameraa toimintakelvottomaksi. Korjauskin liikkeessä taas maksanee kuitenkin suhteellisen paljon, verrattuna kameran arvoon.
Itse suosittelen, että otat kameran mukaan ja käyt Mustonen & Laineella kysymässä mitä korjaus maksaa. Tekevät ilmaisen arvion kuntoon saattamisesta. Itse olen siellä korjauttanut yhden kameran ja yhden linssin. Molemmilla kerroilla hinta-arvio piti paikkaansa. Palvelu oli erinomaista ja homma toimi. Ainoa "ongelma" on, että heillä on yleensä jonkin verran jonoa, joten varaudu parin viikon odotukseen. Muitakin korjauspajoja on mm Tannerhuollot, jota olen kuullut kehuttavan.
No, johan tuo kamera on ainakin vuoden päivät seissyt käyttämättömänä, ettei viikko sinne tänne paljoa tunnu. Mutta taidanpa heti huomenna käydä tuolla Mustonen & Laineella kyselemässä hintoja. Kiitos vinkistä.