Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

OSTETAAN Fuji GX680 akkuja tai muunnos Nikonin akusta

Keskustelu osiossa 'Ostetaan' , aloittajana Olli Knuuttila, 20 Heinäkuu 2015.

1. Olli Knuuttila

Olli Knuuttila Well-Known Member

3 218
    405
    83
    Ostan hyviä tai hyvähköjä akkuja Fuji GX680 kameraan. Hyvä peli kaipaisi virtaa lisää...

Lisäksi voisin olla valmis ostamaan palvelun, jos joku osaisi tehdä sen akkumuunnoksen, jossa Fujin akkuun liitetään Nikonin joku akku, jolla tuo toimii. Speksit eivät nyt ole mielessä, mutta olen nähnyt jutun onnistuvan ja jossain on ohjeetkin.

2. SakkeM

SakkeM Well-Known Member

23 216
    3 528
    113
    Vs: Fuji GX680 akkuja tai muunnos Nikonin akusta

Sinua saattaisi kiinnostaa AA-paristojen kotelokin, se on kyllä kätevämpi kuin ikääntyneet akut:

http://www.gitarrenklinik.de/gx-680-battery-holder/

Originaali:
    http://www.ebay.de/itm/Fuji-Batteriehalter-III-fur-die-GX680-III-/400951413267?pt=LH_DefaultDomain_77&hash=item5d5a910a13

GX680  ykkösmallin jännite on myöhempiä alhaisempi, 7,4 V.  Kaikissa muissa taitaa olla 9 V.  Vakioparistokotelosta pitää yksi patteri jättää pois ja korvata johtimenpätkällä.

Edit:  Itse asiassa tietysti, 6 kpl ladattavia (á 1,2 V) tuottaa just sopivan jännitteen, 6 kpl alkaleja olisi liikaa.

3. Olli Knuuttila

3 218
    405
    83

Joo, kiitos linkeistä, minulla on tuo ykkösmalli, että originaaleja ei taida saada. Tuo kiinnostaa tuo saksan setti, täytyy yrittää olla yhteydessä. Ihan halpaahan tuokaan ei ole.
    Voikohan noita omia jossain uudelleen kennottaa?
    Edelleen olen kiinnostunut myös toimivan/toimivia siis ostamaan,

4. SakkeM

SakkeM Well-Known Member

23 216
    3 528
    113

Ykkösmallin NiCd-akut ovat väistämättä niin vanhoja, että toiminta saattaa olla melko vajaata. Kannattanee satsata pitemmälle tulevaisuuteen ulottuviin ratkaisuihin.

Onhan noita kennotettu, ei se kummallinen temppu ole. Isoin ongelma saattaa olla kotelon avaaminen, jos en väärin muista, se on melko umpinainen. Taisi mennä sahaamiseksi/liimaamiseksi, mutta eihän sekään mahdottomuus ole.

Suosittelen kyllä sitä paristokoteloa.
    '

5. Aladdin

Aladdin Member

86
    19
    8

Itselläni on tuollainen ykkösmalli ja siinä 6xAA paristokotelo, jonka kannessa teksti
    .
    BATTERY HOLDER
    for GX680 professional 
    BATTERY 9V LR6 x6/FR6 x6
    .
    Ei mitään mainintoja II tai III-versiosta. ( III-versio onkin käsittääkseni jo fyysisesti aavistuksen erilainen, joskin sovitettavissa). Hölmöyksissäni olen tunkenut sinne alkaleja ilman häiriöitä tai vaurioita. Samat obiskat ja peräthän noihin sopii, eli eiköhän se kamera sovita jännitteet käyttöön sopivaksi. Tuskin suljin toimii eri jännitteellä?
    .
    Kameran virtaliitäntähän ei kovin kummoinen ole, ja jos itselläni olisi akku kaput, sahaisin varmaan sopivan mittaisen muoviliuskan, viilaisin päihin sopivat urat kiinnitystä varten ja dremelillä tms virtaliuskoille paikat sekä pohjaan ura sitä jousitettua metallitappia varten (voisi olla joku akuntunnistin, koska paristokotelon pohjassa on ura, jottei tappi painu pohjaan). Kaupasta 6xAA-paristopidin vaikka karhuntarralla kiinni kameran kylkeen tai muuhun sopivaan paikkaan. Ei ehkä olisi hieno, mutta toimisi. (Minun taidoillani ei taatusti olisi kaunis, toimivuudestakaan ei takeita).
    .
    P.S. Pakko myöntää, että laitoin heti NiMh:t lataukseen, vaikka täysinähän niistäkin irtoaa reilu 1,4V.
    .
    Ohimennen havaittua: onhan suolainen hinta noilla paristokoteloilla (toimivia akkuja ei enää ole?) Mun kameran sai reilulla kahdella paristokotelon hinnalla täydellisenä kotiovelle.

6. SakkeM

SakkeM Well-Known Member

23 216
    3 528
    113

Olen nähnyt puhelimen akun jeesusteipillä Fujin kyljessä.  Kameran kannalta on tasan sama, mistä se virta tulee.  Kaiketi se kestää pari ylimääräistäkin volttia, mutta varmuuden vuoksi voisi jättää yhden parin pois.

7. Olli Knuuttila

3 218
    405
    83

Nämä on kaikki varmaan itsestäänselvyyksiä monelle, mutta ihmiselle, jonka heikkovirtaymmärrys on nolla ja kädentaidot jonkun sellaisen kuin kameran virtalähteen käsittelemiseksi täysin olemattomat, tuo on ihan sama kuin käsittelisi ydinfysiikkaa. Voltit ja ampeerit ovat lukuja sähkölaitteiden kyljessä, mutta kun ei tiedä mihin ne vaikuttavat ei saata yrittää mitään ettei tee tuhoa. Tällainen ihminen tarvitsee valmiin ratkaisun jonka voi kytkeä kameran kylkeen, kamera piippaa ja henkilö voi alkaa pohtia kuvan ottoa. ;)

8. Haapalahti

Haapalahti Active Member

2 347
    8
    38

Tämmönen tuli vaihteeksi taas väsäiltyä duunipaikan tilauksesta ;)
    Eli Fuji käyttää nyt jatkossa Nikonin Li-Ion akkua :)

Liitetyt tiedostot: