Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

OSTETAAN Canon New F-1

Keskustelu osiossa 'Ostetaan' , aloittajana jarit, 26 Tammikuu 2010.

Laitetaan haku päälle, josko löytäisin "nuoruuteni rakkauden" uudestaan...joskus olen tuollaisen omistanut ja nyt vihlaisee siltä kohden että sellainen tarvitaan uudestaan.
    Ostetaan siis Canon New F-1 runko, siisti & vähäisillä kulumilla ja varustettuna sillä "perusprisma etsimellä".

yyvee tavoittaa.
    EDIT: maililla: taavitsainenjari(at)gmail.com

1. Vs: Canon New F-1

Nosto.
    Edelleen hankkimatta.
    Lisätään vaikeusastetta hakuun: Jos löytyy mun vanha New F-1 jossa on pohjalevyssä kaiverrettuna 131.... niin pyytäisin yhteydenottoa :)
    br;
        /jari

2. toninikkanen

toninikkanen Active Member

1 628
    0
    36
    Vs: Canon F1-N

En nyt välttämättä raaski omaani myydä, mutta halusin vain selvennykseksi tietää haluatko itse asiassa F1n:n vai New F1:n ? Näiden mallien kanssa kun sekoillaan niin yleisesti, että ei oikein voi olla "suorilta varma" enää kumpaa tarkoitetaan.

3. Vs: Canon New F-1

Kiitos, tuo oli hyvä tarkennus.
    Hakusalla on siis Canon New F-1.

4. Vs: Canon New F-1

Suomessa tuostakin käytettiin termiä N. En ainakaan itse nähnyt missään New-termiä. Niin tai näin, mikä ettei se AE-prisma käy? Minusta sen kanssa tuo on ykköspop.

5. Mirrored

Mirrored Well-Known Member

23 779
    749
    113
    Vs: Canon New F-1

Eikö nuo sitten osoita aivan samaan runkoon?

edit.  Ei vaan osoitakaan http://en.wikipedia.org/wiki/Canon_F-1.  Uusi F-1 tuli -81 ja on tuttu minulle -  en tiennyt vanhan version päivityksistä.

Mutta käytä toki Canonin väliviivaa F-1!  Vähän sama juttu kuin Nikon F, F2 ja F3, mutta ei koskaan  F1 tai F-3!  Joku roti ja pesäero pitää olla merkkien välillä. ;D

6. Vs: Canon New F-1

Mun mielestäkin se kulki termillä N ja siksi noin sen alunperin sanoitinkin, mutta en ryhdy vänkäämään asiasta. Siitä kun on jo jotain 18v kun tuosta olen luopunut....mutta asia varmaan selvisi mitä olen etsimässä.
    Kyllä AE-primasmallinen "kelpaa", ja se on varmasti parempi...mun ex-runkoni oli tuolla perusprismalla ja olen mieluiten etsimässä samanlaista, mutta en tosiaankaan sylje tuon AE-prisman päälle jos siisti yksilö löytyy :)

7. toninikkanen

1 628
    0
    36

AE-etsimestä puhuminen sai minut huomaamaan että on siihen ollut tosiaan tuo perusprismakin, mutta toisinkuin voisi luulla, automaattivalotus ei sinänsä ole prismasta kiinni, vain se mitä prismasta näkyy (aukot ja ajat) riippuu tästä..

Itselläni on siis New F-1 AE-Finder:llä. Käyttö on jäänyt tosi vähälle viime aikoina, mutta pikainen koeajo tässä äsken ja tekee mieleni sanoa, että olet oikealla asialla kun yrität tälläistä löytää itsellesi takaisin.

Anyway, malleista:

New F-1:
    Canon New F-1 - Wikipedia
    "The Canon New F-1 replaced the F-1n (an upgraded F-1) as Canon's top-of-the-line 35mm single-lens reflex camera in 1981."

F-1n:
    In 1976, the camera was revised slightly. This revised version is sometimes called the F-1n (not to be confused with the 1981 New F-1). All told 13 improvements were made.

Tämä on se juttu joka hajottaa välillä kun yrittää etsiä esim tähyslaseja tai muita osia jolloin pitäisi olla varma, että on ostamassa oikeaa mallia.. koska F-1n ja New F-1 menee monilla nettikaupoillakin sekaisin. Kuvia tarkkaan tiiraamalla tms. joutuu joskus päättelemään kummasta puhuvat..

8. Mirrored

23 779
    749
    113

Ostin 80-luvulla tämän uuden mallin ja kyllä se oli ihan ilman automatiikkaa.  Muistan että puhuttiin prismasta, jolla sai manuaalivalotuksen lisäksi aukkoautomaatin, ja virittimestä (/tai moottorista) jolla sai aika-automaatin.

edit.  Uskomatonta.  :D  Kyllähän se lukee tuolla että minulla oli aika-automaatti: Canon New F-1 - Wikipedia

;D

En sattunut kokeilemaan, kun käsisäätöisen kerran mielestäni valitsin!  Noh, tämä riittäköön Canonista osaltani erinomaisesti, ja jotenkin uskon että olette samaa mieltä. 

Palasin silloin aika pian Nikoniin.

9. toninikkanen

1 628
    0
    36

Kokeilin itse äsken kokonaan ilman prismaa tuota automaattivalotusta, ja huomasin että silloin valotukseen vaikuttaa todella paljon, miten paljon tähyslasin puolelta kameraan eksyy valoa :) Jos kameraan asentaa esim kuilun, niin onkohan valotus sen kanssa erilaista kuin prisman, joka on kuitenkin vähemmän avonainen rakenne...

10. Mirrored

23 779
    749
    113

On se metka kamera.

11. Vs: Canon New F-1

Joo, hieno kamera se kyllä on. Itselläni lojuu valitettavan vähällä käytöllä pari. Ei ole tosin hyväkuntoisia, enkä ehkä malttaisi niistä luopua muutenkaan. Liikaa tunnearvoa, vaikka käyttöarvo tuppaakin jäämään vähäisemmäksi.

Minttikuntoisen löytäminen voi olla hieman haastavaa, itse olen yhden nähnyt, mutta siitäkin on jo kymmenkunta vuotta.

Ostaessa kannattaa myös tsekata tähyslasi, mittaustapa (keskustapainotteinen, rajattu alue vai piste) kun valitaan tähyslasia vaihtamalla. No Ebaysta varmaan saa juuri haluamansa. 

12. Vs: Canon New F-1

Tuo oli ainoa juttu tuossa rungoissa, joka ei oikein mennyt minulla komitean läpi. Ihan älytön ratkaisu.

13. Vs: Canon New F-1

Samaa ihmettelin aikanaan.
    Keskustapainotteinen oli vakio. Nyt valinta olisi varmaan "rajattu alue", jos noita laseja vielä jostain saisi....

14. toninikkanen

1 628
    0
    36

Saa niitä vielä, ainakin yleisimpiä malleja. Juuri itse himoitsemaani ei usein näy, haluaisin sellaisen version joka näyttää syväepäterävyyden parhaiten, luullakseni se vähiten hifi Standard Microprism A olisi sellainen versio. Omani on kait mallia New Microprism/Split E.

Olen vanhemmiten alkanut f1.2 lasilla pitämään sellaisesta eniten t: nimim: kuvaan 55/1.2:lla mieluiten canon ftb:ssä, jossa on nonhifi mikroprisma-mattalasi.

Bright Laser-Matten käytöstä ei sitten tullut minulla yhtään mitään..

15. Vs: Canon New F-1

Itse taas pidin nimenomaan tuosta ratkaisusta, osin ehkä sen takia että satuin säkällä löytämään juuri tarvitsemani lasin.