Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

OSTETAAN Ostetaan / "vuokrataan" 6x7 dia

Keskustelu osiossa 'Ostetaan' , aloittajana mwillberg, 4 Joulukuu 2006.

Ei ehkä niin tavallinen pyyntö:

Olen harkinnut 6x7-kameran hankkimista, mutta tarkoitus olisi kuitenkin ainoastaan skannata kuvat digitaaliseen muotoon, ja siksi haluaisin ensin testata minkälaisen tuloksen voisin saada nykyisellä skannerillani.

Eli haluaisin ostaa yhden dia-kuvan siinä formatissa. Ainoan vaatimus on että kuva on teknisesti onnistunut, eli valotus suunnilleen ok ja ainakin joku osa kuvasta on tarkka ja sisältää yksityiskohtia.

Toinen mahdollisuus on kuvan laina, jolloin lähetän sen takaisin kun olen valmis ja laitan samalla CD-levyn mukaan jossa on paras tulos jonka skannerista sain. Kyseessä on muuten Canon 8400F. Tässä tapauksessa molemmat vastaavat omista kuluista, eli välirahaa ei tarvita. Kuitenkaan en suosittele että joku lähettää tärkeitä kuvia vieraalle tunarille! :)

Jos joku osaa heti kokemuksella kertoa että tulos tällä laitteella on aivan mahtava _tai_ surkea niin kertokaa toki! Itse olen ainoastaan käyttänyt sitä vanhojen kuvien kopioimiseen. Siihen se on toki toiminut hyvin, mutta niistä ei ole saanut selvää mihin se oikeastaan pystyy jos alkuperäismateriaali on hyvä.

1. Frank

Frank Active Member

7 250
    1
    38
    Vs: Ostetaan / "vuokrataan" 6x7 dia

Mullapa on sama skanneri ja tässä mallia muutamista 6x6 diakuvista.

http://www.students.tut.fi/~hannine7/puu.jpg Alkuperäinen. Tämä on pienennetty ja terävöitetty, tässä mallina vain.

http://www.students.tut.fi/~hannine7/puucrop.jpg Tässä yksityiskohta, ainoastaan levelsiä säädetty ja 100% crop.

Sitten esimerkki dynamiikasta. Skanneri kyllä syö diakuvista tummaa päätä, mutta kyllä sieltä jotain löytyy:

http://www.students.tut.fi/~hannine7/lehticrop_a.jpg Alkuperäisestä skannista cropattu ja näyttääpä tummalta, mutta kyllä sieltä löytyy... (oli tosiaan alivalotettu ihan alkuperäinenkin)

http://www.students.tut.fi/~hannine7/lehticrop.jpg

Tuosta sain nettiin mm. tällaisen version: http://www.students.tut.fi/~hannine7/lehdet_p.jpg
    Ilman ihmeempiä photaritaikoja, lähinnä levels, curves, color balance. toinen versio http://www.students.tut.fi/~hannine7/vlehdet.jpg

Skannaan itse VueScanilla "RAW"ina, suosittelen kyllä todella paljon enemmän kuin Canonin softaa, kun pystyy itse päättämään minkä verran hukkaa asioita jne. SilverFast on kuulemma ehkä jopa parempi.

Nettikuviin ja printteihin (20x30 kinofilmistä isoin mitä olen tehnyt) olen ollut ihan tyytyväinen.

2. Vs: Ostetaan / "vuokrataan" 6x7 dia

Svitantti, kiitos vastauksestasi!

Kysymys vielä: Oliko se puu-kuva (mistä 100% crop oli otettu) skannattu täydellä resoluutiolla? Jos ei, millä?

Totta puhuen olin kyllä haaveillut tarkemmasta tuloksesta, mutta jos ei muuta niin säästyin ainakin rahan tuhlaamisesta. Kun kerran koko syy siirtyä isokokoiseen filmikameraan olisi mahdollisuus suurempiin tulostuksiin suhteellisen halvalla (verrattuna digilaitteisiin).

Hyvä esimerkki siitä dynamiikasta!

3. Frank

Frank Active Member

7 250
    1
    38

Se kokonainen kuva on pienennetty reilusti. Olen nuo tainnut skannata 1600 resoluutiolla. Kaverini testasi omaa skanneriaan (siis sama malli) ja oli sitä mieltä että laatu ei parane merkittävästi enää 3200 dpi:llä. Mutta saakos sillä silti parempia tulosteita, siitä en tiedä?

Tuo puukuva on Kiev-88 kameralla ja muistaakseni tais olla täydellä aukolla käsivaralta, aika 1/30 tai 1/60. Voin laittaa vielä negatiivifilmistä esimerkin. Skannerithan kyllä taitaa negasta tykätä vähän enemmän kun diasta, ainakin nää halvemmat mallit.

4. Frank

Frank Active Member

7 250
    1
    38
  5. Vs: Ostetaan / "vuokrataan" 6x7 dia

mulla olisi pari 67 diaa nappivalotuksella E100SWllä kuvattuna jos svitantti/vilperi haluaa skannata malliksi.

6. Vs: Ostetaan / "vuokrataan" 6x7 dia

Svitantti:

Kiitos tuostakin esimerkistä. Tuo tulos näyttää kyllä ainakin minun silmissäni paremmalta, eli sisältää enemmän yksityiskohtia...

Tiedä sitten josko olisin kuitenkin loppujen lopuksi tyytyväinen tuloksiin, kyseessä olisi kuitenkin kalliimpi ja monimutkaisempi tapa kuvata verrattuna digikameraan...

pikkuteemu:

Haluaisin kyllä vielä itsekin kokeilla millaisen tuloksen saisin teknisesti hyvästä kuvasta. Mitä haluaisit yhdestä niistä? Vai kiinnostaisiko "vuokraus" noilla ehdoilla?

7. Frank

Frank Active Member

7 250
    1
    38

Jep, mulla ei ehkä aivan nappiin valotus ollu menny noissa diakuvissa. Ite oon ihan kyllä skanneriin tyytyväinen, vaikka en voi luvata että esim. julisteita tolla tekis.

Ja voin kyllä suositella keskikoon filmille kuvaamista :) Vaikka hieman vaivaa joutuu näkemään. Varmasti löytyy jotain etujakin.

8. Vs: Ostetaan / "vuokrataan" 6x7 dia

Mitä järkeä tehdä asioita helposti jos ne pienellä vaivalla saa tehtyä mahdottoman hankalasti

9. Vs: Ostetaan / "vuokrataan" 6x7 dia

[QUOTE>
    [/QUOTE]

No, voin ainoastaan vastata omasta syystä. Ajatus että olisi mahdollista kuvanlaadussa päihittää monta kymmentä kertaa kalliimpaa digijärjestelmää parin sadan investoinnilla houkuttelee aika paljon. Mutta jos siihen tarvitaan uusi, paljon kalliimpi, filmi-skanneri niin homma ei enää houkuta samalla lailla...

Toinen syy, harrastuksen kuulu olla hauska! Jos vanhalla, isolla filmi-kameralla kuvaaminen ja negojen skannaaminen tuottaa enemmän mielihyvää kuin pienellä digikameralla kuvaaminen, niin se riittää syyksi. Eikä muille tarvitse perustella sen enempää.

10. Frank

Frank Active Member

7 250
    1
    38

Viimeisen perustelun allekirjoitan täysin. Keskikoon pelillä on mukava kuvailla, vaikka vähän hidas ehkä. Tai ehkä juuri siksi :)

Kuvasta itsestään voisin sanoo ainakin kuvan esteettisiä ominaisuuksia, kuten sävykkyys ja tekstuuri, jos nyt sitten tuolla CanoScanilla ei AIVAN pääsisi uusimpien 10 Mpix (tms.) digien tarkkuuteen.

Tosin jos lasken 6x6-ruudun mpix-vastaavuuden 3200 dpi:llä niin saan nopeasti laskettuna 50 mpix...
    6x7 @ 1200 dpi (joka kaverin epävirallisen arvion mukaan olisi reso johon ko. skanneri oikeasti pystyy) saisin n. 8,5 megapikseliä.

Mutta nämä luvut ovat teoriaa.

Keskikoon iso ruutu tarjoaa koollaan SELVÄSTI paremmat mahdollisuudet erilaisiin syväterävyyksiin, kuin croppidigi tai kinoruutu. Kinoon verrattuna rae on kuvaan suhteessa pienempää, jolloin tarkkuus on parempi, samoin sävyt. Diat näyttävät kivoilta jo sellaisinaan, projisoituna olis varmaan kivaa, itse en ole vielä päässyt keskikokoa projisoituna katselemaan.