Vs: Kesän muistan Mulle tämmöset on enemminkin käyttökuvia. Hyvän näköinen! Horisontin vinous ei mitenkään vähennä käyttöarvoa (ei tosin lisääkkään)
Vs: Kesän muistan Horisontti on aina suorassa, riippumatta taiteen tyylisuunnasta. Kameran kenotus ei vaikuta painovoiman aikaansaamiin ilmiöihin.
Vs: Kesän muistan Teilläkin päin on varmaankin siellä työväenopistossa niitä kuvakäsittelykursseja. Eivät ole kovin kalliitakaan, kannattaa osallistua. Tulet tietämään mm. rajaustyökalun käytöstä, kuvan kierrosta jne. Et arvaakaan, miten mielenkiintoista!
Vs: Kesän muistan Koomista, ja niin paikkansa pitävää. Hienosti huomattu 8> Mallin valaistus ehkä liian raakaa verrattuna vallitsevaan valoon.
Vs: Kesän muistan Kyllä ne välillä sinne kyselee, ei vaan ole intoa lähteä kun on niin huonot fyrkat niistä. Tarkoitatko rajaustyökalulla semmoista joka on suurennuskoneen alla, mulla siinä lukee "kaiser", ei "rajaustyökalu". Yleensä säädän ne lehdykät paperiin sopiviksi ja ajan väripään sopivalle etäisyydelle (moottorilla toki). Kuvaa voi kiertää joko suoraan maskia kääntämällä ja sitä kaiseria vääntämällä ja perspektiivi korjaantuu ihan tiltillä... Edelleen, horisontti on aina suora, kamera voi olla vinossa, mutta se ei vaikuta horisontin horisontaalisuuteen.
Vs: Kesän muistan Väärät väitteet eivät muutu todeksi toistamalla, vaikka miten sanoisi, että "edelleen" tai vaikka sen tekisi kovemmalla äänellä... Suomessa on ollut kansalaistaitoa jo puoli vuosikymmentä, että suoruudet ja nopeudet ovat aina suhteellisia. Horisontti ei tietenkään ole "suora", mutta se ei myöskään ole sinänsä "suorassa", vaan se on aina "suorassa" jonkin suhteen. Valokuvista puhuttaessa kuvan reunat määrittävät suoruuden referenssikoordinaatiston an sich ja suhteessa katsojan koettuun orientaatioon. Niiden suhteen suhteen horisontti voi olla, ja onkin, joko "suorassa" tai "vinossa".