Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

skannerit,

Keskustelu osiossa 'Filmikuvaus' , aloittajana Rippe73, 25 Huhtikuu 2020.

1. Rippe73

Rippe73 Member

97
    10
    8
    olen katsellut noita negatiivisannereita (käytettyjä) tuntuu olevan tarjontaa monenlaista, minun tarpeeni olisi skanneri joka skannaisi 4x5 M/V negoja, katselin että tollainen
    Epson Perfection V500 Photo olisi aika edullinen, mutta en tiedä sen kapasiteettia, ja onko muita merkkejä jotka soveluvaisivat 4x5 negojen skannaukseen.. meikäläisen budjetti on aika pieni, ja nämä kuvaushommat myös erittäin pientä, pitää nyt tuumia mikä tässä kannattaa,

2. Mirrored

Mirrored Well-Known Member

23 779
    749
    113
    V500 ylettää vain rullafilmiin. 6x12cm on maksimiformaatti.

3. Mirrored

23 779
    749
    113
    Rullafilmin skannausta

Kysyt mikä kannattaa. Tästä olen sulle vastannut ennenkin että sopiva digikamera kannattaa jos kännykkäsi ei yllä tarpeeksi hyvään laatuun negojen kuvauksessa. Negojen digitoinnissa tieto ja taito tuottaa laatua jopa yli käytössä olevan digikameran. Hyvillä vehkeillä hiukan vaivattomampaa.

Tai mitä aiemmin tulikaan laitettua. Ainakin se että pinnakkaisiin jos keskittyy ja saa sen toimimaan hyvin sävyaloin (filmin valotus ja kehitys oleellisessa osassa ensin), pinnakkaisen voi sitten lätkäistä tavalliseen tasoskanneriin. ( Siinä tuo mainittu Epson on jo erinomainen. Niitä myytiin jokin aika sitten uutena 149 eur. Taisi olla vaan erikoistarjous kuitenkin.)

Viimeksi muokattu: 25 Huhtikuu 2020
  4. Mirrored

23 779
    749
    113
    Ootko saanut kameran valmiiksi? Voithan aina tiedustella harrastaja-apua laakojen skannaukseen. Kuinka monta niitä on tähän mennessä?

5. keegan

keegan Well-Known Member

8 628
    1 536
    113
    Hieman ohi aiheen, mutta jokin objektiivienvalmistaja voisi tehdä sellaisen kapistuksen jossa olisi kaikki valmiina ja yhtenä osana: optiikka, kiinnitys kehystetylle dialle tai filmiliuskalle, maitolasi (tähän astihan sellaisia aiemmin olikin) ja vielä valaisin. Ei muuta kun kiinnität runkoon ja annat palaa. Tuohan olisi kapistuksena itse asiassa suhteellisen yksinkertainen juttu.

6. Rippe73

Rippe73 Member

97
    10
    8
    Olen tässä pähkäillyt kahden vaiheilla,, kun ei ole tietoa oikein mistään, mitin tuota pinempää skanneria 35mm filmille, mutta toisaalta pitäisi olla myös skanneri laakafilmeille,, Pitäis vaan saada kehitettyä gikikuvaamista, minulla sellainen vanha canon eos 400d,, venäläinen Volna-9 marolinssi. Mutta tuon kameran kanssa tarkentaminen tälläiselle huononäköiselle aika vaikeaa pienestä etsimestä,, En tiedä pitäisikö vain hommata vähän parempi kamera, Samalla kameralla olen kuvannut noita laakafilmejä,, Hah,, vaihtelevalla menestyksellä,, Laaka kameroita nyt useampi,( oppisi vaan kuvaamaan :D ) Oma tekeleitä on vain se yksi iso mörkö, se jäänyt vähän taka alalle. 5x7 on vielä työn alla, Cambo 4x5 on nyt kuvauskamerana, ja kohta saan korjattua vanhan Anniversary Speed Graphisin, tein siihen palkeen, pitäis nyt vain sepittää verhosuljin vielä paikalleen pääsis kokeilee, Tässähän sitä riittää kaikenlaista sepittämistä,, kunhan nuo kelit vähän vielä lämpenee pitää lähteä ulkoiluttamaan laakafilmi kameroita :D

Liitetyt tiedostot:

Mirrored ja Juha Koli tykkäävät tästä.
  7. niffe

niffe Well-Known Member

13 453
    563
    113
    Sähän voisit ostaa multa pois sellaisen Canonin adapterin, jolla saa kuvattua suoraan Cambon perästä.

8. Rippe73

Rippe73 Member

97
    10
    8
    Millainen laite se on ??

9. Pan

Pan Well-Known Member

2 607
    1 320
    113
    Mä oon näitä laakoja ja 120 rullia skannannut näin. Tosin 120 negat olen laittanaut vanhan Canon 8400:n pidikkeeseen.
    Kinomv:t aikoinaan kuvasin AnselA:lta (RIP) lainatulla Nikon ES-1 kopiointilaitteella.
    telninki.jpg
    Kamera makrolla jalustalle ja mv-negojen valaisuun kelpaa mikä valo vaan.

10. niffe

niffe Well-Known Member

13 453
    563
    113
    Se on sellainen adapteri, johon Canonin runko tulee kiinni ja sitten sillä voi kuvata muistaakseni kolme rinnakkaista ruutua. Adapteri tulee tähyslasin paikalle kuvattaessa digirungolla. En ole kotosalla juuri nyt, joten en pääse sitä tarkistamaan. Oletko pääkaupunkiseudulta?

11. Rippe73

Rippe73 Member

97
    10
    8
    en ole,, mutta en tiedä tarvitsenko tuollaista,, yritän pärjäillä tällä cambolla ja vanhalla canonilla,,

12. Rippe73

Rippe73 Member

97
    10
    8
    minulla kyllä valopöytä, mutta minun propleema on tarkentaminen vanhalla canonilla, pitää tarkentaa kameran tähystimestä, ja vähän huononäöisenä ( ulkonäkökin jo mennyt ) tarkentaminen vähän sinne päin, siksi tässä vähän haikaillut skanneria, tai ehkä voisi olla parempi hommata vähän parempi kamera jolla voisi tarkentaa paremmin,,

13. niffe

niffe Well-Known Member

13 453
    563
    113
    Niin, jos kuvaa pelkästään filkalle, niin ei. Jos kuitenkin innostuisi digitalisoimaan palkin, niin tuollahan s onnistuu.

14. Pan

Pan Well-Known Member

2 607
    1 320
    113
    Onko canonissa usb-liitin? Jos on, niin piuhalla kiinni tietsikkaan ja EOS Utilityn Live View:lla tarkennus kohdilleen. Ja kuvakin tallentuu suoraan tietsikalle RAWina. Näin mä teen myös tuolla virityksellä.

15. Rippe73

Rippe73 Member

97
    10
    8
    ei tässä eos 400d ole Live View, eikä ubs liitintä, pitäis katella uudempaa versiota,

16. Rippe73

Rippe73 Member

97
    10
    8
    onhan filmille kuvaamisessa omat haasteensa,, :D

17. paraneva

paraneva Well-Known Member

12 571
    6 546
    113
    Kyllä siinä USB on.

18. SakkeM

SakkeM Well-Known Member

23 208
    3 521
    113
    Kuten edellä todettiin, tethered shooting onnistuu kameran mukana tulleella levykkeellä olevalla EOS Utility ohjelmalla. Piuha kiinni, ohjelma koneeseen ja ei kun kuvaamaan.

19. Pan

Pan Well-Known Member

2 607
    1 320
    113
    Alakerran naapurin diat digitoitiin projektorista juuri 400D:llä ja EOS Utilityllä USB-piuha läppäriin. Ja se live view on siis softan ominaisuus, joka siirtää kennolle tulevan kuvan tietsikan monitorille. Kameran live view on silloin pimeä.

20. Rippe73

Rippe73 Member

97
    10
    8
    Sorry olen vähän pihalla näissä hommissa, on kai tässä tuo USB, Mutta minun ongelma ei ole kuvan siirtäminen kamerasta tietokoneelle, vaan M/V4x5 negatiivin kuvaaminen Canonilla , Että saisin siitä terävän, se onnistuu isommilla negatiiveilla automaattitarkennuksella, mutta minulla ei ole minkäänlaista projektoria,, 35mm, olen yrittänyt kuvata niitä marolinssillä, mutta tarkennus on ongelma, siksi olen tuota skanneria huokaillut,, mutta enempi yritän opetella laakakfilmiä,, kyllä tämä pikkuhiljaa alkaa luonnistua