Taitaa olla paras kysyä käyttäjiltä eikä uskoa liian suurten poikien juttuja Vietnamista ja Normandiasta. Kaikkea voi pyörittää hiekassa. Valmiiksikelattujakin ja naarmuttaa voi myös kameran filmiradan hiekoitus. Niissä kun ei taida olla samettiakaan filmiä vasten? Ken tietää. Tarkoitan Nikon ja Leica malleja, en venäläisiä joita oli myös wikipedian kuvassa. Tuskin ne nyt uusia tarttee olla.
Minulla on aika iäkäs tokiolainen Dayroll De Luxe laturi. Ostin siihen Telefotosta metallisia jälleenlatauskasetteja. Olen ladannut sekä Agfan että Foman filmejä. Foman kohdalla olen joskus havannut naarmuja, mutta Agfaan niitä ei ole tullut. Laturihan on ihan kiva. Mikäli keksii jotain kuvattavaa, niin ottaa laturin jääkaapista ja lataa sen mittaisen pätkän filmiä kun tarvitsee sillä kertaa.
Koskaan ei tiedä paljonko tarvitsee ja siksi tullut leikkailtua vain kuvattu osuus kamerasta kehitykseen. LP Dayroll De Luxe on hyvä malli. Katsoo vain että aukko avautuu hyvin kun kammen työntää sisään. Siinä raossa on sametti. Silti viimeinen ruutu valottuu puoliksi.. se on haittapuoli näissä päivänvalolatureissa.
Hirvittää vain se mahdollisuus, että salakavala naarmuttaja pilaa juuri ne tärkeät kuvat. Ja sitten parin naarmuttoman rullan jälkeen seuraavat tärkeät kuvat. Jos voisi olla aivan varma ettei tuollaista tapahdu, olisi homma varmaankin ainakin kokeilun arvoista. EDIT Näyttäisihän tuosta säästöä tulevan, Macodirectin hinnoilla HP5+ itse purkitettuna 4,8 euroa täysi rulla ja valmiina 5,75. Fp4+ 4,4 ja 5,75. Vain filmikulut, purkit sitten erikseen ja miten pitkälle ajalle sen latauslaitteen sitten laskisi. Ehkä nyt vähän kuitenkin alkoi kiinnostaa. Ainakin jos jostakin saisi oikeasti hyviä kasetteja. EDIT 2 Jaa, Kaiserin lataajan esittelytekstissä sanotaan että 18 täyttä rullaa saapi kiepistä, täällä kirjoitettiin notta 19. Pitääpi kai sitten varmuuden vuoksi laskea tuolla 18:lla. Ja tuo lataaja näyttää maksavan satasen.
19 ja pätkä päälle on täällä tullut LP Dayrollilla 100 jalan kiekolta, Siinä on jo sitten ihan oikeesti 36 ruutua eli nollakuva ja viimeinen puoliksi valottunut. Saattaisi tulla 20 jos kelaisi laturin laskimen mukaan aina yhden kierroksen laskuria, mutta itse olen kelannut pari napsahdusta yli. Laturit on maksaneet 10-20 euroa kymmenen vuotta sitten, mutta nykyään lie harvinaistuneet ja ylitarjontaa ei ole.
Luulisi, että filmin pinnoille tiivistyy kosteutta jääkaapissa. Tehtaalla suljetut pakkaukset ovat tietenkin eri asia.
En ole huomannut suurempaa ongelmaa vaikka olen joskus käyttänyt kameraa filmeineen ulkona pakkasessa.
Hmm... mainittu jääkaappi ja nyt pakkanenkin. Lämmin esine kylmässä pysyy ainakin kuivana mutta toisinpäin on eripäin. Pakkasilma on yleensä myös varsin kuivaa, mutta se ei tässä ole kovin oleellista. Eipä se filmin pinta ole kovin herkkää huurua keräämään huoneilmasta, jollei filmi ole tosi kylmää. Välttelisin kuitenkin sellaista "pumppausta" kylmästä lämpimään latauslaitteelle. Aattellaanpa vaikka millä periaatteella vajaaseen bensatankkiin tulee vettä.
Metrifilmit on muovipussissa kiinniteipatun peltirasian sisällä, en ole kosteusongelmaa kohdannut. Pitäisi vain saada aikaiseksi ladata taas muutama kasetti. Ostin joskus pari 90 metrin kelaa Ifordin Pan F:ää. Siitä riittää jaettavaksikin.
Minulla on 5 tuollaista rullaa avaamattomina. Piti joskus ottaa niille elokuvaa, mutta jäi tekemättä sekin.
100 jalan (30,5m) kiekoissa Kodakilla oli peltirasia ja Ilfordilla kierrekantinen muovirasia 80 ja 90 luvulla. Nykyään ei ole. Kodakista en tosin tiedä kun nostivat hinnan kalliimmaksi kuin valmisrullat vuosia sitten.
Kosteuskysymys oli ihan hyvä. Panin filmin jääkaappiin jäähtymään ja kaapin lämpötila on noin +6 astetta. Kun otin sen huoneilmaan, noin +21 en silmämääräisesti havainnut mitään kosteutta. No filmin massa on niin pieni, että se lämpenee nopeasti. Mitä tapahtuu, kun laturi on pari kymmentä kertaa nostettu ulos jääkaapista ja palautettu sinne takaisin lämpimänä. Joo, siitähän voi syyttää niitä epäonnistuneita otoksia.
Kuten Ilford viimeksi. Paitsi teipistä ei muistikuvaa, ehkä vain kääritty. Jättivät yhden osan pakkauksesta pois. Se muovi oli kierrekotelon sisällä ennen. Ei se ihan kivalta tuntunut kun pakastimeen oli kiinni jäätynyt pahvi ja yllättäin sisällä ei ollutkaan tuttua tiivistä ja vahvaa koteloa.
Tässähän niitä olisi, sikarilaatikollinen IXMOO-kasetteja. Tarpeeksi että voi kerralla ladata kokonaisen bulkkirullan kaseteille. Ja pari M4-pohjalevyä millä saa esim. M6/M6TTL kelpuuttamaan näitä kasetteja.
Ostin käytetyt kasetit ja latauslaitteen kun laskin, että jo ekalla bulkkirullalla tulee kannattavaksi suomenkin hinnoilla vaikka laskee laitteistohankinnan mukaan. Saa nyt nähdä kauanko jaksaa harrastaa. Opiskeluaikana lataus oli vakiotavaraa, naarmuja tuli yleensä siinä vaiheessa kun kuivasi negaa. Niillä typerillä pihdeillä joita pimiössä riippui.
"Ostin käytetyt kasetit ja latauslaitteen kun laskin, että jo ekalla bulkkirullalla tulee kannattavaksi suomenkin hinnoilla vaikka laskee laitteistohankinnan mukaan" Mitä merkkiä ja tyyppiä filmiä? 30,5m riittää 19 täyspitkään.