Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Orjasalama-ongelma

Keskustelu osiossa 'Digikuvaus' , aloittajana jms, 6 Maaliskuu 2009.

  1. jms

    jms Member

    230
    0
    16
    Wanha salama Miranda 700 cd. Toimii filmirunkoon laitettuna oikein, digiin en ole uskaltanut laittaa, laukaisujännite näyttäisi olevan noin -9v. Kun tuon salaman kenkään laittaa orjakennon, salama ei välähdä ulkoisen salaman avulla. Orjakenno on kuitenkin toimiva koska sillä saa välähtämään digille tarkoitetun salaman, myös tuolla Mirandalla väläyttämällä. Miksi tuo orjakenno ei saa tuota vanhaa salamaa välähtämään ja mitä tuohon keksisi että saa toimimaan? Orjassa on pc-liitäntä mutta salamassa ei. Pitäisikö tuohon ostaa vielä toinen pc-liitäntäinen osa + kaapeli?

    Ongelma selvitetty. Syynä on tuo käänteinen napaisuus salamassa. Pitää siis kaivaa kolvi esille ja kääntää tuon orjan ja salaman napaisuus keskenään vastaaviksi. Kiitos ja kumarrus minulle.
     
  2. Vs: Orjasalama-ongelma

    Hyvä kun selvis ilman vihjeitä. Tuo väärä napaisuus ei kai kovin harvinaista noissa vanhoissa vehkeissä ole kun mullekin on yksi yksilö sattunut kohdalle.
     
  3. Vs: Orjasalama-ongelma

    Käänsitkö jo napaisuuden? Alkoiko toimimaan?
    Mulla ihan vastaava tilanne.

    Toisaalta sitten on toinen Chinonin salama, joka välähtää orjakennosta, mutta ei suostu latautumaan uudestaan ollessaan siinä kiinni.
     
  4. jms

    jms Member

    230
    0
    16
    Vs: Orjasalama-ongelma

    Käänsin orjakennosta napaisuuden ja hyvin toimii. Jos salamassa on jotain ttl-automatiikkaa niin se saattaa aiheuttaa sen että joka välähdyksen jälkeen salamasta pitää käyttää virrat pois. Ainakin tuo nykyaikainen Sigma 530 tekee niin, mutta eipä sillä minulle merkitystä kun siinä on orjatoiminto jo itsessään. Huomasin tuon jutun kun testasin tuon orjakennon toimivuutta sillä.
     
  5. Vs: Orjasalama-ongelma

    Vihdoin sain aikaiseksi auottua vähän tota salamaa.
    Totesin, että ei maksa vaivaa.
    Salamakengän kontaktit tulee suoraan piirilevyltä ja niiden muuttaminen toisinpäin olisi turhan hankalaa.
    Ennemmin ostan jonkun vastaavan salaman, joka (ehkä) toimii suoraan, kun noitahan saa ihan puol ilmaiseksi.