Oon jo jonkun aikaa miettinyt koko digikalustosta luopumista. On kovin monimutkaista, kun on filmiä ja digiä, aina miettii, kumman ottaa. Esim. eilen oli reppu ja iso laukku kalustoa, yhteensä 15 kg, + jalusta 3.5 kg, tuloksena 2 kuvaa . Tiedän kyllä, että on itsestä kiinni, ottaako yhden pokkarin vai kaiken mukaan. Jotenkin tuo filmikuvaus tuntuu omammalta, siinä ei tule huoleksi kaluston päivitys (paitsi 120 makro hasselliin joskus). Samoten voisi myydä salamat ja kuva-ahdit veks ja yksinkertaistaa koko kuvausprosessin. Taloudellisesti filmikuvaukseen menevät kulut on helppo ennakoida, toki filmi varmaan kallistuu jonkin prosentin tai jopa kymmeniä.Kulutus on kuitenkin niin pientä, ettei sillä käytännössä ole väliä. T Jukka
Vs: Oravanpyörästä irti Tästä tulikin mieleen, että itsellä tuli kuukausi sitten vuosi täyteen ilman digiä. Ei ole ollu ikävä.
Vs: Oravanpyörästä irti Mulla taas menee ihan toisin päin. Pari kuukautta sitten kävin pimiöllä kehittämässä filmit. Siellä ne roikkuu vieläkin kuivumassa, ei ehdi tekemään. Digitaalisesti on tullut jo saatettua monta kuvausproggista valmiiksi asti tuossa välissä. Jotenkin olen nyt luovuttanut, että ei taida filmillä olla enää paluuta minun kuvaamiseen. Noita vanhoja tekniikoita toki jotain ajattelin jalostaa, mutta tavallisissa mv-kuvissa saan jopa enemmän itseä miellyttävää jälkeä tulosteella kun pimiössä. Kamerakalustossakin on päässyt irti oravanpyörästä, kun ei tarvi enää raahata mukana keskikoon settiä ja sitten kuitenkin siinä ohessa vielä digikalustoa. Nyt on enää yksi olkalaukku, mikä painaa alta 10kg.
Vs: Oravanpyörästä irti Mua jotenkin viehättää noiden filmivehkeiden pysyvyys, ei aina tule uusia malleja, eihän niiden perässä kyllä muutenkaan tule juostua ja varmasti digijärkkärikin kestää lähemmäs 10 vuotta, ellei kauemminkin. Sama kokemus, että itse saan kyllä parempaa jälkeä digi/tulostus hommilla, mutta siitä huolimatta. Tulostimeenkin saa vähän väliä tarkastaa värikasettivarastoa, mikä loppuu milloinkin, ja kuinka paljon ennen täytyy tilata, että ehtii tulla. Pimiökemikaaleissa on huomattavasti yksinkertaisempaa. T Jukka
Vs: Oravanpyörästä irti Mulla ei ole paluuta filmiin. Oravanpyörässä en ole digilläkään, yli kolme vuotta olen kuvannut nykyvehkeillä eikä ajatusta vaihtoon ole, 1 runko ja muutama optiikka hankitaan jossainvälissä lisää (3 nykyrungon lisäksi). Valaisukalustohan ei ole mitenkään tallennusmuodosta kiiinni, filmivehkeillä (RB)se pitäis olla massiivisempaa. Valaistusta on tarkoitus siirtää kovempaan suuntaan, telttailua vähäisemmäksi.
Vs: Oravanpyörästä irti Oravanpyörä on kaikkialla. Filmipuolella se ehkä pesii pahiten filmi + kehite -yhdistelmissä. Sitä ikuista hopealuodin metsästystä kun monet eivät osaa asettua aloilleen. Mä kuvasin viimeeksi digillä (olen omistanut digin jo vuoden!) viime kesänä, lukuunottamatta jotakin myytävien tavaroiden kuvia tms. Oma pohdinta ei ehkä ole digistä luopumista, kyllä tuolla jonkun anopille lähetettävän pikakuvan räpsäsee. Mutta kinokaluston kanssa olen nyt ihmeissäni. Pitäiskö pistää valtaosa kinorungoista kiertoon ja keskittyä vain etupäässä LF-kuvaamiseen ja keskariin. Vaikeita asiota.
Vs: Oravanpyörästä irti Minullekin on käynyt niin, että alkuinnostuksen jälkeen suhde digi/filmi on kääntynyt aika tavalla takaisin filmin puolelle. Filmille tulee kuvattua enemmän ajatuksen kanssa, luultavasti on kuitenkin vain itsekurin puutetta etten ole kertakaikkiaan saanut digiin samaa otetta. Lisäksi pidän diafilmin ja mustavalkoisen negan tunnelmasta (se taas luultavasti johtuu vain siitä, että olen vanha kääpä). Myös dia ja nega kuitenkin kaiketinkin säilyvät paremmin. Sekin vielä että on jotenkin hauskaa kuvata yli neljännesvuosisadan vanhoilla kamoilla ja ajatella että jos niistä pitää huolen niin niillä kuvaa vielä ties miten pitkään Digirunko on jäänyt enimmäkseen sellaiseen käyttöön jossa joku tarvitsee kuvan tai printin nopeasti. Valmiin kuvan digitointi on sitten asia erikseen, diat ja negat kyllä skannaan ja jatkan sitten siitä.
Vs: Oravanpyörästä irti Kino on kätevä jos ei halua seinän kokoisia vedoksia(vai oliko se yli 20x30 cm ,itsellä F 5 lepää tuolla nurkissa odottelemassa kesän diakuvauksia kreetalla.
Vs: Oravanpyörästä irti Mulla alkoi vähentäminen jo pari vuotta sitten. Ensin laitoin kinokoon kamerat naftaliiniin ja myin kaikki kinofilkat. Sitten oli poistolistalla 5x7 koko ja syksyllä annoin pois kaikki 120 värifilkat. Nyt talvella ajattelin vielä kokeilla 120:llä, mutta ei siitä mitään tule, kun ei ole yhtenäistä useamman tunnin vapaata hetkeä. Nyt on tosiaan hyvällä mallilla, kun kuvauskalusto on runko ja kolme töttöröä. Joskus voi ottaa mukaan kaapista jonkun eksoottisemman tötterön tai lisälaitteen. Uusia on mukava ostaa, kun tietää tarkkaan, että ainoastaan eos-sarjaan sopivat kelpaa.
Vs: Oravanpyörästä irti Kyl noi kinarit on mun mielestä filkan suola, vai sokeri? No kumminkin hieno homma, joku pikkanen XA tms ja kinarifilkka.. sitä ei juur mikään voita. Itellä se oli keskari joka jäänyt olemattomaan käyttöön laakailun alottamisen jälkeen. Kinari ja lf on hyvä kombo! Keskari semmonen väliinputooja.... kinarista saa helposti erityyppistä jälkeä, kun filmin lookki on selkeesti esillä vedoksessa. Mut en kyl itekkään osaa luopua formaateista, kameroita on ja formaatteja käytän.. no jokaista mitä löytyy lähes. Perus settinä mul on mukana 3 kinaria ja 2 9x12 kameraa, 2 salamaa ja jalusta. Mutta en kyl silti pääse vielä 10kg painoluokkiin... Mun ratkasu asiaa on siis ollut vaan optimoida kaikki kalusto niin kompaktiksi kun mahollista... sillon sitä voi vaivatta olla ylimääräistäkin mukana.
Vs: Oravanpyörästä irti Jos ei saa mitään kinosta irti, se ei välttämättä ole kinon vika. Eiköhän näistä RAX:in kuvista suurin osa ole kino Tri-X:llä otettu: Anna mennä vaan Jukkis! Mutta varmaan tiesitkin kantani jo etukäteen...
Vs: Oravanpyörästä irti Oravanpyörästä ei pääse ainakaan ostelemalla ja myymällä valokuvauslkamaa. Se kun on se orvanpyörä. Vähän kuin lopettaisi lenkkeilyn mutta juoksisi vaan töihin.
Vs: Oravanpyörästä irti Hieno kokonaisuus tuo Kenin linkkaama. En vai ollut vakuuttunut tuosta mustavalkoisuudesta. Ei väri noissa olisi ainakaan tuonut huononnusta. Verikammoisille ehkä kuitenkin sopivampi. kapa
Vs: Oravanpyörästä irti Oravanpyörää oli 50 rullaa leicakuvaa ja niitten tuleva printtaus, siitä hyppäämistä on että sain niin hyvän tarjouksen hasselin V sarjan digiperästä että seuraava portofolio tehdään sillä ja nikon D 2Xs kameralla. aiheena uni ja pinhole kuvaus (digitaalisesti)
Vs: Oravanpyörästä irti Kinossa, kuten muussakin kyse on pitkälti siitä mitä kuvaa. Keskari on monesti hyvä kompromissi - tarkkaan työhönkin riittävä jos vain on laadukkaat optiikat ja sopivaa filmiä. Kohtalaisen nopeassakin kuvauksessa toimii, kunhan 10-12 kuvan rajoitus per rulla ei ole ongelma. Kinojärkkäreihin verrattuna tuollainen neliökeskari peukalovirittimellä tai sähköisellä virittimellä ei ole sen hankalampi vekotin. Tavallaan tuossa on myös keskarin ongelma. Se tarjoaa vähän jokaista maailmaa mutta ei toimi kunnolla missään. Aina on löydettävissä parempikin vaihtoehto. Tai jos ajatellaan vain filmipuolta, niin joku kukkamakroilu voisi olla sellainen missä keskari olis kova sana. Sama pätee myös kamerarakenteissa formaatin sisällä. Mittaetsin soveltuu tietynlaiseen kuvaamiseen. Maisemakuvaukseen, luontokuvaukseen tai makrokuvaukseen siitä ei ole. SLR taas hoitaa nämä loistavasti, mutta nopeatempoisessa näpsykuvauksessa se on kömpelö. Formaatit ja kameratyypit pitäisi mun mielestä valita sen mukaan mitä haluaa tehdä. Analogia perinteisen taiteen puolelle on mielestäni tässä aika toimiva: Pastellit pakottavat käytännössä jättämään tarkat detaljit pois, jollakin akryyleillä taas detaljia voi raapustaa suurennuslasi silmillä jos haluaa. Menetelmä pitää valita työn mukaan, tai sitten oma ilmaisu pitää mukauttaa menetelmän tarjoamiin mahdollisuuksiin. Kino oli kova juttu mulla mm. luontokuvissa, mutta digien myötä kino on tuolla saralla vähän mitään tekemätön. Filmit eivät pärjää digien nopeuksille ja digin "rajaton" ruutumäärä auttaa kummasti saamaan vaikka perhosesta juuri sen oikein tarkennetun kuvan. Nuo ötökkäkuvat jne. taas eivät ole sellaisia mitä kuitenkaan katselisi diana tms. joten miksi niiden takia tekohengittäisi kinaria? Eläinkuvauksessa taas tarvitaan herkkyyttä jota kinopuolella ei valitettavasti enään saa. Pakastimessa on vielä parit 1600-diat, mutta eihän niillä ole mitään jakoa digeille. Reissatessa, jos pitää lähteä kevyellä kalustolla niin kino toki on hyvä. Muuten sitten keskari hoitaa kaiken tai monesti mun kuvauksessa ison koon kamera. Lopputuloksena tullaan lähelle c:n yhdistelmää: Hyvä kinopokkari + laakakamera. Vaan ainakin vuoden olen pyöritellyt kinareista luopumista (jotain XA:ta ja 35RC:tä lukuunottamatta), ei vaan uskalla. Se on pelottava askel - ja lisäksi nuo hyvät kamerat joutuisi antamaan pois mitättömällä hinnalla (ts. ei saisi hankittua juuri mitään LF-kamaa myyntirahoilla).
Vs: Oravanpyörästä irti Munmielestä 67 keskari on muotokuvaukseen paras filimikamera, varsinkin jos ei tarvi ravata ympäriinsä.
Vs: Oravanpyörästä irti Jos nyt meinaat että nopeatempoisessa näppäilyssä SLR olisi kömpelö, se on käyttäjän kömpelyyttä. Aivan samoin on sanoessani että Leica M on kömpelö vastaavassa tilanteessa, kuten voisin hyvin sanoa, mutten yleisenä totuutena kirjoittaa. Ja etteikö mittaetsimellä maisemiakaan voi...
Vs: Oravanpyörästä irti Hienoja kuvia,saiskohan nuo samat vaikkapa Suomesta.Täytyy ottaa huomioon missä kuvat on otettu.
Vs: Oravanpyörästä irti Oravanpyörästä irti kalustoa vaihtamalla. Niinkö? Mistä oravanpyörästä? Eikös kuvaaminen lähde kuvaamisen tarpeesta. Mitä kukin kuvaaja haluaa kuvata. Sehän on se juttu. Sitten voi miettiä mikä formaatti sopii siihen parhaiten. Vasta sen jälkeen tai ennen sitä, onko se formaatti minun ajankäytölle sopivin. Haluanko laittaa aikaa kuvankäsittelyy vai pimiöön. Ja missä sen ajan kulutan. Myynkö kuviani lehdille kuvattaville vai teenkö vain kuvista näyttelyn. Vai teenkö sekä että. Mikä formaatti tukee parhaiten sitä. Saanko enemmän taiteellista näkemystä formaatin vaihtuessa. Antaako kalusto minulle lisäarvoa. Uskooko kuvia tilaavat tahot enemmän kalustooni kun kuviini. Ei ole helppoa päättää hyppääkö kalusto oravanpyörästä pois vai kuva oravanpyörästä.