Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now
  1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivustoa käyttöä, hyväksyt evästeidemme käytön. Lue lisää.

Optiikkaa muotokuviin (artikkeli)

Keskustelu osiossa 'Optiikat' , aloittajana Tapiola2006, 13 Tammikuu 2011.

  1. SakkeM

    SakkeM Well-Known Member

    22 963
    3 392
    113
    Vs: Optiikkaa muotokuviin (artikkeli)

    Älä ny, luovuus ja innovatiivisuus siinä vaan kärsii, jos alkaa ottamaan asoista selvää...
     
  2. Vs: Optiikkaa muotokuviin (artikkeli)

    Tämä artikkeli ei kyllä minusta ole kovin havainnollinen. Tarkennuspisteitä ei sen paremmin tuossa edes analysoida ja aihepiirrokset ovat ylimalkaisia kuten kirjoittaja itsekin mainitsee. Jos rungossa on useita vapaavalintaisia tarkennuspisteitä, onko näille jokaiselle oma sensorinsa/linssipari vai lasketaanko keskiarvon mukaan?             
     
  3. olliR

    olliR Member

    469
    10
    18
    Vs: Optiikkaa muotokuviin (artikkeli)

    On jokaiselle omansa. Joissakin tapauksissa jopa kahdet linssit, jos esimerkiksi keskimmäinen piste pystyy toimimaan sekä f/8.0 aukolla että tehokkaammin f/2.8:lla. Ja huomaa siis, että tarvitaan sekä kaksi sensoririviä ja kaksi linssiä per jokainen tarkennuspiste.

    Ei tuo juttu analysoi tarkennuspisteitä, vaan esittää sen vaihe-erotarkennuksen (phase detection focusing) toimintaidean (ja myös kontrastitarkennuksen siinä alussa). Tuo viittaus keskiarvoon antaisi hiukan ymmärtää, että ei tainnut mennä jakeluun se idea.

    Se mitä tuossa artikkelissa ei sanota kovin selvästi on, että se sensori ei ole mikän yksi valoa mittaava sensori, vaan rivi pikseleitä. Olisko tässä lisäinfoa:

    Tarkennus

    Tuo on jo vähän vanha teksti, näköjään on toimimattomia linkkejä.
     
  4. J.Vuokko

    J.Vuokko Well-Known Member

    8 192
    62
    48
    Vs: Optiikkaa muotokuviin (artikkeli)

    Joo, ilmeisesti sekoitin termit. Ei kontrastitarkennusta tainnut enää missään AF-järkkärissä olla (en tiedä noista F3:een ja Canoneihin saatavista objektiivin kyljessä olevista af-pyörittimistä), muutenhan se olisi ollut yhtä sahausta. Kuitenkin toiminta on alusta asti ollut suora siirtyminen tarkkaan kuvaan (edellyttäen että kontrasti riittää - vaikka ei puhutakkaan kontrastitarkennuksesta).

    F-501 oli Nikonin ensimmäin AF-järkkäri ja siinä oli jo vaihetarkennus.