Vs: Opticfilm 7200 -sarjan skannerit Miten te ajattelette niin monimutkaisesti? Mulla on tasoskanneri v700. Siinäkin ilmoitetaan hirvittäviä lukuja ja dmaxeja, 6400 ja 4 dmax. Totuus lienee lähempänä 2000 ja 3. Siitä huolimatta olen sillä skannannut 400 asan kinofilmejä ja hieman rajannutkin. Kotona tulostanut 30*45 kokoon. Mulle ja kaikille muillekin riittänyt ihan hyvin, ei kukaan ole kuvanlaadusta valittanut. Tosin,mun mv-negat ovat sävyiltään niin lähellä täydellistä kuin olla voi. Tämä on totta, mitenkään itseäni kehumatta. T Jukka
Vs: Opticfilm 7200 -sarjan skannerit Oletko jo ostanut hasselin skannerin. Eikö siinä ole maailman paras?
Vs: Opticfilm 7200 -sarjan skannerit Jukkis, nyt kiinnostais nähdä sun kuvia. Harvoin on suomalaisella miehellä pokkaa sanoa, että tekee täydellisyyttä hipovaa työtä. Yleisemmin kommentoin, että itselleni tästä keskustelusta on suuri hyöty, mutta valokuvauksen digitaalinen puoli on muuten minulle sen verran vierasta, että kaikki tästä ei auennut. Onko kellään suositella jotain perustietoa sisältävää sivustoa, jossa termit ja skannerien ominaisuudet yms avataan yleistajuisiksi?
Vs: Opticfilm 7200 -sarjan skannerit Mun negojen jälki on mun subjektiivinen näkemys. Mutta kyllä ne lähellä täydellisyyttä ovat . Sanon siksi näin, koska lopullinen kuva vastaa sitä, mitä kuvanottohetkellä näen. Tässä keskustelussa on pointtina mielestäni ollut kaksi tärkeintä: 1) plustek riittää pärjää harrastelija, laatua sopuhintaan 2) valmistajien, ainakin epson ja plustek, ilmoittamat arvot ominaisuuksien suhteen ovat puutaheinää, eli sinänsä speksien tietämisellä ei ole väliä- tärkeämpää on mielestäni lukea käyttäjien kokemuksia Ja vielä käytetyn ostamisesta: Jos laite joutuu huoltoon, maksaa aina vähintään 100 euroa + postituskulut. täälläkin on minoltasta ollut esimerkki, jolloin tuli pelkkä lasku, mutta skanneri ei toiminut toivotulla tavalla. Itselläni on kyllä Ziegeristä, jossa minolta huolletaan, pelkästään positiivia kokemuksia. Jännä, että jollakin on erilainen. T Jukka
Vs: Opticfilm 7200 -sarjan skannerit 1) Ei varmaan kukaan väitä, etteikö Plustek riittäisi harrastajalle. Pointtina on lähinnä se, että ostaako samaan hintaan "joka suhteessa" vähän kehnomman vain siksi, että se on nykyään ainoa mitä uutena saa, vai ostaako käytettynä samaan hintaan (tai jopa alle) vähän paremman. Miksi kukaan lähtisi siitä olettamuksesta että huonomman pitäisi riittää jos samaan hintaan saa? Aika oudolta tuntuisi, että valokuvaharrastaja olisi valmis tinkimään kuvanlaadusta. Ei ne skanneritkaan kuitenkaan itsestään hajoile ja kyllä sen mekaanisen kamerankin ostoon riskejä aina liittyy. 2) Digikuvan yms. potaskalehtien filmiskanneritesteihin ei ole luottamista, eikä valmistajien spekseihin, mutta www.filmscanner.info on sivusto, jossa on oikeasti laitteita testattu käytössä niin, että saadaan selville ainakin resoluution osalta se todellinen suorituskyky. Noi testit voi itsekin tehdä, jos kiinnostaa ostella resoluutiotargetteja ja niitä skannailla. Itse kuitenkin luotan noihin kunnes joku todistaa salaliiton, jossa Nikonit ja muut maksavat sivuston pitäjille paremmista testituloksista ;-).
Vs: Opticfilm 7200 -sarjan skannerit Niin, testejähän on. Mun pointti on sellainen, että jos en tietäisi speksejä/todellisuutta, enkä muita skannereita, olisin ja olenkin täysin tyytyväinen v700:seeni, myös jälkeen,mitä se tekee kinokoosta. Se on ihan yhtä hyvän näköinen, diasta jopa parempi, kuin 6 miljoonan pikselin digikameran jälki. Ja se riittää mulle. Tosin, kuten aiemmin mainittu, mv-negani ovat lähkökohdaltaan niin hyviä kuin olla voi. T Jukka
Vs: Opticfilm 7200 -sarjan skannerit Mistä tiät miten hyviä ne negas on? Vedostamalla ne jyrkkyydellä 2 vakioajalla? Densitometrillä? Vai skannerin automatiikalla..?
Vs: Opticfilm 7200 -sarjan skannerit Siitä, että saan niistä sellaiset kuvat kuin kuvanottohetkellä mielessä on ollut. Joo ja on vedostettu suoraan negasta täyssävykuva 2 jyrkkyyden paperille ja on mitattu densivittumikäliemetrillä. Mutta tärkeintä se, että on itse sävyihin ja kuvanlaatuun tyytyväinen, ihan sama niille käyrille ja numeroille. T Jukka
Vs: Opticfilm 7200 -sarjan skannerit Niinpä niin . On mullakin täydelliset negat ja diat, koska oon niin kova jätkä että oon aina kuviini tyytyväinen.
Vs: Opticfilm 7200 -sarjan skannerit No, miksi sitten jankutat noista numeroista? Etpäs taidakaan olla tyytyväinen omiin skannereihisi? T Jukka
Vs: Opticfilm 7200 -sarjan skannerit Tässä taitaa olla nyt 2 sellaista luupäätä vastakkain, että parempi jättää tähän. Eiköhän pointit ole itse skannerin ostajalle tulleet jo selviksi. T Jukka
Vs: Opticfilm 7200 -sarjan skannerit Hmm niinpä. Luulis kuitenkin että on selvää, että mulla ei ole Plustekia ja kyllä oon nykyiseen (kino)skanneriini tyytyväinen. Numeroilla näitä asioita yleensä kuitenkin mitataan ja vertailuja tehdään, joten kyllä niillä jotain merkitystä on kun informaatiota välitetään teknisistä laitteista.
Vs: Opticfilm 7200 -sarjan skannerit Ainakin minä tiedän, että tulevaisuudessa olen varovaisempi heittämään edullisten laitteiden nimiä tänne palstoille. ;D Mulle selvisi moni asia ja tiedänpä nyt, että tätäkin hankintaa kannattaa aprikoida vähän ennen kuin kortti vinkuu. Onneksi (?) taloudellinen tilanne tukee pitkällistä pohdintaa. Edelleen otan vastaan vinkkejä skannauksen ja digitaalisen kuvankäsittelyn perusasioihin pureutuvasta oppaasta (kirja) tai intteernetin opassivustosta.
Vs: Opticfilm 7200 -sarjan skannerit En oo ite lukenu, mut tollasen löysin: Digital Image Basics 101 - All about images from cameras and scanning Mitä noihin spekseihin tulee, niin resoluutio ja dynamiikka ne tärkeimmät lienee. Resoluutioon vaikuttaa myös se optiikka, jota skannereissa on, ei pelkästään kennon pikselimäärä. Sen takia usein tuo valmistajan ilmoittama määrä jää saavuttamatta. Nämä molemmat yleensä ilmoitetaan nimenomaan "laskennallisesti", eli arvot ovat teoreettisia. Käytännössä niitä ei ehkä sitten ihan saavutetakaan (tai sitten ei läheskään). Diat ovat yleensä tummassa päässä luokkaa D3.5, jotkut diat jopa tummempia (Velvia luokkaa 3.8). Dynamiikkaa siis kyllä kaivataan paljon, jos halutaan koko dian sävyskaala talteen (eikä sitä taida oikein millään skannerilla saada, vaikka hurjimmat väitteet Dmaxista ovat jotain 4,2 tai 4,8 -luokkaa). Yleensä skannereille ilmoitetaankin nimenomaan Dmax-arvot, koska ne näyttävät parempi Dmin jää huomiotta, vaikka siinäkin saattaa ongelmia tulla (ks. Nikon vs. Plustek - pilvet ). Höyrypää-Kenilläkin on skannereista jotakin kirjoitettuna Scanner Technology muttei ehkä kannata kaikkea täysin niellä näiltä sivuilta ;-). Harjottelemalla ja perehtymällä oppii, hyvä laite ei vielä tarkoita sitä että skannit ovat hyviä. Kyllä siinä yleensä taitoakin tarvitsee ja sen lisäksi kuvat kyllä kannattaa viimeistellä kuvankäsittelyn keinoin, eikä vain luottaa skannerin ja mukana tulleen softan automatiikkaan. Nettiä jos jaksaa selailla, niin kyllä sieltä niitä käyttökokemuksia ja vertailuja löytyy lisääkin, kannattaa koittaa vaan sit hahmottaa se kokonaiskuva ja päättää, mikä hintaluokka ja mitkä ominaisuudet ovat itselle tärkeitä.
Vs: Opticfilm 7200 -sarjan skannerit ] Kyllähän on paljon linssejä jotka vetävät yli tuon. Varsinkin keskialueella. Mutta paljon myös jotka jäävät alle, varsinkin zuumeissa. Ihan perus-muovinen af 1.8/50mm nikkor piirtää sekin kevyeen 90lpmm aukoilla f8-f16. F5.6 taisi myös olla lähellä. Tuon erotuskyvyn yli en päässyt aikanani mittaillessa koska mitta-targettini toimi rajoittavana tekijänä. Filminä velvia 50.
Vs: Opticfilm 7200 -sarjan skannerit sohastaanpa tähän ihan tavan "harrastajan näkökulma" Eli kuvaan perinteisellä filmijärkkärillä ja vain lähinna matkoilta ja retkiltä - mahdollisimman hyvin tietysti yrittäen. Ja skannerina 7200. Eniten ärsyttää tuo skannaustuloksen erilaisuus esikatseluun verrattuna, eli säätää joutuu kuvankäsittelyssä, ettei kuvat "latistu". Lisäksi tietyn sävyiset kuvat esim, keväthangilla ja vesillä aiheuttaa ongelmia suurena kohinana .( ehkä oikeat termit?) Minulle riittää aivan mainiosti. Pölynpoisto kun olisi parempi niin auttaisi paljon.
Vs: Opticfilm 7200 -sarjan skannerit Kyllä tuo Jukkiksen näkemys on aika lailla myös omani: minne laittaa riman. Olin täysin tyytyväinen tuohon 50mm 1,2 canon opiskaan ja sen potretteihin leica M kamerassa, kunnes ostin Teemulta tuon Voigtländer 35mm 1,2 linssin. No täytyihän sitä testata jalaustalla ja täydellä aukolla. Samalla vetäisin vertailuruudut canonin 50mm opiskalla. Tulokset: Kyllä Nokton vetäsi pidemmän korren, mutta samalla huomasin: Ei perhana, canonhan on takaskarppi. Ei muuta kuin linssiryhmä irti kiinnikkeistään ja 0,3mm shimmi väliin ! Nyt on kummatkin OK, eli kannattaa välillä myös vertailla tuloksia jos on mahdollisuus. Ostin juuri käytetyn Nikon D2Xs rungon, se oli totaalisen timmi yksilö, mutta vanhempi 2H meni huoltoon kalibroitavaksi, sillä sen tarkennustaso ei ollut sama kuin uudessa 2Xs:ssä. Eli koko höpötyksen punainen lanka on: esitteistä viis, kunhan tuottaa LIVENÄ sen minkä tarvitsee...
Vs: Opticfilm 7200 -sarjan skannerit Itse olen ollut tytyväinen sekä työpaikan Scitexiin, että Nikon VED:hen, jopa niin etten ole jaksanut näiden kahden kykyjä verrata, minulle riittää komeasti että kumpikin vetää Polaroidin skanneria piitkässä narussa... Minulla on isommalle koolle vanhempaa Espoota, 3170, eikä sillä mitään kinoa kyllä ala skannaamaan...vaikka tulihan se koitettua, miten taso ei oikein löydä raetta ;-] Kyllä useimmissa asiossa tarvitaan vertailupohjaa. Ei ole ihan harvinaista että ollaan todella tyytyväisiä siihen laitteeseen jonka on tullut hommanneeksi, kunnes hommaa sen seuraavan. Silloin ollaan taas tyytyväisiä siihen, ja haukutaan sitä edellistä. Vaika kuten digikuvaajat usein sanovat: ei uusi kameramalli huononna vanhaa, se pysyy edelleen yhtä hyvänä. Se kertoo paljon, monestakin asiasta ;-]