Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Oppivelvollisuus

Keskustelu osiossa 'Kuvat ja galleriat' , aloittajana pikkuteemu, 30 Maaliskuu 2006.

.. alkaa 1.8 sinä vuonna kun lapsi täyttää 7 vuotta ja päättyy kun perusopetuksen koko oppimäärä on suoritettu, toisin sanoen kun oppilas on saanut päättötodistuksen peruskoulun 9. luokalta. Mikäli oppilas ei ole saanut päättötodistusta, päättyy oppivelvollisuus joka tapauksessa 10 vuotta sen jälkeen kun se on alkanut.

1. Joko tämä tenava on siinä iässä? Kovin pieneltä näyttää. Eihän tämä mikään visuaalinen ilotulitus ole, mutta kuvituskuvana tukee hyvin noita pykäliä.

2. Just samaa mäkin funteerasin. Sitten toinen miten yritin tätä yhdistää opppivelvollisuuteen on toi taustan rakennus, se lienee koulu. Kuitenkin koulu saisi olla selkeämmin esillä, hiukan terävämmin ja kellon kanssa.

3. Justhiinsa!
    " Maailma on kaunis ja kirkas luojan taivas, kunnes kuolevaisen elämässä tulee se hetki, jolloin hänet pannaan koulunpenkille" (Pakinoitsija Aapeli)

Tykkäsimmä kuvastha!

4. Tavallinen teknisesti ihan kelvollisesti suoritettu muksukuva, jolle on yritetty luoda jotain lisäsisältöä tuolla lakitekstin pätkällä. Kuvalliset indoktrinaation keinot eivät ole siis riittäneet tekemään tästä tavallista pönötystä kummempaa, joten on jouduttu turvautumaan tekstiin.

5. sf

sf

785
    0
    0
    Ihan vaikka koulureppu olalle ja mielummin vaikka joku kirja tms. kainaloon niin tukisi viestiä kuvassakin ihan eri tavalla. Tekstin käyttö kuvaa tukevana ei oo niin toimiva.

6. nooh, eipä tuolla tekstillä ollut mitään oikeaa tarkoitusta. mielummin laittaisin kuvat ilman nimeä ja tekstiä mutta aattelin nyt jotain runoilla, kun on pakko.
    ... pitää varmaan etsiä jostain koira että saa laittaa tänne koirakuvan, ne kun tuntuvat keräävän kaiken myönteisen palautteen.

7. Ja paskat, ja sitäpaitsi toi munkin palaute oli melkein positiivista, tai no en ainakaan haukkunut :)

8. voi ei jaska ehti vastata.
    yritin ehtiä ennenkuin kukaan kommentoi että olisin tasoitellut speekkejäni, ne kun tuntuu nälkäsenä olevan vähän kielteisen hyökkääviä. nyt maha täynnä maailma näyttää jo taas ihan toisellaiselta.
    ... ensin syömään ja sitten kone auki, niin päin se meni, anyway, kiitos asiallisesta palautteesta kaikille ja peace ,)

9. Tero Leponiemi

Tero Leponiemi Member

285
    0
    16
    Vaikka onhan tuossa kommentissa hiven tottakin, parahin Pikkuteemu...

10. Se on vain se nälkä:) Verensokerit alhaalla mäkin olen aika äreä. Minusta tässä ei ole kuin yksi lievästi negatiivissävyinen kommentti. Tää kävis vaikka johonkin kouluviraston eskari-oppaaseen ihan hyvin. Kuvituskuva tarkottaa mun kielenkäytössä teknisesti hyvää kuvaa, joka tukee jotain (sanallista) juttua - mut ei yksinään ylitä "teoskynnystä".

11. hymio

hymio Member

323
    0
    16
    Pitkästä aikaa dokumentaarista valokuvaa hyvällä tekniikalla, eikä pokkarilla otettuja hurttia. Tekstin ja kuvan välille ei nyt synny kovin lujaa suhdetta, mutta se ei silti kuvaa pilaa. Mie tyxin!

12. Mukavastihan tää on saanut palautetta. Taitaa olla enimmäkseen positiivista? Mutta itse kuvasta: Eipä tuossa kuvassa kylläkään käy ilmi,paitsi tekstin kautta pienokaisen tuleva opinahjo. Kuten edellä mainittiin niin esim: kello, reppu ..ne saisi näkyä. Nyt tää vois olla mistä leikkikentältä/hiekkalaatikolta vaan. Kovin tavanomainen. Näin äkkiseltään muistuu mieleen sinulta paljon taitavampia lapsikuvia.
    btw: tuohon harmistukseesi koirakuvien saamaan palautteeseen....tee kuten minä. Et avaa.

13. nokku

nokku Active Member

2 456
    0
    36
    Et tu, Brute :(

14. Papu

Papu

789
    0
    0
    Musta on vaan kiva jos kuvien (omien ainakin) kohdalla tulee välillä tunti turpaan, oikein sillain että verenpaineet kohoilee ;). Noh, ei tarvi lukea tuota ihan sanatarkasti, sinne päin kuitenkin. Eikä se tarkoita sitä, että vi**uillaan vaan sanotaan ihan oikeasti mitä on mieltä. Ei se kehukaan kovasti kehitä ja kuvia yleensä aika varovasti arvostellaan. Minäkin. Olisi kiva kun omissa tiedoissa olisi jokin kuvake "lataa täysillä" "kohtele herkästi ja ymmärtäväisesti" tai "vain kehut kiitos".

Kuvasta sen verran, että kyllä siinä aihe selkiää tuon pienen lisäselvityksen kanssa, siinä mielessä toimiva tekstin kera. Enkä sinänsä kritisoisi tekstin liittämistä, aika moni kuva tarvitsee sen vaikka lähtökohta pitäisikin olla se "kuva kertoo enemmän kuin tuhat sanaa". Kuviahan usein selitellään vielä pitkään jälkikäteen, joten miksipä ei sitten jo esille laittaessa.

Meilläkin muuten ensi syksynä ajankohtainen aihe.

15. Juuh, pyynnöistänne huolimatta satunnaisesti kommentoin vieläkin.
    Mä olen huomannut tässä forumissa aika paljon kuvien selittelyä. Joskus ne on kivoja
    kun rupee funtsii missä kuva on otettu, tai mitä kuvassa yleensä on.
    Mut kyllä mulle tuli heti selväksi kuvan nähtyäni, että kyseessä olisi ollut eka koulupäivä, jo ennenkuin luin tekstin. Teksti taas oli hupaisa kapulakieli joka kivasti täydensi kuvaa.