Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now
  1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivustoa käyttöä, hyväksyt evästeidemme käytön. Lue lisää.

Opiskojen vaihtamisen vimmaa

Keskustelu osiossa 'Optiikat' , aloittajana Juke.K, 31 Lokakuu 2012.

    Vs: Opiskojen vaihtamisen vimmaa

    Mä oon kanssa tässä viikon jahkaillut mitä itse tekisin. Vaihtaako zoomi kiinteisiin. Omistan itse siis tuon huonommaksi parjatun 24-105 zoomin ja ff rungossa.

    Loppupeleissä tulin siihen johtopäätökseen, että tuo zoomi palvelee todella hyvin loma ja vaellusreissuilla. Polttovälialue on meikäläiselle todella mieluinen. Hämärässä kuitenkin alkaa väkisinkin kaipailemaan valovoimaa.

    Ajattelinkin siis tuon rinnalle ostaa tuon kehutun 50mm f/1.4:n. Todennäkösesti se tulee olemaan valtaosan ajasta nokalla, mutta reissuilla, kun on muutakin tekemistä kuin vaihdella laseja on tuo zoomi jälleen korvaamaton. Ehkä myöhemmin vielä myös tuon 85mm f/1.8:n

    Ja mun mielestä hienoimmat kuvat on sellasia mistä välittyy tarkoitettu henki. Se millä kalustolla on otettu, on se toissijainen juttu mielestäni. Ja nämäkin ovat siis vain omia mielipiteitäni.
     
  1. niffe

    niffe Well-Known Member

    13 293
    529
    113
    Vs: Opiskojen vaihtamisen vimmaa

    Ei se mikään huono zoomiksi ole. En vaihtaisi sitä täältä lukemieni parjausten perusteella mihinkään. Jos yhtä lisäkiinteää siihen rinnalle ajattelit vähään valoon, niin mites olis 28mm f2.8 IS? Se on lyhytpolttovälinen ja vakaajalla varustettu, joten luukisi pääsevän hyvään lopputulokseen. Samoin uusi 40mm f2.8 STM pannari on ymmärtääkseni myös vakaajalla ja optisesti erittäin suorituskykyinen hintaluokassaan. Itse vierastan hifistelyä 50-millisissä, koska se satasella lähtevä f1.8/II on aivan hemmetin hyvälaatuinen ja puoli-ilmainen.
     
  2. J.A.K.

    J.A.K. Active Member

    2 581
    22
    38
    Vs: Opiskojen vaihtamisen vimmaa

    Itse ratkaisin ongelman suttuzoomien ja kiinteiden välillä jo runkohankintaa tehdessäni. Rungoksi ohkaisin kinokokoinen (eli Canon, tässä tapauksessa 1Ds), kiinteiksi Olympus OM Zuiko sekä joitain m42 obiskoja. Sitten muuten vaan -kuvaukseen halvimmat EF zoomit välille 22mm ylöspäin 300mm asti. Kakkosrungoksi halpis EOS 10d. Noilla pärjään.

    Ei ole ollut hifistelyn tarvetta tai bitinhalkomista. Molempien runkojen kennojen pikselit ovat suuria ja just passeleita perusobjektiiveille.

    Saas nähdä kuinka huonoja nuo samat objektiivit ovat m43 rungossa?

    jk
     
  3. Vs: Opiskojen vaihtamisen vimmaa

    Tässä asiassa on vähän sama kuin hyvien viinien tai "high fidelity":n kera: laadun nosto alkaa kasvattaa kuluja potenssiin.
    Jos fyrkkaa löytyy niin tässä ehdotus:
    1.) Zeiss Distagon T* 21mm f/2.8 ZF (FX)  n.1700€
    2.) Nikkor AF-S 28mm f/1.8 G (FX)  n.600€ (halpis!)
    3.) Zeiss Makro-Planar T* 50mm f/2 ZF  n.1200€
    4.) Nikkor AF-S 85mm f/1.8 G (FX)  n.450€ (ilmainen!!)
    Z) koko kissa:  piirun alle 4 tonnia!

    P.S. Omista saat ehkä 2100 -2400 riippuu kunnosta. Itse voisin ostaa 100€ 50mm/f1.8 Nikkorin!
         
     
  4. Vs: Opiskojen vaihtamisen vimmaa

    Ovathan zoomit todella käteviä, ja nuo ammattisarjan vehkeet kuvalaadultaankin erinomaisia.
    On tietysti totta, että esim Zeiss Macro Planar 50 on tervävämpi kuin vaikkapa Canon 24-70/2.8L, ainakin siis vanhempaa versiota terävämpi. Kuinka usein asialla on merkitystä? Luultavasti ei kovin usein, ainakaan minulle.  24 -70 taas on selvästi parempi laajis :)
    Mutta näin omaksi iloksi kuvatessa, noilla manuaalitarkenteisilla kiinteillä on hauska kuvata, ainakin minusta. Ja se on tärkein syy siihen, miksi niitä olen hankkinut.
     
  5. nomad

    nomad Well-Known Member

    10 349
    167
    63
    Vs: Opiskojen vaihtamisen vimmaa

    Sitähän on puhuttu, että AF-S mallin Nikkorit 1.8/24mm, 1.8/50mm ja 1.8/85mm muodostavat sen amatöörin peruskolmikon. Aika kiva kun hinta on vain hieman yli tonnin eikä tarvitse kuvanlaadun suhteen tehdä kompromisseja. Tosin 24-70mm lähdtee melkein samalla hinnalla, eikä senkään kuvanlaadussa mitään moittimista ole, valovoima vain on huonompi.

    Js simppeli laajis-prime pitää ostaa niin Ai-S mallin 20mm Nikkor tai Voigtländerin uusi pannari. 21mm Zeiss tuntuu tässä setissä aika järeältä. 
     
  6. Vs: Opiskojen vaihtamisen vimmaa

    Kyllä Markku55 on oikeassa siinä, että jos pyritään samaan, riittävän suureen kuvakokoon, isompi kamera tuottaa käytännössä aina laadukkaamman kuvan. Kameraa ei suinkaan voi pienentää kuinka pieneksi hyvänsä laadun kärsimättä. Valo ei yksinkertaisesti mahdu kovin pienestä reiästä kulkemaan.

    Jo tällä hetkellä pienten kennojen pikselitiheydet ylittävät objektiivien piirtokyvyt aivan yleisesti. Mitään teknologista harppausta optisella alalla ei pitkiin aikoihin tapahtunut, muutamaa poikkeusta lukuun ottamatta. Ns. diffraction limited -laatuisia objektiiveja on kyetty valmistamaan jo vuosikymmenien ajan. Toki massatuotettujen objektiivien laatu on parantunut.
     
  7. niffe

    niffe Well-Known Member

    13 293
    529
    113
    Vs: Opiskojen vaihtamisen vimmaa

    Samaa mieltä edellisten kanssa. PhaseOnet vaan kaikille ja Canonin ja Nikonin harrastelelut tuhkakupeiksi.
     
  8. niffe

    niffe Well-Known Member

    13 293
    529
    113
  9. Jukka75

    Jukka75 Active Member

    3 168
    5
    38
    Vs: Opiskojen vaihtamisen vimmaa

    Eli jos kaikki menee nappiin niin lauantaina taikka sunnuntaina pitäisi tehdä kaupat Canon 600D kamerasta, tosin siihen tulee päälle vain tuo perus kitti. Tarkoitus olisi rahdata Nikoni ja putket Rajalaan, eivät tosin paljoa luvanneet niistä.

    Eli tarkoitus olisi hommata hieman parempi yleislinssi jolla voisi potrettejakin ottaa, ennestään on siis jo Canon eos 1Ds ja sen nokalla 50mm/1,8.

    Eli yleislinssiksi tulisi millä voisi hoitaa potrettien otot samalla, ei kyllä tekisi mieli unohtaa sitäkään jos saisi vaikkapa joskus uudestaa jonkun hääkuvaus ym. kuvauskeikan.

    Mutta olen miettinyt jotakin näistä.

    Canon, EF-S 18-135mm IS f/3.5-5.6 Anttilassa hinta 439€, joka tosin voi olla ehkä jo liikaa (vaimon mielestä). Tuo 3.5 taitaa tosin olla lähempänä nelosta kuin tuota 3,5, eli ei paljon valovoimaa ole tiedossa??

    CANON EF-S 18-135/3.5-5.6 IS  Rajalassa hinta olisi kohdillaan, 345€ mutta sama juttu varmaankin tuon valovoiman kanssa.

    SIGMA EOS 17-70/2.8-4 DC OS HSM  Tässä oikeastaa varmaankin paras vaihtoehto hinnan (325€) ja valovoiman kohdalla, mutta millit aikas koriltilla.

    Eli auttakee.
     
  10. Jukkis71

    Jukkis71 Active Member

    Vs: Opiskojen vaihtamisen vimmaa

    Ei kannata aliarvioida sitä yleislinssiä, mikä tulee tuon 600 d:n mukana, se on itse asiassa aika hyvä myös milleiltään. Sunhan kannattaa käyttää potreteissa tuota 50 mm siinä 600 deessä ja ostaa telepäähän joku hyvä valovaoimeinen kiinteä, esim sigma tai tokinan makro. Käytettynä pysyvät hyvin tuossa hintahaitarissasi.
    Nillä voit sitten ottaa hienoja lähikuvia kummalla tahansa kameralla ja käyttää telenä/potrettilasina 1ds:ssä tai jos tilanne vaatii, niin pidempänä telenä 600 d:ssä. Mä itse pidän tuollaista noin 100 mm makroa aivan erinomaisena yleislinssinä.
    T Jukka
     
  11. niffe

    niffe Well-Known Member

    13 293
    529
    113
    Vs: Opiskojen vaihtamisen vimmaa

    Jos päätit pitää Canonit, niin tutustu siihen 18-135 STM-versioon. Sen pitäisi olla pienikokoisempi ja laadukkaampi kuin aikaisempi serkkunsa. Bonuksena siinä on tuettu noita uusien EOSien videokuvaamiseen tarkoitettuja featureita. Siltä varalta, että päätyisit 650D-malliin ;) No leikki leikkinä, mutta kokeilin nyt tuota Viitosen videota ja musta tuntuu, että tämä videoiden kuvaaminen järkkärillä sytyttää enemmän kuin tuolla pöydällä olevalla HF10:llä. Kokeilepa huvikses'.
     
  12. Jukka75

    Jukka75 Active Member

    3 168
    5
    38
    Vs: Opiskojen vaihtamisen vimmaa

    Joo pidän Canonin/Canonit mikäli saan kaupat tehtyä nyt viikonloppuna, Hesassa pitäisi kuulemma tavata kun herra ajaa kuulemma jostain hieman pidempää.

    Tuossa mainitsemassasi 18-135 STM putkessa on kyllä millit kohdillaan, tosin oon kyllä rakastunut tohon kiinteeseen 50/1,8 tynkään mikä mulla on. Eli sitä kautta kun ajattelee niin ei se kaiketi huono ajatus olisi hommata sitä pitkää sitten kiinteenä, jalat kuiteskin vielä toimii tässä iässä. Mutta tosiaan tuon mainitsemasi hinta on hieman yli kun se Canon 600D on 350€ kitti putken kanssa, mikä on mielestäni ihan ok hinta sille. Sitten noista Nikonin  kamoista saisi sen +300€, eli pitäisi heittää vielä reilut pari sataa väliin. Voi olla ettei olisi kotia menemistä jos sen tekisin :D

    Mutta kiitos Jukkis ajatuksesta, täytyypi ihan katsella. Oikeastaan tuolla huutiksen puolella on yksi CANON EF 100mm f/2 USM myynnissä, eipä nopeasti vilkaistuna muualla osunut silmään.
     
  13. tarsa

    tarsa Member

    78
    0
    6
    Vs: Opiskojen vaihtamisen vimmaa

    Täälläki on hankinnassa nuita kiinteitä laseja.
    Tosin nyt on käytössä kroppikennonen,mutta isojen poikien laseja jo ostellaan sitä rungon päivitystä ajatellen. Oli siis Nikonin 18-105 suttutsuumi ja siitä sitten 55-300mm etteenpäin sillon joskus..
    Nyt sitten 20mm/f1.8 , 28mm F/1.8 , 40mm f/2.8 ja sitten pomppaus 400mm...
    Mutta nyt sitten seuraavaksi 50mm ja 85mm primet hankintaan,sitten vasta runkoa kehiin... Periaatteessa kaikki kuvat saa otettua tuola 28mm putkella,kadullahan tuota kameraa kantaa.. Kattaa hyvin omat tarpeet jahka saa suoran täyteen. 20,28,50,85 täyttää tarpeeni FF-kennossa :)
     
  14. Mirrored

    Mirrored Well-Known Member

    23 777
    748
    113
    Vs: Opiskojen vaihtamisen vimmaa

    Kävin äsken kokeilemassa D3:n nokalla 24-70mm f/2.8 G zoomia ja en enää yhtään ihmettele jos kiinteitä sellaisen käyttäjä saattaisi kaivata.    Oli kuinka hyvä vain, en moista tötteröä halua.
     
  15. Kimo

    Kimo Well-Known Member

    12 411
    1 065
    113
    Vs: Opiskojen vaihtamisen vimmaa

    ok,moni muu haluaa.Joissakin tilanteissa lyömätön.Mielestäni ei edes erikoisen  iso.Lisäksi pro :)yleisilme luo uskottavuutta.
     
  16. Ola63

    Ola63 Member

    256
    0
    16
    Vs: Opiskojen vaihtamisen vimmaa

    Viime vuosina olen myynyt Zoom objektiivit pois ja kuvaan vain kiinteä polttovälisillä. Valovoimaa, kiinnittää sommitteluun enempi huomiota(Jalusta), ja jalkazoom toimii. Toimii kinokoon,6x4.5 ja6x6 kuvakoossa. MV-filmiä.
    Digivehkeissä C-runko, lintukuvausta ja makroilua. 500mm ja 180 makro.
    Olli.
     
  17. jpp2

    jpp2 Active Member

    2 522
    2
    38
    Vs: Opiskojen vaihtamisen vimmaa

    Voithan koettaa teipata vaikka aluksi tuon lyhyemmän zoomin 35mm kohtaan,
    näin lämmittelyiksi. Mutta jotainhan pitäisi saada lisää kun haet muutosta?
    Minä en ehkä noita kovin äkkiä myisi, mutta..

    Eiköhän nuo nykyiset ole riittävän teräviä, parmmasta valovoimasta joutunet
    kiinteissä varsinaisesti maksamaan. Kolmas ominaisuus joka herättänee tunteita
    molempiin suuntiin on AF/MF eli onko vanhat manuskat vaihtoehto?
    Mutta mielestäni kaikki muutokset vievät eteenpäin vaikka ei aina heti.. joten siitä vaan.

    Rahojen hukkaamiseen tämä ei varmaan ole tehokkain tapa sillä
    pahimmassa tapauksessa arvo voi jopa nousta ;-)
     
  18. nomad

    nomad Well-Known Member

    10 349
    167
    63
    Vs: Opiskojen vaihtamisen vimmaa

    Minulla on viha/rakkaus suhde Nikonin 24-70 milliseen. Objektiivihan on perhanan hyvä. Jos kuvaan maisemia reilusti himmennettynä niin 24-70mm on kuin kolme primeä yhdessä paketissa. Reportaasimaisessa henkilökuvauksessa suurilla aukoilla sen polttovälialue  tuntuu erittäin kätevältä ja bokeh on hyvä. Mutta voi voi kun pitäisi mennä esim kadulle ihmisten keskelle... :-(

    Mutta eipä tuota kehtaa myydäkään kun tuli ostettua. Tulisi ikävä kuitenkin ja kohta olisin ostamassa uutta samanlaista.
     
  19. Kimo

    Kimo Well-Known Member

    12 411
    1 065
    113
    Vs: Opiskojen vaihtamisen vimmaa

    Tässä olen Nomadin kanssa aivan samaa mieltä,hyvä yleislasi tai saako parempaa kysyn?