Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Opiskojen vaihtamisen vimmaa

Keskustelu osiossa 'Optiikat' , aloittajana Juke.K, 31 Lokakuu 2012.

  1. Juke.K

    Juke.K Well-Known Member

    14 670
    215
    63
    Olen hiukan miettinyt antaisko prime linsseihin siirtyminen jotakin?

    Itellä on täyskenosessa 24-70F2.8 70-200F2.8 ja 50F1.8

    Jos luopuis zuumeista ja hommais niiden tilalle 20mm 35mm ja 100mmMacron.

    Meneekö vain rahat hukkaan?
     
  2. Jsaasta

    Jsaasta Ylläpidon jäsen

    1 710
    59
    48
    Vs: Opiskojen vaihtamisen vimmaa

    Mun mielestä menee, noi zoomit huippuluokkaa(tokia painaa hieman)!
     
  3. Juke.K

    Juke.K Well-Known Member

    14 670
    215
    63
    Vs: Opiskojen vaihtamisen vimmaa

    Juu kyllähän noi zuumit on hyviä. Sitä mä mietin että saako primeen vaihtamisella vain henkisen paremmuuden ja kuvien paremmuus on markinaalista. Painon kanssa pärjään kun tota omaa elopainoakin melkein 150kg niin ei mitkään muutaman kilon kamerat tunnu missään.

    Aina pitää uusia asioita tuumailla.
     
  4. Vs: Opiskojen vaihtamisen vimmaa

    Riippuu susta ja sun tuubivalinnoista. Täyskennoisten 20mm primet on vähän siinä ja tässä.

    Sitten taas C/N leireistä löytyy 24mm f/1.4 tuubit, ja Sonyltä 24mm f/2 joista ei valtavasti (pahaa) sanomista ole valovoiman tai piirron osalta. Hintahan noissa kyllä sylettää.

    100mm makrojakaan ei valtavan huonoja ole myynnissä, joten sellaiseen uskaltaa investoida.

    Noiden osalta ei voi mennä pieleen, paitsi jos on liian kiintynyt zoomailuun.
     
  5. Jukkis71

    Jukkis71 Active Member

    Vs: Opiskojen vaihtamisen vimmaa

    Ei kannata vaihtaa.
    Sun kuvaustarpeisiin nuo tsuumit sopii paljon paremmin kuin että vaihdat jatkuvasti kiinteistä.
    Tai sitten ostat toisen rungon ja siihen 35/1.4 ja toiseen esim. 100/2:n ja käytät niitä yhtäaikaa.
    T Jukka
     
  6. RB

    RB Well-Known Member

    9 292
    1 207
    113
    Vs: Opiskojen vaihtamisen vimmaa

    Vaihto antaa ja ottaa.....riippuu siitä mitä (joutuu) kuvaa.
    Itse tykkään kuvata kiinteillä, mutta on paljon tilanteita joissa zoomit on paljon kätevämpiä.
    Jos omaksi iloksi kuvaisin, niin zoomit vois häipyäkkin.
     
  7. jhalmu

    jhalmu Active Member

    8 551
    3
    38
    Vs: Opiskojen vaihtamisen vimmaa

    Mä oon aika ihastunut tohon Voigtländer 20mm täyskennoisessa. Ei haittaa vaikka vinjetoi, koska sitä tulee yleensä lisättyä muutenkin ja muutekin mukkaan kuvia vielä paljon. Manuaalitarkennus toimii oikein mukavasti noissa laajemmissa, ainakin tuossa. Ja kamera on paljon mukanakuljetettavampi (pannukakku). Toki yksityiskohtiin kauempana tarvitsi jo vähän pidemmän. Zooomina mulla on toiminut että kuva on täyskennoraakakuva ja siitä mahtuu hyvin vielä croppaamaan. Mutta tosiaan. Jukkis71:den versio on aika pätevä. Mut hyviä zoomeja sulla on kun valovoimaakin löytyy.
     
  8. niffe

    niffe Well-Known Member

    13 293
    529
    113
    Vs: Opiskojen vaihtamisen vimmaa

    Polttoväliltään kiinteissä on tehty vähemmän kompromisseja, koska ne ovat yksinkertaisempia suunnitella ja valmistaa. Käytettynä en ostaisi ainakaan nyky-zoomeja niiden monimutkaisen rakenteen vuoksi. Pienikin kolhu ja se on siinä - joku linssiryhmä pois tolaltaan - ainakin kyseen ollessa valovoimaisesta zoomista. Samoin laatuheitot koskevat helpommin monimutkaisia "himmeleitä". Kaikki aina kehuvat zoomeja, mutta harvassa ovat näkemäni hyvät olleet. Minulta ääni kiinteille ilman pienintäkään provoa.
     
  9. AnselA

    AnselA Active Member

    8 534
    4
    36
    Vs: Opiskojen vaihtamisen vimmaa

    Tottakai, luovu "suttuzoomeista". Huomaat laatueron jo 15cm -vedoskoossa.
     
  10. Mirrored

    Mirrored Well-Known Member

    23 777
    748
    113
    Vs: Opiskojen vaihtamisen vimmaa

    Katselin juuri Kenin  20mm terävyysvertailua.  Myös 40mm Voikkari on hyvin kiinnostava, kun näyttäisi jättävän kaikki Nikonit varjoonsa.

    http://kenrockwell.com/voigtlander/40mm-f2.htm#perf 
    Not only is this Voigtländer sharper than the sharpest Nikon here, the 50/1.8 D, as I've shown before, the 50/1.8D is sharper than Nikon's 24-70mm f/2.8 AF-S, thus this Voigtländer ought to be much sharper than Nikon's best zoom, at least in odd conditions where any difference would be visible.


    Piip piip, pikseliä piippaa. :)  Toki nämä kiinnostavat minua polttoväleiltään ensisijaisesti. Vaihtelen usein 35 ja 50 välillä ja kenties 40mm voisi olla se juttu.

    Vimmalla opiskaa vaihtaa hän ja  zoomista unta näkee.
     
  11. Juke.K

    Juke.K Well-Known Member

    14 670
    215
    63
    Vs: Opiskojen vaihtamisen vimmaa

    CA:ta on tossa voikkarissa liikaa.
     
  12. Mirrored

    Mirrored Well-Known Member

    23 777
    748
    113
  13. markku55

    markku55 Active Member

    Vs: Opiskojen vaihtamisen vimmaa

    Vekotinhulluna kaverina olen taipuvainen vaihtamiseen.
    Zoomien ongelma on se, että jalkazuumi ja kuvaamisen harkinta unohtuu totaalisesti.
    Jos otat kuvan samasta kohteesta 28mm polttovälillä tai saman kokoisena kohteena 50mm polttovälillä, niin olet tienannut jalkatyönä jonkun metrin, mutta kuvan olomuoto on totaalisen erilainen.
    Zoomit pilaa koko jutun olemalla liian helppoja.
    Kuvakulma, syvyysterävyysalue ja vaikutelma syntyy harkitusti oikeaa polttoväliä käyttäen, zoomilla ne pilataan jos ei aina, niin melkein.
    Tämä siis meikäläisen mielipiteenä, sorry,
    Markku
     
  14. niffe

    niffe Well-Known Member

    13 293
    529
    113
    Vs: Opiskojen vaihtamisen vimmaa

    Olen samaa mieltä. Mitä hankalampaa kuvan ottaminen on, sitä enemmän sitä joutuu miettimään ja sitä paremmalta se tulee näyttämään. Siksi vaikkapa palkkikameran ja mv-filmin käyttö harrastamiseen on varsin suositeltavaa.
     
  15. J.A.K.

    J.A.K. Active Member

    2 581
    22
    38
    Vs: Opiskojen vaihtamisen vimmaa

    Miksi kuvaamiseta pitää tehdä vakava tapahtuma?

    Jokainen kuvatkoon tyylillään. Suurelle osalle ihmisiä kamera on dokumentoinnin väline. Ei sen enempää. Joillekin laitteen estetiikka antaa jotakin. Sekin on hyvä. Hupun alla saa kuvata, tietenki, jos se tuntuu kivalta.

    Superzoomeillekin on paikkansa. Ne ovat varmasti monille käyttäjille se oikea valinta.

    .. älä ota sitä vakavasti ;-)

    jk
     
  16. RB

    RB Well-Known Member

    9 292
    1 207
    113
    Vs: Opiskojen vaihtamisen vimmaa

    Mulla ainakin zoomin käyttö vähentää croppaamisen tarvetta jälkikäteen eikä vaikuta vähentävästi eri kuvausetäisyyksien ja perspektiivin valintaan.

    Kuvaan yleensä aika väljästi, koska usein pitää jättää pakostakin rajausvaraa.
     
  17. Jukkis71

    Jukkis71 Active Member

    Vs: Opiskojen vaihtamisen vimmaa

    Enpä ole huomannut, että tsuumin käyttö vähentäisi jalkatsuumin käyttöä.
    Jukekoonkin tapauksessa näkisin kiinteiden hankinnan järkeväksi vaihtoehdoksi sen, että ostaisi 35 ja 100 milliset ja uuden rungon. Olisi vararunkokin valmiina ja noilla kahdella optiikalla aika pitkälle pärjää.
    Siihen vielä sigman 150/2.8 makro, jos jossain tilaisuudessa tarvitsee pitempää teleä, niin makro toimittaisi sitäkin virkaa.
    35/1.4, 100/2 ja 150/2.8, ja kaksi täyden kennon runkoa, alkaapa kuulostaa hyvältä.
    T Jukka
     
  18. Juke.K

    Juke.K Well-Known Member

    14 670
    215
    63
    Vs: Opiskojen vaihtamisen vimmaa

    Oho...rahamisten puheita....jep jep.

    Huomisesta kuvauskeikasta ei taida ihan tulla niin paljon pätäkkää että tollasia hankintoja tekisin.

    Mutta toinen runko vois jossakin vaiheessa tulla kysymykseen. Kohta mun 5DMKII on kaksi vuotta vanha. Jos vielä vuoden odottelis ja sitten hankkis kakkos/ykkös rungon, onko se sitten Markku kolmonen vai mikä.

    Pitänee miettiä jos vaan hommailis hiljakseen prime linssejä tässä sivussa eikä luopuis noista tsuumeista. Ainakin toi 70-200 on kyllä eto peli kirkossa. Vois sellasen 35mm hommata joten olis se 50mm ja 35mm niin sitten näkis kaipaako sitä 24-70 tsuumia ja laajakulmaa. Jos ei kaipaa niin saahan sen sitten myytyä pois.

    Ei hankintoja vain hankkimisen ilosta.
     
  19. nomad

    nomad Well-Known Member

    10 349
    167
    63
    Vs: Opiskojen vaihtamisen vimmaa

    Hommaa vaikka se 1.4/35mm. Täydentäisi settiäsi.

    Jos zoomit myyt, niin sitä vielä kadut.
     
  20. niffe

    niffe Well-Known Member

    13 293
    529
    113
    Vs: Opiskojen vaihtamisen vimmaa

    Tuon 70-200 f2,8:n hinnallahan nuo saisi kaikki lasit ja vielä 200 f2.8:n päälle...