Vs: Opettajan potkuista Kyllähän se "parempien" koulujen valinta on jo nyt aivan arkipäivää. Eiköhän jokaisesta vähänkään isommasta kaupungista löydy se "erikoiskoulunsa", jonne aamuisin kuskataan kullannuput maastri mersuilla ja audeilla. Oulussa tuota paremman väen koulun virkaa pitää kansainvälinen koulu. Toki siellä on maahanmuuttajataustaisiakin oppilaita, mutta nekin sitä "parempaa väkeä". En usko, että tuossa koulussa on montaakaan oppilasta, jonka vanhempien vuositulot olisi alle 100k€. Toinen tapa "valita" lapsilleen parempi koulu, on asuinpaikka. Alue, jolla ei ole ainuttakaan vuokrakämppää on jo aika hyvä lähtökohta. Toki vaatii vähän käteistä, että tuollaiselta alueelta kämpän saa, mutta niinhän se on tarkoituskin. Tuollaisia alueita on ja tulee aina olemaankin, koska noilla ne kaupunginvaltuutetutkin asuvat ja pitävät huolen, ettei niille rakenneta kaupungin vuokra-asuntoja. Ainakin oman alueeni valtuutettu lupasi pitää huolen, ettei tänne vuokrakämppiä tule. Mulle sopii niin kauan kuin on mahdollista asua "aidan tällä puolen". Pointtina se, että kaikki, joilla on vähänkään mahdollisuuksia valita, karttavat noita ongelmakouluja kuin ruttoa. Mahdollisuuksia siihen on - muitakin kuin nuo pari yllä kuvaamaani.
Vs: Opettajan potkuista Toki totta. - Usein kuitenkin kirkon(kin) piirissä niitä esiintyy... Ja, kun niitä edellä esitettiin ratkaisuksi nuorten käytösongelmiin, niin totesinpahan vain, etteivät *välttämättä* näytä vaikuttavan aikuistenkaan käytökseen mitenkään edullisesti. (Juu, usein kyllä - tunnen toki vallan mallikelpoisiakin kansalaisia, niin uskovaisia kuin muitakin).
Vs: Opettajan potkuista Ilmeisesti vielä 50 000 ihmisen paikkakunta on vielä niin pieni, etten ole huomannut tai että kertomastasi ilmiöstä olisi edes keskusteltu. Lukioiden kesken voi olla kilpailua, mutta nythän puhutaankin peruskoulutuksesta.
Vs: Opettajan potkuista Ehkä siellä ei ole niitä paikallisia kontuloita? Tai oululaisittain toppiloita.
Vs: Opettajan potkuista Missä on ihmisiä, siellä on myös ongelmia, ihmisiä kun olemme. Sen perusteella on turha niitä kristillisiä arvoja hylkiä, että kaikki ei ole täydellistä. Jotenkin kuvittelisin, että aika moni suomalainen ja eurooppalainen valitsisi mieluummin kristilliset arvot kuin vaikkapa islamilaiset. Minusta niihin terveisiin kristillisiin arvoihin kuuluu tasa-arvo, kaikkien ihmisten kunnioittaminen ja hyväksyminen, lähimmäisen rakkaus ja vanhemmille kuuliaisuus, työn arvostus ja yhteisöllisyys. Noin niin kuin esimerkkinä. Minä elän maalla, olen aina elänyt. Lapseni olen yrittänyt kasvattaa kunnioittamaan noita mainitsemiani arvoja ja ainakaan toistaiseksi hän ei ole tullut valittamaan, että niiden avulla ei elämästä pystyisi kunnialla selviytymään.
Vs: Opettajan potkuista Tuskinpa Islam suuremmin kristinuskosta eroaa, noin arvojensa puolesta, hihhulit on sitten eri juttu kaikissa uskonnoissa.
Vs: Opettajan potkuista Tosiaankin, mohikaanin kuvaama ilmiö on kyllä aivan totta. Mutta siltikin kloulujen väliset erot ovat Suomessa kohtuullisen pienet, kun asiaa kansainvälisesti tarkastelee. Ja jos tarkastellaan sitä koulujärjestelmän onnistumista, mistä aikaisemmin kirjoitin, niin kyllä suurin ero tehdään nimenomaan siitä miten hyviä/huonoja huonoimmat koulut ovat. Nämä ovat se asia mistä tulee eniten kantaa huolta ja minkä ehdoilla koulujärjestelmää tulee uudistaa, ajattelen.
Vs: Opettajan potkuista Tooosi vanhakantaisia kirjoituksia. Tulevaisuus on SOMEn. Herranlahjat saavat oppivelvollisuuden alkaessa elektronisen tunnisteen ja jotakin I-pad kaltaista "oppimisympäristökseen". Sitten kasvattajat saavat vapaasti valita missä tuo yhteiskunnan tukijalka voi velvollisuutensa täyttää. SOME suoltaa oppisisällön ja piltti noukkii siitä helmet. Jo kymmenen vuoden kuluttua I-pad vaihdetaan joko tehokkaampaan tai tarjotaan kansaneläke niille, jotka olivat itsenäisiä itsensä toteuttajia. Maksajiksi kaikelle tuolle toivotaan kehitysapua Aasiasta. ;-) jk
Vs: Opettajan potkuista Ei arvot ja tekeminen ole kiinni kritillisyydestä, olihan Breivikin harras krititty ja vielä teppeliritariksikin halusi. Monen kritityt kannataa Israelin toimia vailla mitään kritiikkiä ja siten käy kiistatta selville noiden arvojen avottomuus. Mitä sitten koulun valintaan tulee, sillä lienee merkitystä, vaikkaikin kasvatusvastuun pitää olla vanhemmilla. Satun tietämään hiekoista kouluista lähtäöisin olevia pärjääjiä, kuten myös paremista kouluista lähtöisin olevia heikommin pärjääviä. Tiedän jopa hyvin pinestä koulusta lähtöisin olevan vankila vempulan. Jotta koulun vastuu on kuitenkin hyvin pieni ja järjestelmässä kuitenkin pystyy opettelemaan.
Vs: Opettajan potkuista Niin on asia. Ei ole oikein huonoja - eikä sen puoleen sitten kovin hyviäkään. Tuossahan mennään sitten arvojen valintaan. Ei ole itsestään selvää, että 'kaikille kaikkea' -tyylin peruskoulu on "parempi" kuin oppilaita valikoiva ja joillekin enemmän tarjoava koulujärjestelmä. Olemme vain päättäneet, että se linja on Suomen linja. Se on "parempi", koska arvotamme sen hyvät puolet korkeammalle kuin huonot. Tiedolliset ja taidolliset eväät olivat vanhan ajan keskikoulussa olennaisesti paremmat kuin peruskoulussa, niille jotka sen kävivät - kai noin 50 % ikäluokasta loppuaikoina. Peruskoulujärjestelmässä haluttiin tasa-arvoa, joka tarkoitti sitä, että siirrryttiin kansakoulun ja keskikoulun välimuotoon - en tiedä, nousiko oppimisen taso kansakoulussa, mutta entiseen keskikouluun verrattuna se tietysti laski äkkiä ja jyrkästi, kuten joku edellä taisi muistellakin. Se nyt kuitenkin oli valinta, joka tehtiin, oli sitten perusteena poliittinen ideologia tai kasvatustieteelliset seikat.
Vs: Opettajan potkuista Ehkä tasa-arvon puolesta puhuin. Mutta kyllähän se niin on, että kaikkein heikoiten menestyvien oppilaiden oppimiseen voidaan koulun toimin eniten vaikuttaa. Heillä kun ei usein siitä kodistakaan ole paljon tukea. Hyvistä perheista tulevat ja parhaiten koulussa menestyvät oppilaat pärjäävät joka tapauksessa.
Vs: Opettajan potkuista Enpä ole samaa mieltä. Käytänössä koulun toimista hyötyvät (tai kärsivät) eniten keskitason oppilaat. Ns. hyvät pärjäävät joka tapauksessa, kuten sanoit, koulusta riippumatta. Heikoimmat sitten eivät, teki koulu mitä hyvänsä. Joko ei ole edellytyksiä (syystä tai toisesta) tai sitten ei haluja (syystä tai toisesta). Keskikasti sitten parantaa suorituksiaan, jos opetus on hyvää, mitä se nyt sitten tarkoittaakin.
Vs: Opettajan potkuista Sanoin hyötyy tai kärsii. Tarkoitin siis, että hyvä opetus parantaa heidän tuloksiaan, heikkotasoinen heikentää niitä. Keskitason oppilaalle opetuksen laatu vaikuttaa, parhaimmille ja heikoimmille ei.
Vs: Opettajan potkuista Hih, Tervo näyttää tehneen saman havainnon kuin minäkin: suomalaiset nyt vaan ovat Euroopan huonoiten käyttäytyvää kansaa. Kasvatuksen tulosta? http://yle.fi/uutiset/jari_tervo_huoles ... en/6578702"]http://yle.fi/uutiset/jari_tervo_huolestunut_aikuinen/6578702
Vs: Opettajan potkuista Valtataistelua? http://www.uusisuomi.fi/kotimaa/58332-vahvistus-erotettu-opettaja-oli-valittanut-rehtorista-potkujen-taustalla-riita