Vs: Opettajan potkuista Riippuu siitä, mitä pidetään ulkokohtaisena tapakulttuurina. Voihan ulkokohtaista tapakulttuuria olla sellainenkin, että muita ihmisiä ei pyritä sanallisesti tai fyysisesti loukkaamaan, että muille annetaan työrauha, että ei häiriköidä. Siis että toimitaan noin, vaikka itse ajattelisi muista ihmisistä pahastikin Olisin oikein tyytyväinen jos kouluissamme vallitsisi sellainen ulkokohtainen tapakulttuuri joka realisoituisi tuollaisena käytöksenä. Tapakulttuurihan juuri _on_ toimintaa tai toiminnasta pidättäytymistä.
Vs: Opettajan potkuista Nyt näistä räkänokista räyhääjistä ollaan tekemässä sankareita, ovat kuulemma tulevaisuuden menestyjiä, voivat ollakin, mutta kuinka monen muun nuoren tai lapsen koulunkäynnin ehtivät pilaamaan ennen kuin kasvavat aikuisiksi.
Vs: Opettajan potkuista Sanoinkin heti kommenttini alussa että epäilen että kun poimin ajatustani pienillä käytösmuutoksilla on pieniä lähes huomaamattomia johdatteluvaikutuksia siihen kuinka ajattelemme kohtelemme ihmistä -) kuvaavan tapauskohtaisen esimerkin,ajelehdimme tuotapikaa keskitysleiriin. Suoraan: Minusta ulkokohtainen tapakulttuuri liittyy lähes suoraan käytännön toimintaan.
Vs: Opettajan potkuista Minusta tässä on nyt kaksi eriasiaa, toinen on huonosti käyttäytyvät lapset ja toinen tämä lapseen hermostunut ja nyttemmin minustakin sopimattomasti kiinni käynyt. Hyvin avartava tämä tapauksen suhteen oli a-stream, missä tämä opettaja toisteli (tottelin vain määräyksiä tapaan) tein sen ja sen pykälän mukaan, estäen kapina tilanteen ruokalassa. linkki ohjelmaan. Jakso 13 | A-studio: Stream Ja minuakin aluksi ärsyttänyt opetustoimen henkilö, kertoi että ei tätä henkilöä voitu päästää opettamaan, kun oli itse sitä mieltä että ei tehnyt mitään väärää. Toinen asia kokonaan on se että me täällä pohjolassa emme osaa kasvataa lapsiamme ja vaikka kuinka ärsyttävä tämä 15v. räkänokka oli niin kyseisellä opettajalla meni hermot ja siis kävi päälle.
Vs: Opettajan potkuista Kummatkin visiot ovat mahdollisia. Tosin tutkimukset ovat osoittaneet, että koulujärjestelmän kokonaisuus on rapautunut pahiten siellä, missä eniten on menty yksityiskoulujen suuntaan. Kansan kokonaisedun (ja myös kanstalouden) kannalta Suomen peruskoulun kaltainen yhtenäinen koulujärjestelmä lienee siis paras. "Paremmissa perheissä" saatetaan toki ajatella eri tavoin.
Vs: Opettajan potkuista Tutkimustulokset kertovat siitä miten asia on toiminut yhteiskunnallisesti, siis väestötasolla. Tämä tiedetään Suomessa suht hyvin ja kiistatta. Yksilön kokemukset voivat olla erilaisia. Tosin taitaa olla lapsilla/nuorilla huonoja kokemuksia ihan kaikenlaisista kouluista. Ei siellä tylypahkassakaan aina niin herkkua ollut, vaikka eliittikoulu olikin.
Vs: Opettajan potkuista No juu, joiltakin osin. Minusta taas iso osa ihan maailman ongelmia johtuukin nimenomaan siitä, että juuri tämä "ulkokohtainen tapakulttuuri" on hiukan erilainen esim. näitten Lähi-Idän paimentolaisten uskontojen eri haaroissa, mm. islamissa ja kristinuskossa. Useankinlaisia yhteentörmäyksiä on ollut havaittavissa viime aikoinakin, vanhemmista puhumattakaan. Kun oikea kasvatus korvataan "ulkokohtaisella tapakulttuurilla", saadaan aikaan nimenomaan ongelmia - "sharian laki" yms. korvaa empatian, toisen huomioon ottamisen, välittämisen jne. Sosiaalisten taitojen kehittämisen sijaan opetetaan lapsille esim. sitä teitittelyä jne. Puhuttelumuodot eivät opeta tulemaan toimeen toisten ihmisten kanssa. Minusta niissä yhteisöissä, joissa tapakulttuuri on korostetun tärkeää, ei oikein hyvin mene niissäkään. Jos nyt natsit olivat huono esimerkki (tapakulttuuri oli kyllä heillekin tärkeää), niin talibanit yms kiihkoislamilaiset ovat nykyaikaa. Lähempää, eipä kirkolle keskeisen Lähetysseuran sinänsä oikein hyvä tapakulttuuri estänyt järjestämästä ihan kai kaupallisiakin mittasuhteita saanutta pedofiilirinkiä sen piirissä. Lähetysseuran koulukodistahan sai joittenkin tietojen mukaan ihan tilata bileisiin 5-v viihdykettä.... Kai sitten kohteliaat puhuttelumuodot muistaen, ja Herran rauhaa toivottaen.
Vs: Opettajan potkuista Noinhan se lienee. Tosin, nuo kasvatusta ja koululaitosta koskevat tutkimukset taitavat muodostaa ihan oman vertailumuotonsa siihen iänikuiseen listaan vale-emävale-tilasto-koulututkimus. Niistä on vaikea erottaa vakavasti otettavia tuloksia huuhaasta, koska jos mitä, niin niiden tuloksia manipuloidaan ja vedätetään. Kukin tutkija tutkii oman harrastuspiirinsä asioita, ja esim. opetusmenetelmiä tutkittaessa tulokset ovat aina hyviä - johtuu useimmiten siitä, että on tutkittu omaa työtä ja sen saavutuksia. Se, mikä on sitten "paras" koulujärjestelmä, on toinen juttu. Jos "paras" on se, josta saadaan parhaita huipputuloksia, niin Suomihan on jossain keskikastissa Costa Rican ja Montenegron kanssa. Jos "paras" on se, jossa opiskelijat keskimäärin (tai "keskiverto") on tuloksiltaan hyvää, niin sitten sijoitutaan paremmin - joillakin osa-alueilla, joita Suomessa tietysti mielellään korostetaan, kuten taito lukea tekstiä ääneen.
Vs: Opettajan potkuista Anteeksi jos jankutan. Kuitenkin tapakulttuuriahan on monenlaista, ei se ole oma olionsa vaan tuon näkyviin ja toimimaan yhteisönsä moraalin. Kansallissosialistien tai talebanien käytösnormit ovat heidän etiikkansa heijastumaa, ei kai se tarkoita sitä, että kaikki käytösnormit olisivat lähtökohtaisesti pinnallisia tai tuhoisia? No, ymmärrän kyllä ettet sitä tarkoitakaan. Ehkä ajan takaa sitä, että kasvatuksella voidaan välittää, siirtää eteenpäin aitoa, sisäistettyä tapakulttuuria (se voi toki yhteisöstä riippuen olla sitten talebanien tapakulttuuria). Eteenpäin siirretty tapakulttuuri voi myös olla muotoa: "Tee mitä sattuu huvittamaan ja syytä kaikesta muita." Tai sitten se voi olla jotakin muuta.
Vs: Opettajan potkuista Tässä ei kuitenkaan ole kysymys pelkästä Pisa -tutkimuksesta, vaan paljon laajemmasta tiedosta. Ja käänteisesti, esim. Saksassa jossa on hyvin monikerroksinen koulujärjestelmä, olisiko 3 eri järjestelmää rinnan, ollaan todella syvällä suossa koulujärjestelmän heikompien osien kanssa. Tosin isolla ja muuttovoittoisella maalla on enemmän varaakin inhimillisien resurssien tuhlaamiseen kuin meillä täällä Suomessa. Lisäksi aihe on hyvin poliittinen. Vaikka voitaisiinkin todistaa, että jos esim 1/3 jonkun maan (Saksan?) kouluissa ei kukaan opi yhtään mitään, niin kouluja pidetään kuitenkin pystyssä ihan vaan sen takia, ettei totuutta haluta katsoa silmiin. Tarjoitan tällä nimenomaan sitä, että Suomen ilmeisesti kumminkin suht hyvin toimivaa koulujärjestelmää kritisoidaan ulkomailla vahvasti ideologisista syistä. Itse en kylläkään tieten tahtoen halua sulloa kaikkia koulukkaita samaan putkeen. Tuon vain esille sitä, että hyvin vähän on sellaista tutkimusta joka tukisi toisenlaisia ratkaisuja. Jos halutaan pitää useita rinnakkaisia koulujärjestelmiä, niin perustelut sille ovat poliittisia/ideologisia - mikä tietysti on ihan ok jos niin demokraattisesti päätetään.
Vs: Opettajan potkuista Yleensähän se menee niin, että huonoissa kouluissa ei viihdy kukaan. Vanhemmat jotka kykenevät hommaavat lapsensa sieltä pois, eikä jäljelle jäänyt opettajakuntakaan sitä parasta ole. Tuo on hyvin helppo tutkimuskohde kun aineistot ovat vain tarpeeksi suuret. Kyllä näitä asioita voi tutkia siinä kuin muutakin. Tosin eihän se "talouden kansainvälinen kilpailukykykään" kenenkään onnellisuutta takaa.
Vs: Opettajan potkuista Taasko vedät uskonnon ja kirkon tähän? Uskonnoissa ja kirkoissa on tapahtunut paljon pahaa juuri siksi että oma ahneus ja vallanhalu ovat menneet arvojen ohi. Mutta luovutan kertomalla etten ajattele kanssasi samalla tavalla. Jos joku käyttäytyy huonosti ei tarvitse koko ajatusta hylätä varsinkaan jos ei ole mitään perusteltuja uusia tapoja joilla siirtäisi arvoja lapsilleen. Me täällä korvessa jatketaan vanhoilla linjoilla -lapset läksi juuri pyhäkoiluun ja naapureita kätellään kun mennään kylään, en mummoja ja pappoja sinuttele jos ei ole lupaa annettu, mutta ihan oman mielen mukaan saatte toimia siellä suuressa maailmassa. Näillä ulkoisilla tavoilla mää olen myöskin ne eriuskontoiset ja eri kansallisuudet pystynyt palvelemaan töissäni. Sireenille : Minä olen kääntänyt takkia tässä episodin edetessä. Olen edelleen sitä mieltä,että erottaminen oli liian iso seuraamus ja antoi oppilaille väärää singnaalia. Mutta nyt kun erottaminen on tapahtunut ja mennään äärestä laitaan niin kyllä tuo opettajan -en minä mitään väärää tehnyt - asenne on melkoinen este uudelleen samaan työhön palaamiselle.... Olen siis sitä mieltä että tottakai hän menetti hallinnan ja teki väärin, nythän hän antaa sellaisen mielikuvan että hän saattaisi tehdä niin uudelleen
Vs: Opettajan potkuista Ei muuta, kuin että enhän se minä ollut. Pari muuta aloitti "kristillisten arvojen" kehumisen.
Vs: Opettajan potkuista Totta. Koulutus onkin hyvä bisnes. Ehkä hoivan ja terveydenhuollon jälkeen, joiden on tilastoitu olevan maailman nopeimmin kasvavia taloudenaloja nykyään. Ei ihme että tämä on se alue johon kansainvälinen suuri pääoma nykyään niin halukkaasti investoi -- ja vie voittonsa veroparatiiseihin. Yhteiskuntaelämä on vakava juttu. Olen sen verran varovainen ja pragmaattinen, että en lähtisi tekemään perusremonttia Suomen nykyiseen koulujärjestelmään, jonka kuitenkin tiedetään toimivan aika hyvin. Ja vastaavasti niiden yksityiskoulujen _tiedetään_ tuovan mukaanaan aika suuren joukon ongelmia. Ei vähiten sen, että ne julkiset koululut jotka sitten jäävät jäljelle, tulevat olemaan todella surkeita. Tätäkö haluat?
Vs: Opettajan potkuista Niin minä itse ainakin puhuin kristillisistä arvoista, mutta uskonto ja kirkko ovatkin ihan eri asia. Voi omata kristilliset arvot vaikkei kuulu kirkkoon tai edes hyväksy uskontoa.