Vs: Opettajan potkuista Olen seurannut mediaa ja pohtinut asiaa, alan kääntää takkiani ja saatan perua aikaisemman mielipiteeni. Totta on se että oppilaat ei kunnioita opettajia, mutta onhan tämä opettajakin ihan pelle ja kyseessä oli enemmänkin hihojen palaminen, kuin yleisen järjestyksen ylläpito, siltä nyt alkaa tuntua. Pidän oikeuden muuttaa mielipiteitäni sen mukaan kun saan uusia todistetita ja pohdin asioita;-)
Vs: Opettajan potkuista Niin, minustakaan nyt julkisuudessa olleiden tietojen mukaan ei oikein voi muodostaa täysin varmaa mielipidettä. Siitä olen kyllä (toistaiseksi) varma, että opettajan erottaminen on raskas ylilyönti, ja sille täytyy olla meille tuntemattomia syitä. Videollahan näkyy se osa tapahtumia, ja siinä ei kyllä aihetta ole kuin korkeintaan huomautukseen. Varoituskin olisi jo overkillin puolella.
Vs: Opettajan potkuista Täällä ilmoittautuu yksi "perinteisten kristillisten arvojen" kannattaja. En toki väitä, että ne arvot ja opit täydellisiä olisivat koskaan olleet, ei kai sellaista voi ollakaan, mutta aika hyvin ne vaan ovat toimineet. Niihin perinteisiin arvoihin luen myös periaatteet "rakkautta ja rajoja" ja "joka piiskaa säästää, se lastaan vihaa". Nythän tuollainen on tietysti jo ihan lailla kiellettyä kasvatusta, että se siitä. Ihmeen vähän tässä keskustelussa on nostettu esiin sitä, että turha pääasiassa koulua ja opettajia on nykytilanteesta syyttää, ongelman juuret ovat kodeissa. Opettajien tehtävä on mahdoton, jos lapsille ei ole kotona opetettu auktoriteettien kunnioitusta. Mitä tapahtuisi, jos kouluissa otettaisiin tiukka linja: jos opettajan sana ei tehoa, koulusta ulos, ensin viikoksi ja sitten pidemmäksi aikaa. Heräisivätkö lapset ja etenkin heidän vanhempansa todellisuuteen, vai alkaisiko Suomeen syntyä suureneva porukka, jolla ei ole todistusta edes peruskoulusta? Jollakin tavalla se vastuu pitäisi pystyä kääntämään opettajilta vanhemmille. Koulun tehtävä ei ole hoitaa lasten peruskasvatusta, kuten opettaa lain, virkavallan, opettajien ja muiden yhteiskunnan auktoriteettien kunnioitusta.
Vs: Opettajan potkuista Viimeisen 30 vuoden ajan opettajan työtä tehneenä olen ikäväkseni tehnyt myös sen havainnon, että kodit ovat suuremmassa määrin siirtämässä kasvatusvastuuta kouluille. Aikoinaan minut koulutettiin opetustyöhön - ei kasvatustyöhön, joka on paljon laajempi käsite. Toki kolme lasta aikuiseksi kasvattaneena jotain siitäkin olen oppinut. Asia, joka tuntuu olevan nykytrendi on integroiminen. Hieno sana, joka tarkoittaa koulumaailmassa ongelmanuoren sijoittamisen normiryhmään. Siinä toivossa, että hän sopeutuisi. Mukana on silti usein pakko olla kouluavustaja hänen tukenaan, koska muuten opetusaika menee tuon yhden nuoren huomioimiseen. Ellei huomioi, niin usein hän alkaa häiriköidä. Tähän integroimiseen ollaan menossa yhä enemmän... Eli tavallisen oppilaan oikeutta saada huomiota ja opetusta poljetaan. Tämä "ennakkotapaus" ja siitä tehtävä päätös tulee heijastumaan kouluihin pitkään. Riippuen päätöksestä - mihin suuntaan?
Vs: Opettajan potkuista Ongelmien juuret ovat varmastikin kodeissa (tai niiden puutteessa), mutta siihen klassinen kysymys: souvat? Kodit ovat sellaisia kuin ovat, niiden muuttaminen toisenlaisiksi on jotain poutapilven tasolla harsoilevaa utopiaa. Koulujen on toimittava nykymaailmassa olemassa olevien realiteettien keskellä, ei siinä haahuilu paremmasta maailmasta sen enempää täällä kuin kuolemanjälkeisissä vaihtoehdoissa suuremmin vie asioita eteenpäin. Toki olisi kivaa, että kaikilla olisi kivaa, mutta kun se nyt vaan ei ole sillä lailla. Opetuksen ja koulujen toimintamallit, käytänteet ja säädökset on paremminkin hyvä muokata vastaamaan tosielämän tarvetta. - Enkä tarkoita, että lasten oikeuksia siinä sen kummemmin pitäisi heikentää, päinvastoin. Päinvastoin tarkoittaa sitä, että niillä häirikköjen ja koulukiusaajien uhreillakin on niitä lasten oikeuksia, mm. oikeus turvalliseen kouluympäristöön. Se ei nykyisinkään aina toteudu, aiemmin ei sitäkään vähää.
Vs: Opettajan potkuista Minun ennustukseni on (huom. ennustus: luuloja ja tuntemuksia, vrt. ennuste: tietoihin ja kokemuksiin perustuva lausuma), että suuremmilla paikkakunnilla alkavat koulut eriytyä vanhempien valitessa kullanmuruilleen n.s. "parempia" kouluja. Tämähän käy osin asuinpaikan valinnalla, ja Ruotsissa pitkällä oleva kaupunginosien eriytyminen eri etnisten ryhmien asuinalueiksi alkaa hyvin näkyä ainakin Helsingissä. Jollain puolitutulla on kersa koulussa Kontulassa, ja suomalaiset ovat pienin etninen ryhmä hänen luokallaan, 3 oppilasta. Toki lapsensa voi kuskata kauempanakin olevaan kouluun, ja sitäkin alkaa näkyä koko ajan lisää.
Vs: Opettajan potkuista Ei käy. Se on minimaalisen häirikköosuuden yliarvioimista ja periksi antoa tyhmyyden edessä.
Vs: Opettajan potkuista Juu,minunkin mielestäni ongelmat löytyvät "isosta kuvasta" = ei siis mikään yksittäinen seikka, vaan pieniä asioita joihin ei niiden muuttuessa kiinnitetty isompaa huomiota. Minä nyt vaarallisesti poimin yhden yksityiskohdan, josta toivon vain olevan pieneksi esimerkiksi, siitä mitä tarkoitan: Otetaan esille vaikka teitittely. Jossain vaiheessa opettajia ei tarvinnut teititellä, ajateltiin että luovutaan auktoriteetti- oppilas rakenteesta ja tuttavallisesti sinutellaan kaikkia jotta saadaan välitön ja "mukava" ilmapiiri. Tässä menetettiin minusta kuitenkin lähtökohta: "sinunkaupat" - se,että aloitetaan siitä että kunnioitetaan tuntemattomia ja sitten asioiden edetessä annan luvan puhua suorempaan "San snää mnuu mnuuks ni mnää snaa snuu snuuks" Ei tulisi mieleenkään puhutella esim saksalaista "Du" ensimmäisellä kerralla. Pieniä asioita mutta vaikuttaa esim koko puheeseen ja minusta sitä kautta kaikkeen kanssakäynnin tasoon.
Vs: Opettajan potkuista En tarkoittanutkaan että tämä tapahtuisi ihan heti jolloin se olisikin tähän hetkeen yliarviointia. Tämä on tulevaisuutta. Joudumme lisäämään turvallisuutta kaikkialla monella tapaa ja järjestyksen ylläpitämiseen joudutaan joskus palkkaamaan henkilökontaa moneen paikkaan, kuten on jo tehty ja se kohdistuu myös kouluihin.
Vs: Opettajan potkuista Kohtelias teitittely ei tosin näköjään ainakaan saksalaisia estänyt olemasta muuten epäkohteliaita tms. Keskitysleirin kaasukammion ovella ei sievä puhuttelumuoto tainnut paljon mieltä lämmittää... Bitte, gehen Sie in, vai miten se meni. Muutoinkin nuo puhuttelumuodot ovat minusta sarjaa "Herrasmies ei lyö naista hattu päässä" tai "Herrasmies ei loukkaa naista housut jalassa" noin tapakasvastuksen ohjeina. Ulkokultaista sievistelyä ilman varsinaista sisältöä. Maassa maan tavalla, Saksassa tietysti teititellään.
Vs: Opettajan potkuista Niin - itse koen että kertomasi esimerkit ovat halpaa selittelyä... lyövä mies ei ole herrasmies ja siitä ei ole (huonoa) vitsiä enempää. Kunnioitan "sinua" sen verran etten kommentoi keskitysleirivertaustasi lainkaan.
Vs: Opettajan potkuista - Kiitos. Vertaus ehkä oli huono, mutta todenmukainen. Eivät ulkoiset seikat mitenkään paranna toiminnan sisältöä. Käviskö tämä paremmin, kaiketi siinäkin tilanteessa oli kohtelias teitittely käytössä, mitenkään siitä lipsumatta: http://www.kansanuutiset.fi/kulttuuri/k ... sessa-1918"]http://www.kansanuutiset.fi/kulttuuri/kirjat/2981201/saksalaiset-kayttivat-ihmiskilpia-helsingin-valtauksessa-1918
Vs: Opettajan potkuista Mistä ihmeestä SakkeM keksit tuon kaasukammion ovella teitittelyn? Kansallissosialistisen ideologian mukaan juutalaiset kirjaimellisesti eivät olleet ihmisiä ollenkaan. Saat olla varma, ettei teititelty.
Vs: Opettajan potkuista Saattaa olla. Ehkä hiukan kärjistin, mutta pointti oli, ettei ulkokohtainen tapakulttuuri mitenkään suoraan liity käytännön toimintaan. Koulukiusaajia on niissäkin maissa, joissa kouluissa teititellään.